בנק ישראל החליט להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%. "מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד. למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים ופרמיית הסיכון של המשק עדיין שוהה ברמה גבוהה". היזמים מאוכזבים: "הנגיד טעה טעות חמורה"

שיתוף הכתבה
בנק ישראל (שאטרסטוק)בנק ישראל (שאטרסטוק)

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה היום (ב') להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%. בהודעת הבנק נכתב: "מידת אי-הוודאות לגבי היקף ומשך הלחימה הצפויים והשפעותיה גדולה מאוד. למלחמה השלכות כלכליות משמעותיות, הן על הפעילות הריאלית והן על השווקים הפיננסיים ופרמיית הסיכון של המשק עדיין שוהה ברמה גבוהה.

"על רקע המלחמה, מדיניות הוועדה המוניטרית מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. תוואי הריבית ייקבע בהתאם להמשך התכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית".עוד התייחסה ההודעה לשוק הדיור: "הפעילות בשוק הדיור הוסיפה להיות מתונה למרות העלייה שנרשמה בחודש האחרון במחירי הדירות. המגבלות וקשיי הפעילות בענף נוכח המלחמה התמתנו אך עדיין משמעותיים".

ליאור לייבל, מנהל מרחב צפון בחברת אלדר משכנתאות, התייחס להחלטה ואמר: "בנק ישראל החליט להשאיר את הריבית ללא שינוי, ובכך הריבית נותרה על 4.5%. המשמעות הישירה של ההחלטה היא יצירת סביבת ריבית יציבה ומעבר למשמעות הכלכלית קיים גם אספקט פסיכולוגי כתוצאה מהמשך המגמה. עצם ההחלטה להשאיר את הריבית  ללא שינוי מייצרת ביטחון ותקווה לירידה הדרגתית של הריבית בקרב הציבור הישראלי".

עוד לדבריו, "בחודשים האחרונים מורגשת התאוששות בהיקף המשכנתאות, שהחלה בחודש דצמבר, כשהיקף המשכנתאות נאמד בכ-5.6 מיליארד שקל, נתון הגבוה ב1.1 מיליארד שקלים מהשפל של חודש אוקטובר. במקביל, מורגשת חזרה למשרדי המכירות ועליה במספר העסקאות. בהנחה שבנק ישראל ישמור על סביבת ריבית יציבה או נמוכה יותר ייווצרו הזדמנויות רכישה בטווח הקצר, אך בטווח הלא רחוק ישנו דווקא צפי לעליית מחירים משמעותית".

היזמים מאוכזבים: "הנגיד טעה טעות חמורה"

דרור אוהב ציון, מנכ"ל דרא שיווק נדל"ן: "אנו מצרים על אי הורדת הריבית ומצפים כי נגיד בנק ישראל ימשיך בתהליך הדרגתי של הורדת הריבית במהלך שנת 2024. מבחינת ריסון האינפלציה ועידוד הצמיחה יש כעת  לדעתנו הזדמנות פז להפחית ריבית גם בהמשך השנה.

המלחמה פגעה קשות במגזר העסקי והורדת הריבית הכרחית כעת לעידוד העסקים ולהתעוררות שוק הנדל"ן המאופיין בכל מקרה  בשיעורי מימון גבוהים, גם מצד יזמים וגם מצד הלקוחות. העלאות הריבית שהתרחשו בשנת 2023 פגעו קשה הן ביזמים והן  בציבור רוכשי הדירות וזאת עוד לפני פרוץ המלחמה. הורדת ריבית הדרגתית במהלך 2024 תעודד את שוק הנדל"ן המקומי ויכולה לתרום להתאוששות המשק ועליית הביקושים".

רוני מזרחי, יו"ר ובעלי קבוצת מזרחי ובניו : "הנגיד טעה טעות חמורה ביותר כשהחליט ללכת בעקבות נתונים גלובליים ולא התייחס לכך שהמשק הישראלי בכלל וענף הנדל"ן בפרט, מצויים באחד המשברים העמוקים ביותר שידעו אי פעם ועל כן רק פעולה דרמטית של הורדת ריבית משמעותית, אפילו חצי אחוז, יכולה היתה להתניע מחדש את השוק ולסייע הן לקבלנים שלקחו מימון והן לנוטלי המשכנתאות".

צאלה רוזנבלום עמור, מנכל"ית קבוצת מ. אביב: "ההחלטה על הריבית לכשעצמה הינה לטעמי צעד סביר ונכון במציאות הכלכלית המורכבת של היום, אך אינה תחליף למדיניות בכל מה שקשור להתנעת התחדשות עירונית שהינה הלב הפועם של שוק הדיור והסיכוי הכי טוב שלו להתאושש, כפי שעשתה לדוגמא עירית ירושלים כששיחררה חסמים. יש לתת את הדעת על התחדשות עירונית כפתרון למחסור במ"מדים ובד בבד בהיצע התחלות בנייה!"

דליה עסיס, שמאית מקרקעין ומתכננת ערים: "מרכיב הריבית בהבראת שוק הנדל"ן כבודו במקומו מונח, אולם ללא צעדים משלימים משמעותיים של מקבלי ההחלטות ובמיוחד בכל מה שקשור להגדלת היצע והחזרת השוק לתפקוד מלא, לא תהיה כל משמעות לרבע אחוז מלכאן או לכאן". 

אמיר רוזנבלום, יועץ מומחה לניהול ואחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי עידן ש.נ.י: "משקיעי נדל"ן מחו"ל שנעלמו לחלוטין מזירה, לא יחזרו בזכות רבע אחוז של ריבית לכאן או לכאן. רק חבילת הטבות כמקובל במדינות המערב המתקדמות יביאו אולם הנה וזה נושא קריטי אם אנו חפצים שענף הנדל"ן יהפוך מחדש להיות מנוע צמיחה אפקטיבי של המשק הישראלי!"

 

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלשוק הדיורבנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...