שנה לאחר שהוקפא: החוק לשחרור מתחמי התחדשות עירונית מעסקאות חוסמות מקודם מחדש

על פי החוק שיעלה לדיון בוועדת הפנים, מנהל הרשות להתחדשות עירונית יוסמך להכריז על מצב של "עסקאות חוסמות" במתחם שבו פועלים מספר יזמים המונעים זה מזה הגעה לרוב הדרוש. בעקבות ההכרזה תינתן לכלל הגורמים חצי שנה לצורך הגעה להסכמות, בטרם תפקיע הרשות את כלל העסקאות במתחם

שיתוף הכתבה
אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)אלעזר במברגר (רז רוגובסקי)

לאחר שפוצל מחוק ההסדרים שאושר בסמוך לתקציב 2023, מחזירה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אל השולחן חקיקה שתאפשר קידום תהליכי התחדשות עירונית במתחמים בהם פועלים מספר יזמים במקביל, באופן שאינו מאפשר לאף אחד מהם להשיג את הרוב הדרוש ולהביא את הפרויקט למימוש. ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת צפויה לדון בימים הקרובים בתיקון לחוק.

לפי ההצעה המקודמת, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יוסמך להפעיל מנגנון של שחרור מעסקאות חוסמות, לאחר שקיבל פנייה לעשות כן מטעם גורמים המעורבים בעסקה - יזמים או תושבים, לפי התנאים הבאים: הפנייה תיעשה על ידי שני גורמים המעורבים במתחם, לכל הפחות, כאשר גורם מעורב הוא יזם שיש לו הסכמים עם לפחות 20% מבעלי הדירות במתחם, או קבוצה של 20% מבעלי הדירות במתחם שהתקשרה עם יזם. עוד נדרש כי כלל הפונים התקשרו בעסקאות ביחס ל-50% מהדירות במתחם לכל הפחות, וכן חלפה שנה וחצי מהמועד בו נחתמה עסקה ראשונה במתחם, לכל הפחות.

"ככל שמנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ימצא כי התקיימו תנאים אלה, כך שמדובר במצב של 'עסקאות חוסמות', הוא יודיע לצדדים על כוונתו להפקיע את כלל העסקאות במתחם, בחלוף 6 חודשים ממועד הודעתו. במצב זה, תעמוד לרשות הצדדים תקופה של 6 חודשים במהלכה עליהם להסכים על מתווה שיאפשר חתימה של כל בעלי הדירות עם יזם אחד מביניהם (שותפות, רכישה אחד מהשני, מכירה לצד ג' וכו'). הצדדים יוכלו, לפי בחירתם, להסתייע ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית לצורך קידום ההסכמות ביניהן, או לפעול בעצמם לגיבוש הסכמות כאמור במסגרת תקופת הזמן הקצובה".

"ככל שלא תושג הסכמה כאמור בתוך 6 חודשים, מנכ"ל הרשות הממשלתית יוכל להפעיל את סמכותו שבחוק, ולאשר לבעלי הדירות להשתחרר מן ההסכמים הקיימים עם היזמים, מבלי שהדבר ייחשב הפרת חוזה. אישור זה יאפשר לבעלי הדירות לבטל את העסקה, ולבחור יזם חדש בהליך תחרותי, מסודר ומאורגן".

מהרשות נמסר כי יש כיום עשרות מתחמים, שתהליכי ההתחדשות העירונית בהם מתעכבים שנים רבות בשל הנסיבות האמורות. "התיקון יאפשר לרשות להתיר חסם זה, באמצעות קידום הסדר בין היזמים, או לחילופין מתן אישור לבעלי הדירות להשתחרר מן העסקאות החוסמות. הצעת החוק והמתווה גובשו על סמך ניסיון שהצטבר ברשות הממשלתית ביצירת הסכמות בין יזמים שפנו אליה בבקשה לסיוע בקידום פרויקטים שנעצרו בשל מעורבות של מספר יזמים במתחם אחד".

מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, אמר היום כי "תיקון החקיקה שיעלה לדיון, מביא לידי ביטוי את הניסיון שצברנו מטיפול במיזמים שנקלעו לשיתוק, ומספק פתרון לצורך רחב שקיים בשטח. המנגנון החדש שאנו מקדמים, יאפשר ליזמים זמן משמעותי לגבש הבנות ביניהם, ולצד זאת יאפשר לבעלי הדירות השתחררות מהחוזים עמם, במקרה שהבנות אלו אינן מושגות. אנו מאמינים כי ההסדר החדש ייתן אופק למיזמים רבים שנקלעו למבוי סתום בנסיבות כאלה בשנים האחרונות, המתאפיינות בפעילות מסיבית של יזמים שנכנסו לתחום ההתחדשות העירונית".

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף: "התקופה הקשה שעוברת על מדינת ישראל ממחישה את הצורך הדחוף בביצוע של התחדשות עירונית , בכל רחבי הארץ ובמהירות האפשרית, ללא פשרות על האיכות. תיקון החקיקה שיקודם ייתן מענה לתושבים רבים, שכבר החלו את התהליך אך נקלעו, שלא בטובתם, למבוי סתום".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאלעזר במברגר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...