ועדת הערר הכריעה: מעכשיו תושבי כפר שמריהו יחסכו עשרות אלפי שקלים בהיטל השבחה

ועדת הערר המחוזית ת"א הפחיתה היטל השבחה שהושת על בעלי בית פרטי בכפר שמריהו ב-100 אלף שקלים, לאחר שמצאה כי זכויות הבניה התת קרקעיות נובעות מתוכנית המרתפים ליישוב, ולא מהקלה כפי שטענה הוועדה המקומית הרצליה. נציגת העוררים: "מעתה הוועדה המקומית לא תוכל עוד לייחס שטחים להקלה ולחייב בגינם"

שיתוף הכתבה
משכן המועצה המקומית של כפר שמריהו (אורי, ויקימדיה) משכן המועצה המקומית של כפר שמריהו (אורי, ויקימדיה)

ועדת הערר לפיצויים והיטלי השבחה בת"א, בראשות עו"ד סילביה רביד, תיקנה בשבוע עבר שומה מכרעת שאישרה את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הרצליה, בעניין היטל השבחה בנכס ברחוב דרך השדות בכפר שמריהו, ובכך הפחיתה את סכום ההיטל ההשבחה בכ-100 אלף שקלים, מ-377.45 אלף שקל ל-278.97 אלף שקל. במסגרת ההחלטה קבעה הוועדה כי הזכויות בגין המרתף נובעות מתוכנית קיימת ולא מהקלה.

הערר הוגש נגד החלטת השמאי המכריע יהודה פלד ממרץ 2022, לפיו יש לחייב בהיטל אישור בקשה להיתר בנייה בבית פרטי ביישוב היוקרה, שכלל את הרחבת המרתף, בהיקף של 58 מ"ר. ואולם לטענת העוררים, תכנית הר/2232 (תכנית המרתפים) החלה בכל אזורי המגורים בכפר שמריהו, מאפשרת הקמת מרתף "במלוא הקונטור (ההיקף, דנ"ק) של קומת הקרקע בבניין". לכן טענו העוררים כי יש לחייב בהשבחה הנובעת רק משטחי המרתף שלא היה ניתן להוסיף לולא ההקלה". היקף שטחים אלו לטענת העוררים מצומצם מאד, ועומד על 24 מ"ר בלבד.

במקרה שלפנינו התוכנית מאפשרת בניית 300 מ"ר, אך אלו חולקו לשני מגרשים ובמגרש הנוכחי 150 מ"ר ו-35 מ"ר שטחי שירות בקומת הקרקע. מתחת לשטח הזה מותר לבנות מרתף באותו היקף לפי התוכניות המאושרות. אחר כך העוררים ביקשו הקלה לתוספת זכויות של עד 6% בקומת הקרקע, והוועדה אישרה תוספת של 36 מ"ר, שעליה לא הייתה מחלוקת ונקבע שהעוררים צריכים לשלם השבחה .

עו''ד שמרית גולן (אפרת כהן)עו''ד שמרית גולן (אפרת כהן)

ועדת הערר קיבלה את עמדת העוררים בעניין זה וקבעה כי "כלל השטח במרתף (מתחת לקומת הקרקע) ללא הקלה, לרבות שטח שירות ככל והוא מהווה חלק אינטגרלי מקומת הקרקע, הוא תולדה של הזכויות הנובעות מתוכנית הר/2232, אשר לא היה מקום לשום במסגרת השומה המכרעת שנועדה לקביעת ההשבחה הנובעת מההקלה. לשטחים אלו אין קשר להקלה אלא ליישום תכנית הר/2232". עם זאת בשאר הנושאים קיבלה את עמדת הוועדה המקומית וטענה כי מדובר בנושאים שמאיים שאין היא מתערבת בהם.

עו"ד שמרית גולן, ראש משותף של תחום תכנון ובנייה במשרד ש.פרידמן אברמזון, שייצגה את העוררים, מסבירה כי "זה קורה בהמון בתים בכפר שמריהו. כיום הוועדה מחייבת בהשבחה שטחי מרתף בהיתר כאילו מדובר בהקלה. מעתה הוועדה המקומית לא תוכל עוד לייחס שטחים להקלה אם היה אפשר לבנות מכוח תוכניות מאושרות, לא משנה אם חייבה עליהם במכר או לא. ההשלכה העקיפה, שאמרה אותה גם הוועדה המקומית בדיון, היא שהיא לא מחייבת מספיק במכר, כלומר לחייב מקסימום ניצול האפשרות של התוכנית. האמירה העקרונית היא שיש לבדוק מה לא ניתן להוסיף לולא ההקלה, ולחייב רק עליו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטל השבחהועדת העררכפר שמריהו
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...