כשאבא הוא גם הבוס: שבע חברות נדל"ן משפחתיות פותחות הכל

מיוחד ליום המשפחה: במשפחת דמרי נמנעים מלשוחח על עסקים סביב שולחן השבת, במשפחת קטה לא מדברים על שום דבר אחר. במשפחת לוטן (משולם לוינשטיין) מביאים את הילדים לאירועי הריסה, ובמשפחת הניג (אפגד) לא ממהרים להכניס את הדור הצעיר לעסק. שבע חברות משפחתיות מספרות על היתרונות, הקשיים, ולמה במקרה שלהן - משפחה ועסקים דווקא הולכים ביחד נהדר

שיתוף הכתבה
(שאטרסטוק)(שאטרסטוק)

בשביל לא מעט חברות בענף הנדל"ן, סוף יום העבודה לא בהכרח אומר שאפשר ללכת הביתה ו"לקטר" על הבוס או על החברים לעבודה - כי מדובר באותם האנשים. לכבוד יום המשפחה שחל היום (ו'),שוחחנו עם שבע חברות משפחתיות, שפתחו בפנינו את המורכבויות וגם את היתרונות, ונתנו טיפים על איך משלבים באופן מוצלח בין משפחה ועסקים.

י.ח. דמרי בנייה ופיתוח בע"מ: "לשולחן השבת יש ערך עליון ולכן נמנעים מלנהל שיחות עסקים סביבו​"

שנת הקמה ומייסד החברה: החברה נוסדה בשנת 1989 על ידי יגאל דמרי.

שמות חברי המשפחה, תפקידים וקשרים משפחתיים:

יגאל דמרי, בעלים - הקים את החברה ביחד עם אביו, חזקיה דמרי ז״ל.

איריס דמרי, אשתו של יגאל - סמנכ"לית קשרי לקוחות.

חזי דמרי, בנו של יגאל - מנהל זרוע המגורים.

אופיר דמרי, בנו של יגאל - נדל"ן מניב.

חנית דמרי, כלתו של יגאל - עו"ד במחלקה המשפטית.

תחום ההתמחות של החברה: תכנון וביצוע של פרויקטים למגורים, כולל  התחדשות עירונית ; ייזום פרויקטים בתחום המסחר והנכסים המניבים. 

היתרון הגדול ביותר של חברה משפחתית:
יגאל: "יש הרבה יתרונות בחברה משפחתית. הנאמנות והפתיחות של העובדים, קודם כל. אני יכול להעיד גם שהמוטיבציה אצלנו גבוהה במיוחד, כי גם ההצלחה וגם הכישלון הם של כולנו, ולכן האגו לא משחק תפקיד. גם בקרב עובדי החברה שהם לא מהמשפחה, התחושות הן זהות. הרבה מעובדי המטה וההנהלה הבכירה הם גרעין חזק שצמח עם החברה מהימים הראשונים שלה, ונשארו איתנו כל השנים". 

יגאל, שרין, חזי, אופיר ואיריס דמרי (באדיבות המשפחה)יגאל, שרין, חזי, אופיר ואיריס דמרי (באדיבות המשפחה)

החיסרון הגדול של חברה משפחתית:
"אין ספק שבעסקים משפחתיים מעורבים אתגרים רגשיים. קיים למשל החשש שקונפליקטים שמתחילים במשרד יגלשו הביתה ויפגעו בתחושת המשפחתיות. אבל למדנו לגשר על הכל, אם זה סביב שולחן חדר הישיבות או סביב שולחן ארוחת הערב, למדנו לגשר על הדברים".

יש אמרה שלא מערבבים משפחה ועסקים. מה דעתך?  
"אנחנו מתנהלים בזהירות רבה, בשיח פתוח ומכבד שנותן מקום לרגשות, לתפיסות השונות, ולצרכים של בני המשפחה. לדעתי בזכות זה אנחנו צולחים אתגרים מורכבים. בסופו של דבר אני מאמין שיש יותר יתרונות מאשר חסרונות כשאתה עובד עם המשפחה שלך, וכולנו מחויבים אחד לשני".

מדברים על עסקים ליד שולחן השבת?
"אנחנו משתדלים לשמור על איזון, שעד היום הוכיח את עצמו. זמן משפחתי הוא מאוד חשוב לי ולנו, וחשוב גם לתפקוד העסק. אנחנו משפחה מסורתית ובכל שבת יושבים יחד. בגלל זה, עבורנו, לשולחן השבת יש ערך עליון ולכן אנחנו נמנעים מלנהל שיחות עסקים סביבו. זאת ההזדמנות שלנו לבלות יחד".

אתם מתחילים להכין את הדור הבא? 
"דור ההמשך לומד ומשולב בחברה בתפקידים שונים, חלקם עובדים מגיל צעיר ולומדים את אבני הדרך שמרכיבות את הצלחת העסק, והם חלק מהצמיחה של החברה בשנים אחרונות".

קבוצת משולם לוינשטיין: "הדור הרביעי עדיין קטנים אבל מאוד אוהבים להגיע לעסק. הם באו לאירוע הריסה ואהבו"

שנת הקמה ומייסד החברה: החברה הוקמה בשנת 1945 כחברה קבלנית על ידי משולם לוינשטיין ז"ל

שמות חברי המשפחה, תפקידים וקשרים משפחתיים:

משולם לוינשטיין ז"ל, סבא, מייסד החברה

שאול לוטן, בן - מנכ"ל

רחל לוטן, אשתו של שאול - דירקטורית

יעל לוטן, נכדה - סמנכ"לית ויועצת משפטית

אמיר לוטן, נכד - סמנכ"ל התחדשות עירונית

חן גור לוטן, נכדה - סמנכ"לית נכסים מניבים

תחום ההתמחות של החברה: יזום וביצוע למגורים, התחדשות עירונית , יזום וביצוע נכסים מניבים.

היתרון הגדול ביותר של חברה משפחתית:
חן: "שיתוף הפעולה בין כולם. מצד אחד כל אחד מתמקצע בתחום שלו, ומצד שני יש סיעור מוחות מדהים בין כולם. כל אחד מביא את הערך המוסף שלו, ומעשירים אחד את השני. יתרון נוסף הוא האווירה ששוררת בחברה. החברה היא חברה משפחתית שכוללת את כל העובדים, שחלקם נמצאים כאן שנים".

מימין לשמאל: שאול, רחל, יעל, חן ואמיר (קבוצת משולם לוינשטיין)מימין לשמאל: שאול, רחל, יעל, חן ואמיר (קבוצת משולם לוינשטיין)

החיסרון הגדול של חברה משפחתית:
"כשיש אי ההסכמות, למשל בינינו האחים, אז זה יותר אישי. לוקחים את העבודה הביתה".

יש אמרה שלא מערבבים משפחה ועסקים. מה דעתך?  
"בשילוב הנכון אפשר לעשות את זה. אנחנו משפחה מאוד משפחתית, נוסעים יחד לחופשות, הנכדים חברים מאוד טובים. גם בני הזוג חברים. הנוסחה הנכונה היא השילוב בין איך נותנים לכל אחד את המקום שלו לבין סיעור מוחות נכון".

מדברים על עסקים ליד שולחן השבת?
"אמא שלי מטילה וטו ולפעמים אומרת לנו די, אבל לפעמים זולגים, מן הסתם. כולם מעורבים וכולם מכירים את הפרויקטים. אבל בגדול אנחנו עושים את ההפרדה כשצריך".

אתם מתחילים להכין את הדור הבא?
"אני והאחים שלי דור שלישי וכולנו בעסק. ההורים שלנו נתנו לנו את המקום ללמוד מה שמעניין אותנו ולבחור בדרך שלנו. ופשוט בשלב מסוים כל אחד מאיתנו נכנס לעסק מרצונו. החזון של משולם ז"ל לחברה הוא זה שנמצא בבסיס המשפחתיות וההצלחה. הוא השקיע המון בדור ההמשך, בבן שלו, ושלח אותו ללמוד את יסודות העסק, והדור השלישי, שקיבל את היכולת לבחור במה לעסוק, מאוד אהב את מה שהוא ראה בבית. הדור הרביעי עדיין קטנים אבל הם מאוד אוהבים להגיע לעסק. הם לומדים על הפרויקטים ושואלים שאלות, הם באו להריסה של מבנה באחד הפרויקטים, הם אוהבים את זה".

קבוצת גבאי : "כשיש ויכוח הוא תמיד אישי. יש המון רגש - לטוב ולרע"

שנת הקמה ומייסד החברה: החברה הוקמה בשנת 1980, על ידי פאני ז"ל ושמשון גבאי.

שמות חברי המשפחה, תפקידים וקשרים משפחתיים:

אלי גבאי, הבן של שמשון ופאני ז"ל, בעלים משותף

מאיה, בתם של שמשון ופאני ז"ל, מנהלת החברה 

אורית, בתם של שמשון ופאני ז"ל, סמנכ"לית שיווק

תמר, בתם של שמשון ופאני ז"ל, סמנכ"לית רכש 

אריק, בעלה של מאיה - סמנכ"ל תכנון וביצוע

תחום ההתמחות של החברה: ייזום נדל"ן למגורים, מסחר ותעסוקה.

היתרון הגדול ביותר של חברה משפחתית:
אלי: "אם יודעים להגדיר את התפקידים, וכל אחד יודע היטב את התפקיד שלו, ויודעים שיש מנהל אחד, אז יודעים להוביל את החברה למקום טוב ולהפוך את כל הדבר הזה ליתרון. כל אחד אצלנו יושב על ציר מרכזי בחברה וכל אחד יודע את המקום שלו ולא מתערב בתחומים האחרים. אחת על ההכנסות, שזה המכירות, שכל שקל וכל עסקה חשובים לה. אחת בעולם הרכש - על כל ההוצאות. אחד על עולם הביצוע, שיודע להביא את המוצר הטוב ביותר בעלות הנמוכה ביותר. ולכולנו יש אינטרס משותף. ויש את מאיה שמנהלת את כל הקונצרט הזה, וזה חשוב, מי בסוף מתרכז אליו הכל. אני מביא את העבודה, מחפש את העסקאות. זה תחום שאני חי ונושם אותו".

עומדים: אלי גבאי, תמר גבאי, אריק טובול יושבים: אורית גבאי טירר, שמשון גבאי, מיה גבאי טובול (באדיבות המשפחה)עומדים: אלי גבאי, תמר גבאי, אריק טובול יושבים: אורית גבאי טירר, שמשון גבאי, מיה גבאי טובול (באדיבות המשפחה)

החיסרון הגדול של חברה משפחתית:
"כשיש ויכוח הוא תמיד אישי. אתה לא יכול להגיד 'התעצבנתי, הלכתי וזה לא מעניין אותי', כמו נניח בסיטואציה אחרת. אם יש ויכוח כולם מעורבים, כולם בתוך זה. אם רבתי עם אחות אחת, זה מעניין גם את האחות השנייה. וכשיש משבר כולם מעורבים, כי יש המון רגש. זה לטוב ולרע". 

יש אמרה שלא מערבבים משפחה ועסקים. מה דעתך?  
"ברגע שאתה בונה את העסק מלמטה ביחד עם המשפחה, ולא מנחית אנשים בגלל שהם בני משפחה, זה עושה את כל ההבדל. אנחנו בנינו את העסק מלמטה ביחד, והתמודדנו עם הכל ביחד. בדרך הזו, זה הופך ליתרון עצום. אבל אם אתה מכניס אגו למשוואה, שזה הדבר הכי גרוע, בטח בחברות משפחתיות, זה הופך את היתרון לחיסרון. צריך לדעת לשים את האגו בצד ולקבל החלטות פה אחד".

מדברים על עסקים ליד שולחן השבת?
"אנחנו תמיד מביאים את העבודה הביתה. כל שישי אנחנו נפגשים ותמיד יש ארוחת שישי או שבת ביחד. העבודה לא בורחת מאיתנו, ואנחנו לא מפרידים את העבודה מהחיים. תמיד מדברים על עבודה, זה חלק מאיתנו. אנחנו גם נוסעים לחופשות ביחד, חשובה לנו מאוד המשפחתיות. אבא שלי מביא עד היום אוכל לכולם כל יום ראשון ושלישי. יש לנו חדר אוכל קטן שאנחנו קוראים לו בצחוק 'מפגש גבאי'".

אתם מתחילים להכין את הדור הבא? 
"עדיין לא, הם עדיין צעירים. בלי קשר, אנחנו מסתכלים על זה קודם כל מהזווית של העסק. כשאנחנו התחלנו את העסק הוא היה קטן, היו יותר בעיות מיתרונות. היום, העסק הוא מנגנון גדול ומשומן, שכן נכון להכניס אליו בני משפחה אבל צריך להתאים אותם לעסק. לא להגיד 'זה הבן שלי אז הוא ינהל', זה לא עובד ככה. אני רוצה שמי שרוצה לבוא לעבוד, יבוא לעבוד - לא לעבודה. תבוא כי זה חשוב לך ותבוא עם סכין בין השיניים. מי שלא רוצה? לא צריך. שום דבר לא יבוא על חשבון העסק".

קטה גרופ: "בערב שבת מדברים רק על עבודה. מי שהתחתן לתוך המשפחה סובל"

שנת הקמה ומייסד החברה: החברה הוקמה בשנת 2008, על ידי גיל קטה.

שמות חברי המשפחה, תפקידים וקשרים משפחתיים

גיל קטה, האב - מייסד, בעלים ומנכ"ל

רחל קטה, אשתו של גיל, אחראית על תחום המניבים

אור קטה, הבן, משנה למנכ"ל, ממונה על חטיבת הביצוע

עוז קטה, הבן, משנה למנכ"ל, ממונה על מחלקות היזמות

רון קטה, הבן, משנה למנכ"ל, ממונה על מחלקת התכנון והרישוי

עדי קטה, הבת, סטודנטית למשפטים

תחום ההתמחות של החברה: החברה יוזמת, מנהלת ובונה פרויקטי נדל"ן. 

היתרון הגדול ביותר של חברה משפחתית: 
עוז: "אפשר לסמוך אחד על השני. יש הרבה אנשים שעובדים איתנו אבל אין כמו משפחה. אתה יכול לסמוך עליהם בעיניים עצומות שיעשו את העבודה הכי טוב שאפשר, בדיוק כמוך ולא בגרם אחד פחות". 

מימין לשמאל בשורה העליונה: אור קטה, עדי קטה, עוז קטה ורון קטה. למטה: רחל וגיל קטה (מושיק ברין)מימין לשמאל בשורה העליונה: אור קטה, עדי קטה, עוז קטה ורון קטה. למטה: רחל וגיל קטה (מושיק ברין)

החיסרון הגדול של חברה משפחתית: 
עוז: "לפעמים יש רגישויות מסוימות שצריך לשמור עליהן. אין דבר כזה הרי לשבור את החבילה. במשפחה אפשר לריב או להתווכח בבוקר אבל בסוף משלימים. הגורל איחד אתנו יחד וצריך לשמור על אווירה טובה". 

יש אמרה שלא מערבבים משפחה ועסקים. מה דעתך?  
גיל: "הילדים מחקים את ההורים. אני והאחים שלי תמיד ביחד. כשהתחלתי לעבוד בנדל"ן עזרתי לאחים שלי שיבואו גם. כשהמשפחה מאוחדת, אז גם הילדים הממשיכים ילמדו להיות מאוחדים וזה יעבוד. אני והאחים שלי עובדים יחד בצורה כזו או אחרת מאז שאנחנו ילדים". 

מדברים על עסקים ליד שולחן השבת?
גיל: "מדברים רק על עבודה. לפני כמה שנים עשינו סדר פסח בעין זיוון בצפון, היינו 70 איש. דיברנו רק על עבודה. מי שסובל מזה הכי הרבה זה מי שהתחתן לתוך המשפחה אבל לא עובד בחברה".  

אתם מתחילים להכין את הדור הבא? 
גיל: "אני מקווה שהחברה תישמר ככה לטווח ארוך ושהנכדים יעשו בדיוק את מה שאני והאחים שלי עשינו. אני לא יכול לראות לעוד הרבה שנים קדימה אבל אני מקווה שהנכדים שלי יהיו יותר טובים ממני. אבל בסוף אי אפשר לצפות מה הם יעשו".

עוז: "הנכדים הם עדיין תינוקות, אז זה ייקח עוד זמן". 

חברת INHOUSE: "יש לנו שלושה ילדים, החברה היא הילד הרביעי"

שנת הקמה ומייסדת החברה: אירית הופר הקימה את החברה בשנת 2014. 

שמות חברי המשפחה, תפקידים וקשרים משפחתיים:

אירית הופר, מייסדת, מנכ"לית ובעלים משותפים.

רז שרייבר, בעלה של אירית, מנכ"ל ובעלים משותפים, הצטרף לחברה ב-2021.

רז: "כשאירית הקימה את החברה אני הייתי סמנכ"ל השיווק של קבוצת אלמוג . היינו באותו תחום, אבל כל אחד במקום אחר. ואז הגיעה הקורונה, ישבנו בבית, התחלנו לחשב מסלול מחדש והחלטנו שזה זמן טוב לאחד כוחות. אירית היא הצד של הקמת הפרויקטים, ואני יותר פיתוח עסקי. אבל שנינו עושים הכל, החלוקה היא יותר פרויקטלית" 

תחום ההתמחות של החברה: שיווק פרויקטים למגורים.

היתרון הגדול ביותר של חברה משפחתית: 
"חברה משפחתית זה משהו שהוא חלק בלתי נפרד מהבית. יש לנו שלושה ילדים והחברה היא הילד הרביעי. אז יש שיחות על החברה תוך כדי ארוחות ערב, או שפתאום בלילה נזכרים במשהו ודנים בו. נותנים לעסק הרבה יותר תשומת לב כי הוא לא מתחיל ונגמר בשעות מסוימות, אלא אנחנו סביבו כל הזמן. הבת שלי גם עבדה תקופה בעסק, והבן שלי עבד בעסק עד שהתגייס".

רז שרייבר ואירית הופר (באדיבות המצולמים) רז שרייבר ואירית הופר (באדיבות המצולמים)

החיסרון הגדול של חברה משפחתית:
"שאין הפסקות. אין נגמר היום והלכת הביתה ותמשיך מחר. זה 24/7". 

יש אמרה שלא מערבבים משפחה ועסקים. מה דעתך?  
"הטענה במקומה. אין ספק שברגע שמכניסים גם את רובד העבודה לחיים הפרטיים זה יכול להכניס מתחים. צריך, במקרה שלנו, זוגיות חזקה ובריאה בשביל זה, ולדעת לשים אגו בצד. יש לפעמים ויכוחים ומתחים שיכולים להשפיע וזה לא מתאים לכל אחד. אנחנו גם נמצאים הרבה יותר ביחד מזוג רגיל, אנחנו לא נפרדים בבוקר ונפגשים בערב. אז צריך שיהיה את הרצון והאהבה להיות ביחד. בשבילי זה אחד הדברים הכיפיים שקרו לי בחיבור הזה, שאני רואה אותה כשהיא בשיא שלה בפגישות וישיבות. אני רואה המון צדדים שלה שלא נחשפתי אליהם לפני שעבדנו יחד. לנו זה עשה רק טוב". 

מדברים על עסקים ליד שולחן השבת?
"משתדלים לשים גדרות לפעמים. בשישי-שבת אנחנו משתדלים לא לגעת בכלל בעבודה, זה זמן נטו למשפחה ורוב הזמן אנחנו מצליחים. אבל זה לא עובד 100%. זה העסק שלנו ואנחנו לא באמת עוזבים אותו".  

אתם מתחילים להכין את הדור הבא? 
"חד משמעית. אנחנו נשמח, אבל אנחנו לא דוחפים. הבת הגדולה שלי עבדה למשל תקופה בעסק והחליטה שזה פחות מושך אותה, והיא כרגע יצאה לדברים אחרים. הבן שלי עבד שנה בעסק והוא בהחלט רואה את עצמו חוזר אליו, גם יש לו המון תשוקה לזה. הוא עכשיו בצבא". 

חברת אפגד: "אם הילדים ירצו, יהיו טובים מספיק ויוכיחו את עצמם - רק אז הם ייכנסו לחברה"

שנת הקמה ומייסד החברה: החברה נוסדה בשנת 1989 על ידי אפרים הניג 

שמות חברי המשפחה, תפקידים וקשרים משפחתיים:

אפרים הניג, אבא - נשיא ויו"ר

שי הניג, בן - מנכ"ל

יעל דקל-הניג, בת - סמנכ"לית שיווק

תחום ההתמחות של החברה: חברת בנייה יזמית ומבצעת, עם התמחות בבנייה למגורים.

היתרון הגדול ביותר של חברה משפחתית:
יעל: "כמו שאנחנו מרגישים בבית, אז זו ההרגשה שאנחנו נותנים גם לעובדים שלנו שמרגישים חלק מהמשפחה. יש עובדים שנמצאים אצלנו מהיום הראשון של החברה, שהם יותר ותיקים ממני. כשאין מסגרות חינוך למשל, אפשר לראות ילדים מתרוצצים לי במשרד, והם לא הילדים שלי. לי זה נראה מאוד טבעי. זה גם הסלוגן שלנו: 'אפגד - מרגישים בבית'.

"יש הרבה אנשים שחוזרים ורוכשים אצלנו דירות עשרות שנים אחרי שקנו בפעם הראשונה, או שהילדים שלהם באים וקונים אצלנו כי ההורים שלחו אותם אלינו, וזה משהו שמאוד מאפיין לדעתי חברה משפחתית, אנשים מרגישים בנוח לקנות מאיתנו. גם הצוות שלנו שהוא לא מהמשפחה משדר את התחושה המשפחתית החוצה".

משפחת הניג (ויקי ברג)משפחת הניג (ויקי ברג)

החיסרון הגדול של חברה משפחתית:
"שאנחנו לוקחים יותר מדי ללב. אבל גם זה לא בדיוק חיסרון בעיני".

יש אמרה שלא מערבבים משפחה ועסקים. מה דעתך?  
"זה מאוד תלוי מי האנשים כי מאוד חשוב לדעת לעשות את ההפרדה. אני נכנסתי לחברה יחסית מאוחר, אחרי שאבא שלי הקים אותה, אחרי שאחי שי כבר עבד בה. והתנאי שלי כשהציעו לי לבוא לעבוד בחברה, זה שבימי שישי כשאני באה עם הילדים לארוחת ערב, לא ידברו איתי על עבודה. אז כשיודעים להפריד בצורה ברורה בין העבודה לחיים זה עובד".

מדברים על עסקים ליד שולחן השבת?
"אבא שלי עוד מנסה מדי פעם לגרור אותנו לשם ואני עד היום לא מאפשרת לו".

אתם מתחילים להכין את הדור הבא? 
"את האמת, עדיין לא התחלנו לחשוב על זה כי לא היה עדיין דור שהתאים לזה. כשהבן שלי יסיים את הצבא נתחיל לדבר על זה. אם הם ירצו ואם יהיו מספיק טובים, אז נסכים לדבר על זה. אבל לא בכל מחיר. אם הם יהיו מוכשרים, כן. קודם כל הם צריכים הם צריכים להוכיח את עצמם כאנשי מקצוע ורק אחר כך להיכנס לחברה". 

כנען - שנהב אדריכלים: "כשהשם שלך כתוב על הדלת, אין הזדהות יותר חזקה מזו"

שנת הקמה ומייסד החברה: החברה הוקמה בשנת 1992, על ידי האדריכלים עדינה וניסן כנען ז"ל, ודנית וגיל שנהב.

שמות חברי המשפחה, תפקידים וקשרים משפחתיים:

עדינה כנען ז"ל, אמא - מייסדת.

ניסן כנען ז"ל, אבא - מייסד. 

דנית שנהב (כנען),בת - שותפה מייסדת, מומחית ומובילה בתכנון לגיל השלישי - כפרי גמלאים ובתי דיור מוגן.

עירית בקר, בת - מנכ"לית.

גיל שנהב, בעלה של דנית - שותף מייסד, מוביל את תחום שכונות המגורים, מגדלים והתחדשות עירונית.

תחום ההתמחות של החברה: תכנון פרויקטים ברחבי הארץ, החל מבנייני בוטיק וכלה במגדלים ושכונות מגורים. המשרד עובד עם יזמים בתחום המגורים, הדיור המוגן, וההתחדשות העירונית. 

ניסן ועדינה כנען, גיל ודנית שנהב (חן גלילי) ניסן ועדינה כנען, גיל ודנית שנהב (חן גלילי)

היתרון הגדול ביותר של חברה משפחתית:
גיל: "חלק גדול מאוד מהחברות המצליחות והוותיקות בארץ ובעולם הן חברות שהתחילו כחברות משפחתיות. כי יש די.אנ.איי מסוים בחברה משפחתית, שכשהוא עובד, אז החברה היא סיפור הצלחה. כדי שחברה תצליח, בטח בתנאים מאתגרים, תהפוכות ומבחנים, צריך שיהיו כמה דברים. קודם כל מחויבות. כשמישהו לא נותן את כל ה-100% שלו בחברה, זה לא עובד. בחברה משפחתית המחויבות היא מרבית. אתה עובד בשביל עצמך ובשביל המשפחה שלך. אתה לא חושב 'היום אני כאן, מחר אני שם בתפקיד אחר'. אתה מרגיש שאתה עושה גם לדורות שיבואו אחריך.

"בנוסף, כשהשם שלך כתוב על הדלת, אין הזדהות יותר חזקה מזה, ואתה תעשה הכל כדי שהמוניטין והצמיחה העסקית יהיו טובים. בחברה משפחתית יש גם הדהוד של המחויבות, הערכים, ההרמוניה המשפחתית לשאר עובדי המשרד שהם לא בני משפחה, אבל הם מרגישים את האווירה, החום, הדאגה וההכלה. חברה משפחתית מטבעה היא הרבה יותר אנושית וחברתית".

החיסרון הגדול של חברה משפחתית:
"היתרון הוא החיסרון. זה הכל או לא כלום. כשהחברה מצליחה - הכל מצליח. העסקים מצליחים, המשפחה מצליחה והיחסים הם טובים. כשהחברה נכשלת היא יכולה להשפיע גם על החיים בבית. רבת בעבודה עם השותף, הלכת הביתה ואשתך מנחמת אותך. רבת עם השותפה במשרד שהיא גם בת משפחה - ואתה לא מוזמן יותר לליל הסדר. וזה אומר שכל אחד צריך לשלוט בעצמו ולחשב צעדיו ולפעול בשיקול דעת ולא בפזיזות ושליפות מהמותן, כי יותר קשה לנהל קונפליקטים בחברה משפחתית".

יש אמרה שלא מערבבים משפחה ועסקים. מה דעתך?  
"בכל חברה משפחתית יש בני משפחה שלא עובדים בה, וצריך לנהל את הנושא הזה. לא לגרור את החברה הביתה אל ארוחות השבת. אנחנו במודע משתדלים לא לדבר על עבודה בארוחות שבת. או לפחות לא יותר מאנשים אחרים, כי הרי כולם מספרים על הצלחות שהיו להם בעבודה. זה לגיטימי להזכיר את העבודה, אבל לא להתחיל בסיפורי קרבות ואינטריגות שמשתלטים על השיח המשפחתי. 

"לכל סיכון מצטרף סיכוי. הכי בריא זה לא לעבוד עם המשפחה, אבל, העבודה עם המשפחה טומנת בחובה הזדמנות פנטסטית להצלחה משמעותית. ולכן בעולם שלי, מאחר ואני חווה חברה שהצליחה, אני מאושר שהקמתי חברה משפחתית יחד עם אשתי וההורים שלה, שהיו המנטורים שלנו והתוו את הדרך שעזרה לחברה להצליח". 

אתם מתחילים להכין את הדור הבא? 
"יש לנו שני בנים שסיימו בית ספר לאדריכלות, אבל יותר מזה לא ארחיב כרגע".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:י.ח דמריכנען שנהב אדריכליםקבוצת גבאיאפגדInhouseקטה גרופ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...