מיולי הקרוב: מבני מגורים עד 42 מטר ומבני מסחר ומשרדים יחויבו בבדיקת מכוני בקרה בהליכי הרישוי

זאת במסגרת כניסתה לתוקף של "הפעימה השנייה" בפעילות מכוני הבקרה שעד כה הוגבלו לרישוי של בנייני מגורים של עד 29 מטרים בלבד. כעת יתווספו גם מבני ציבור, מסחר ומשרדים של עד 29 מטרים, ובינואר הקרוב תחול הפעילה השלישית שתוסיף מבני לוגיסטיקה

שיתוף הכתבה
גם מבני מסחר ומשרדים יחויבו בבדיקת מכוני בקרה. אילוסטרציה (שאטרסטוק)גם מבני מסחר ומשרדים יחויבו בבדיקת מכוני בקרה. אילוסטרציה (שאטרסטוק)

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בראשות נתן אלנתן, אישרה אתמול (ג') תיקון לתקנות מכוני הבקרה, לפיו ביולי 2024 תיכנס לתוקף 'הפעימה השנייה' בפעילותם. בעוד שנכון להיום מבני מגורים עד לגובה של 29 מטרים בלבד מחויבים לעבור דרך מכוני הבקרה במסגרת הליכי הוצאת ההיתר, הרי שעל פי הפעימה השנייה יתווספו לאלה כלל מבני המגורים בגובה של עד 42 מטרים, לצד מבני ציבור (למעט בתי חולים), מסחר ומשרדים בגובה של עד 29 מטרים, לרבות עירוב שימושים .

ההחלטה התקבלה בתיאום עם כלל הגורמים הרלוונטיים: רשות הכבאות הארצית, פיקוד העורף, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, ובהמשך לדיון שהתקיים ביולי השנה בנושא. בינואר 2025 יתווספו 'בפעימה השלישית' גם מבני מסחר ומשרדים בגובה עד 42 מטר, וכן מבני אחסנה של עד 29 מטר. בהתאם לקבוע בחוק התכנון והבניה, בינואר 2026 תתבצע הפעימה הרביעית והאחרונה, בה ייכנסו למכוני הבקרה כל שאר סוגי המבנים והעבודות, למעט סוגי מבנים חריגים שלגביהם יוגדר בתקנות כי לא יעברו למכון בקרה.

מכוני הבקרה הוקמו בעקבות דו"ח ועדת זיילר שהוקמה לחקירת אסון קריסת אולמי ורסאי בירושלים בשנת 2001. מטרתם שיפור איכות הבניה במטרה להבטיח את שלום הציבור באמצעות מערך בקרה מקצועי על תכנון וביצוע הבניה, וכן קיצור וייעול הליכי רישוי באמצעות העסקת בקרים מורשים שהוכשרו על ידי גורמים מאשרים.

בשלב הראשון, שכבר נכנס לתוקף ב-2021, מכוני הבקרה עורכים בקרה הנדסית על מבנים בהתאם לתקינה, הוסמכו  לכך על ידי הרשות להסמכת מעבדות, וכן פועלים על פי רישיון משר הפנים לערוך הליכים של בקרת תכנון וביצוע בתחום הבנייה. הליכים אלו כוללים בחינה של תוכניות, ביקורים באתר הבנייה ובקרה מדגמית ותהליכית של תחומים רבים הנוגעים לבטיחות ויציבות המבנה ושלום הציבור.

מינהל התכנון הסמיך 500 בקרי מבנים

בחוק התכנון והבניה נקבע כי מכוני הבקרה יערכו בקרה על פלח המבנים שהוגדרו 'לפעימה הראשונה - בנייה חדשה למגורים בלבד, הכוללת 6 דירות ומעלה במבנים בני שתי קומות לפחות ועד 29 מ' גובה. התקופה שעד יולי 2021 הוגדרה כתקופת היערכות לעבודת מכוני הבקרה, ובתחילת יולי 21 החלה תקופת החובה, כאשר חוות דעת חיובית של מכון בקרה מהווה תנאי הכרחי למתן היתר בנייה, לאישור תחילת עבודות ולתעודת גמר. במכוני הבקרה פועלים בקרי מבנים מוסמכים הרשומים בפנקס הבקרים בישראל, ובהם גם בקרים מורשים מטעם הרשות הארצית לכיבוי והצלה ופיקוד העורף, והחל מיולי 24 גם מטעם משרד הבריאות.

הגדרת סוגי המבנים בפעימה השנייה והשלישית, כפי שאישרה היום המועצה הארצית, היא פרי עבודה משותפת שנעשתה במינהל התכנון בהובלת יאשי סער, מנהל אגף בכיר רישוי, בקרות ומכונים, יחד עם נציגי הגורמים המאשרים ונציגי מכוני הבקרה. עד כה, הסמיך מינהל התכנון 500 בקרי מבנים הרשומים בפנקס הבקרים - מהם 100 בקרים המועסקים ב-6 מכוני בקרה. עד לסוף 2023 נכנסו לעבודת מכוני הבקרה כ-1,250 בקשות להיתר, המהוות כ-48,290 יחידות דיור.

יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, נתן אלנתן: "ההחלטה שהתקבלה היום הינה פועל יוצא של מהלך רחב שמקדמים מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון לקיצור הליכי הביורוקרטיה והחסמים בתחומי התכנון. עבודת מכוני הבקרה הינה בעלת חשיבות רבה לבטיחות המבנים, ותורמת משמעותית לשיפור איכות הבנייה בישראל". 

מנכ"ל מינהל התכנון , רפי אלמליח: "הפעימה השנייה מהווה פריצת דרך בכל הקשור לאיכות הבנייה בישראל, תוך שיפור ייעול הליכי הרישוי. אני מברך על כניסת גורמים חשובים נוספים לתהליך שיביאו לקיצור משמעותי בהליכי התכנון, תוך הפקדה על איכות התכן בישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןמשרדיםחוק התכנון והבנייההמועצה הארצית לתכנון ובנייהמכוני בקרההליכי רישוי ותכנון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...