הוועדה המחוזית תדון בהתנגדויות להקמת שכונה על בסיס חיל הים בחיפה: "מבנים היסטוריים ייהרסו"

ביום רביעי תדון הוועדה המחוזית חיפה בהתנגדויות לתוכנית רמ"י לשכונת מגורים חדשה בבת גלים, שתכלול 1,300 דירות, מלונאות, מסחר ותעסוקה. בין המתנגדים: הטכניון, שבית הספר לרפואה שלו ממוקם בשכונה והמועצה לשימור אתרי מורשת, שם טוענים: "בה"ד חיל הים אינו עוד בסיס, מדובר באחד מבסיסי הצבא הבריטיים החשובים במרחב חיפה, ובסיס מהותי בהיסטוריה של חיל הים הישראלי"

שיתוף הכתבה
בסיס חיל הים בבת גלים שבחיפה (המועצה לשימור אתרים)בסיס חיל הים בבת גלים שבחיפה (המועצה לשימור אתרים)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז חיפה תדון ביום רביעי הקרוב בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת שכונת מגורים חדשה בשטח בסיס בה"ד חיל הים שאמור להתפנות משכונת בת גלים בחיפה. בין המתנגדים, המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, והטכניון, שבית הספר לרפואה שלו ממוקם בשכונה.

התוכנית כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה במקום בו נמצא היום בסיס בה"ד חיל הים שיפונה. התוכנית מתפרסת על שטח של 182 דונם, וגבולותיה הם קו הים מצפון, רחוב עפרון ממזרח, רחוב העלייה השנייה מדרום ורחוב שרל לוץ ממערב. ממזרח לה ממוקם גם בית החולים רמב"ם, והיא כוללת את בנייתן של 1,300 יחידות דיור, מלונאות, עירוב שימושים , שטחי ציבור, שטחי מסחר, תעסוקה, פנאי ובילוי.

בהתנגדות שהגישה המועצה לשימור אתרי מורשת, נכתב כי "בה"ד חיל הים אינו 'עוד בסיס', מדובר באחד מבסיסי הצבא הבריטיים החשובים במרחב של חיפה, ובסיס מהותי בהיסטוריה של חיל הים הישראלי, שחיפה היא ביתו".

בסיס חיל הים ההיסטורי בחיפה בעבר (ישעיהו טרינצר)בסיס חיל הים ההיסטורי בחיפה בעבר (ישעיהו טרינצר)

לטענת אדריכלית גילה מרגולין, ממחוז חיפה במועצה לשימור, "המתווה האורבני שתוכנן מתעלם לחלוטין מקבצי הבינוי ההיסטוריים שהתפתחו במשך 90 שנה. כתוצאה מכך, מבנים בעלי ערכים ניכרים לשימור ייהרסו. התוכנית מציעה לשמר רק 4 צריפים מדגם אחד, שמייצג תקופה מסוימת אחת של המחנה הבריטי בלבד. בין המיועדים להריסה, נכללים כל המבנים שהוקמו בתקופת חיל הים הישראלי, שהיא משמעותית ביותר בהיסטוריה של החיל ואנשיו. בין מבנים אלה, בולט במיוחד מבנה יחיד מסוגו בארץ לאימונים במים".

מרגולין כותבת כי לדעתה יש "לערוך דיון מעמיק יותר עם אנשי חיל הים, ולבחור יחד איתם את המבנים הראויים לייצוג תקופה זו של המרחב". 

עוד כותבת מרגולין כי "כבר בהחלטת ועדת השימור של העירייה נכלל סעיף המבקש לשקול הקצאת שטח לצורך ניוד זכויות ממגרשים בשכונת בת גלים שלא ניתן לממש בהם את מלוא הזכויות מטעמי שימור". לדבריה יש "להקצות שטח לגוף ציבורי ולתת בו זכויות בנייה משמעותיות. אותו גוף ציבורי יוכל להקצות שטחים בנדל"ן שייבנה על שטח זה, כפיצוי על זכויות בנייה שלא ניתן לממש במגרשים בבת גלים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:המועצה לשימור אתריםהוועדה המחוזית חיפהרמ"יחיפהחיל היםבת גליםהטכניון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...