התוכנית שתחליף את תמ"א 38 בפ"ת: תוספת של 11 אלף יח"ד ובנייה עד לגובה 11 קומות

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז תדון היום (ד') בתוכנית ההתחדשות הבניינית של העיר שתאפשר בנייה של עד 11 קומות ברחובות הראשיים של העיר בהליכי הריסה ובנייה ו-7 עד 9 קומות בשכונות המגורים. הליכי חיזוק יאפשרו הוספת שתי קומות לבנייה הקיימת בלבד

שיתוף הכתבה
פתח תקווה (שאטרסטוק)פתח תקווה (שאטרסטוק)

תוכנית ההתחדשות הבניינית של פתח תקווה תאפשר הוספה של 11,000 דירות לעיר, בנייה של עד 11 קומות במסלול הריסה ובנייה ותוספת של 13 מ"ר לשטחי הדירות במסלולי חיזוק. כך עולה מפרטי תוכנית ההתחדשות הבניינית שמקדמת ועדת התכנון המקומית של העיר יחד עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ושהפקדתה תעלה היום (ד') לדיון בוועדה המחוזית לתכנון ולבניה של מחוז המרכז. לאחר אישורה, צפויה התוכנית להחליף את הוראותיה של תמ"א 38 ברחבי העיר.

מלבד מיגון מפני רעידות אדמה,  מטרת התוכנית לקדם ולעודד התחדשות עירונית באמצעות התחדשות בניינית, בשכונות העיר הוותיקות. התוכנית מזהה כבניינים עם פוטנציאל להתחדשות בניינית, בניינים שנוסדו לפני 1980 שבהם לפחות 4 יחידות, למעט בניינים שבהליך היתר או שהוחרגו בתוכנית מפורטת. כמו כן, היא אינה חלה על בניינים במרחבי סירקין והירקון, המיועדים לבנייה עתידית. עורך התוכנית הוא האדריכל אורי מזור.

התוכנית קובעת מנגנוני התחדשות המבוססים על מיקום המגרש. כאן נערכת הבחנה בין "רחובות ראשיים" לבין "רחבי העיר". רחוב ראשי מתחלק ל"רחוב ראשי מטרופוליני" - רחוב ראשי מוטה מערכת תחבורה עתירת נוסעים (רק"ל/ מטרו) שבו תהיה התחדשות בניינית מועצמת ומעורבת שימושים עם חזית פעילה בסביבה המצויה בתהליכי התחדשות אינטנסיביים; ול"רחוב ראשי-עירוני" - רחוב ראשי עם אפשרות לשילוב חזית פעילה. ברחבי העיר מתייחסים להתחדשות במרקמי המגורים הוותיקים, ובהם הבנייה נמוכה יותר.

במסלולי ההריסה והבנייה מחדש תתאפשר בנייה של עד 11 קומות, כולל קומת קרקע וגג, ברחוב ראשי מטרופוליני מוטה תחבורה עתירת נוסעים. ברחובות ראשיים-עירוניים עם חזית פעילה תתאפשר בנייה של עד 10 קומות במגרש בודד ו-11 בבנייה משותפת כולל קרקע וגג. ברחבי העיר, בייעוד מגורים ג', שכיום מותרות בו בנייה של בין 201% ל- 350% משטח המגרש, תותר בנייה של 8-10 קומות כולל קרקע וגג חלקית  ובייעוד מגורים ב', שבו מותרת כיום בנייה של בין 101% ל- 200% משטח המגרש תותר בנייה של 9-7 קומות, כולל קרקע וגג חלקית.

פתח תקווה (שאטרסטוק)פתח תקווה (שאטרסטוק)

מסלול של חיזוק ותוספת, לעומת זאת, יאפשר בכלל המיקומים תוספת של עד 2 קומות מורחבות, בנוסף לקומת גג חלקית, סגירה חלקית של קומת קרקע מפולשת, בהתאם לקווי הבניין, וכן תוספת של עד 13 מ"ר לכל יחידת דיור ותיקה, כולל המרחב המוגן.

עוד במסלול זה תתאפשר תכסית קומה מקסימלית של 50% ברחובות ראשיים מטרופיליניים לקומה טיפוסית ו-75% לקומת מסד הן למגרש בודד והן לבנייה משותפת. ברחוב ראשי עירוני תכסית קומה מקסימלית תעמוד על 50% למגרש בודד ו-55% לבנייה משותפת. באזורי מגורים בייעוד ב' וג' 45% למגרש בודד ו-50% לבנייה משותפת.

כמו כן, קובעת התוכנית את האזורים שבהם היא אינה חלה, הכוללים אזורי בנייה צמודת קרקע, בנייה חדשה וגבוהה, אזורי תעסוקה ואזורי תעשייה, אזורים לפיתוח חדש במעטפת העיר (כאמור סירקין וירקון) וכן באזורים שבהם ישנה העדפה לתכנון מתחמי (ובפרט תכניות פינוי-בינוי ותכניות בתחום תחנות המטרו),שבהם לא תחול תוספת זכויות ויח"ד. התוכנית מאפשרת גם שיקול דעת לגוף התכנוני.

בנוסף, קובעת התכנית הנחיות לשילוב שטחי ציבור מבונים ברחובות הראשיים, במסגרת מנגנוני הריסה ובנייה בהתחדשות הבניינית, וכן הנחיות לשילוב שימושי חזית פעילה במנגנוני הרחובות הראשיים. התוכנית כוללת גם הוראות מעקב ובקרה: אחת לשנה או לאחר 1,000 היתרים תבחן הוועדה המקומית את יכולת מימוש התוכנית.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכזהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתתמ"א 38פתח תקווהפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...