בנק ישראל נגד מחיר למשתכן: 18% מהדירות נותרו ללא זוכים

שיתוף הכתבה

גם תחת הנגיד החדש פרופ' אמיר ירון, בנק ישראל יוצא בביקורת נגד תוכנית מחיר למשתכן שמוביל שר האוצר משה כחלון בשלוש השנים האחרונות. דוח בנק ישראל ל-2018 שפורסם היום מבקר את התוכנית במספר היבטים וטוען פחות או יותר שהיא לא הביאה לשינוי הרצוי בשוק הנדל"ן הישראלי. גם הנגידה הקודמת ד"ר קרנית פלוג ביקרה את מחיר למשתכן בדוח בשנה שעברה, וזה הביא לסכסוך עם כחלון שאמר כי היא הצטרפה לאינטרסנטים. 

בדוח שפורסם היום, הבנק מציין כי מתוך 59.7 אלף זוכים בדירות מסובסדות במחיר למשתכן (מתוך כ-140 אלף זכאים),רק 18 אלף משקי בית מימשו את הזכות לרכוש דירה, וכ-18% מהדירות שמוגרלות נותרות ללא זוכה, בעיקר ביישובי הפריפריה. לפי נתוני מטה הדיור, בתקופה זו אמורים היו להתאכלס כ-1,800 דירות ועוד כ-5,000 יתאכלסו ב-2019. התוכנית עלתה עד כה כ-5.5 מיליארד שקל למשלמי המסים, כ-3.9 מיליארד מתוך זה נבעו מהנחות של המדינה על הקרקע.

"ניתן לראות כי רבים מזכאי התוכנית לא זכו בדירות, וכי זוכים רבים בהגרלות עדיין לא רכשו את הדירה שזכו בה" כותבים בבנק.

 

הבנק גם מבקר את עיתוי ההגרלות והזכיות ביחס למצב הפרויקטים: מרבית הזוכים בשנים 2017-2018 עדיין לא בחרו אפילו דירה, ופרויקטים רבים טרם קיבלו היתרי בנייה בשלב ההגרלה. 

 

לדברי בנק ישראל, "נראה כי פרק הזמן שבין המכרז להגרלה התקצר מכיוון שהממשלה מעוניינת להגדיל ככל האפשר את מספר הזוכים, אולם כתוצאה מכך מתארכת התקופה בין ההכרזה על הזכייה לרכישת הדירה.

 
בנק ישראל מציין כי "נראה שמחיר למשתכן הצליחה לתת מענה מלא לביקוש של זוגות צעירים באזורי הפריפריה. בפריפריה התוכנית אטרקטיבית פחות מאשר במרכז משום שעל דירה בפריפריה מקבלים כיום הנחה קטנה יחסית". לפי ניתוח של האוצר, פער המחירים בין הדירות החדשות שהזוגות הצעירים רוכשים בשוק החופשי לבין הדירות שהם רוכשים במחיר למשתכן עומד על 30% באזור המרכז אך בפריפריה הוא מצטמצם ל-7% בלבד. 

הביקוש הנמוך לדירות בפריפריה משתקף גם ביחס בין מספר הזכאים שנרשמים להגרלה למספר הדירות המוגרלות. בהגרלות שנערכו בשנת 2018 נע יחס זה בין 1.2 (זכייה כמעט בטוחה) בסח'נין ובעראבה ל-108 ברעננה. יותר ויותר מכרזים בפריפריה מסתיימים ללא הצעות וללא קבלנים זוכים – הביקוש נמוך ובהתאם מספר התחלות הבנייה יורדות באזורים אלה. 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משה כחלוןפרופ' אמיר ירוןתוכנית מחיר למשתכןבנק ישראלאמיר ירון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...