"לעתים האינטרס האישי גובר על הציבורי, אבל יש מה לעשות עם זה"

'הפנים מאחורי ההתחדשות העירונית' עם עמיר רחלבסקי, בעלים ומנכ"ל גרופית, שמספר איך גדל כילד באווירת של בנייה והתחדשות, באיזה פרויקט הוא גאה במיוחד וגם יש לו הצעה לממשלה איך אפשר להתמודד עם ההתנגשות בין האינטרס הפרטי לזה הציבורי בפרויקטים של התחדשות עירונית.

שיתוף הכתבה
צילום: ניר סלקמן | פרויקט יבנה צפון (הדמיה: גרופית)צילום: ניר סלקמן | פרויקט יבנה צפון (הדמיה: גרופית)

עמיר רחלבסקי סיים לימודי הנדסה אזרחית והשתלב בחברה המשפחתית בתור מנהל פרויקט צעיר. כיום, כבעלים ומנכ"ל של החברה שבימים אלה מקדמת תכנון ובנייה מתחמית במסגרת תהליכי התחדשות עירונית , הוא מספר על השינויים בתחום וגם מציע לרגולטור להחיל מידה מסוימת של אחריות על בעלי הזכויות והקרקעות כדי להאיץ את תהליכי ההתחדשות העירונית שהם בבחינת צורך לאומי.

מה גרם לך להתחיל לעסוק בהתחדשות עירונית?

החברה שלנו הוקמה על ידי אבי, לפני כחמישים שנה וצברנו ניסיון רב בתחום הבנייה למגורים, לצד נדל"ן מניב (מסחר ומשרדים). המחסור בקרקעות פנויות לבנייה חדשה, התיישנות הבתים הקיימים, הצורך בממ"ד ובהגנה מפני רעידות אדמה, כל אלה מדגישים את הצורך בשני העשורים האחרונים למצוא פתרונות, והיה זה אך טבעי שניכנס לתחום משיק לליבת הפעילות שלנו אז – ההתחדשות העירונית.

ספר על חוויה משמעותית שזכורה לך מתחילת דרכך.

בתור ילד אני זוכר את עצמי מסתובב במהלך חופשות בית הספר באתרי בנייה. ספגתי את ההוויה ואת האווירה וידעתי שאלמד את התחום ואעסוק בו באופן כלשהו. כשבגרתי ולאחר שסיימתי את לימודי הנדסה אזרחית בטכניון, הצטרפתי לחברה המשפחתית. החוויה המשמעותית הזו, לימוד מתמיד לאורך הדרך, מלווה אותי עד היום.

מהו הדבר הכי חשוב שכל מי שניגש לפרויקט התחדשות צריך לדעת?

בעלי הקרקע והזכויות, קרי בעלי הדירות, מפקידים בידינו היזמים וחברות הנדל"ן את הדבר היקר להם ביותר, את הבית שלהם. הם סומכים על היזם ולכן שיתוף פעולה ואמון הדדי הם אבני היסוד של תהליך ההתחדשות. כל יזם צריך לדעת שבעלי הזכויות הם השותפים שלו לדרך במלוא המשמעות – חייבים להיות קשובים להם ולצרכים שלהם.

ספר על טעות שלמדת ממנה.

הדרך היא דרך חתחתים, בייחוד בפרויקטים של התחדשות עירונית . יש הרבה מהמורות לאורך הנתיב, ואנחנו מקפידים לתקן אותן תוך כדי תנועה. זכור לי במיוחד פרויקט תמ"א 38 שהובלנו ברמת-גן. קידמנו את הפרויקט ותוך כדי התכנון התברר לנו שקו מטרו אמור לעבור ממש מתחת לפרויקט, מה שבעצם, יבטל את הפרויקט. בסופו של דבר ולאחר הגשת ערר לוועדה, הצלחנו להסיט את המסלול ולקדם את הפרויקט.

מהו הדבר שהממשלה חייבת לעשות מחר כדי להאיץ התחדשות עירונית ?

אחד האתגרים בעבודה מול הדיירים ובעלי הזכויות בפרויקטים של התחדשות עירונית נובע מכך שקידום פרויקט תלוי ברצון של בעלי הזכויות. לדעתי, הרגולטור חייב לקדם תמריצים חיוביים שידחפו את בעלי הדירות לקדם פרויקטים של התחדשות מהצד של בעלי הזכויות. לפעמים האינטרס האישי גובר על האינטרס הציבורי ופרויקטים נתקעים. מה אפשר לעשות? הממשלה יכולה, למשל, להטיל אחריות מסוימות על בעלי הדירות על ידי כך שתשית רגולציה בה כל בניין עובר אחת לכמה שנים ביקורת איכות של מומחה. אם תהיה בדיקה כזו שתצביע על צורך בהתחדשות, האחריות תהיה גם על בעלי הדירות וזה יכול לעזור בקידום הפרויקטים.

מהו הפרויקט שאתה הכי גאה בו ולמה?

"יבנה צפון" - פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול הראשון שלנו. מדובר בפרויקט שכולל ארבעה מגדלים בני 16-22 קומות ובסה"כ 286 יח"ד ביבנה. הקשר ארוך הטווח עם הדיירים הוותיקים ובעלי הדירות, יחסי האמון, תחושת שותפות, הקהילתיות וצבירת הידע שמאפיינת את התהליך, מאפשרת ותאפשר לנו להתמודד באופן נכון ומיטבי עם פרויקטים נוספים בתחום ההתחדשות העירונית. המגדל הראשון בפרויקט אוכלס ובימים אלו אנו בונים ומשווקים בהצלחה את המגדלים השני והשלישי.

מה הן התכונות הדרושות ליזם בתחום?

יזם צריך להיות מרתוניסט, לא ספרינטר. מרתוניסט עם הרבה אופטימיות, נחישות, מקצועיות, סבלנות ואמינות

ספר משהו שאף אחד לא יודע עליך בענף הנדל"ן.

את זה באמת לא הרבה יודעים עליי, אפילו לא הבנות שלי שעובדות יחד איתי. איך הגעתי ללמוד הנדסת בניין? רציתי ללמוד אדריכלות אבל לא התקבלתי. בראייה לאחור אני חושב שהנדסת בניין מתאים לי הרבה יותר, כנראה שאם הייתי לומד אדריכלות לא הייתי נמצא היכן שאני היום.

.

לאן לדעתך צועד תחום הפינוי-בינוי בעתיד הקרוב?

הקמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית היא צעד חשוב מאוד. כבר היום אני רואה כיצד קידום בנייה מתחמית בצורה משולבת בין הרשות הממשלתית לבין הרשויות המוניציפליות מייצרת וודאות ליזמים ולבעלי הזכויות. הצעד הזה מפשט בצורה משמעותית את התהליך; אם בעבר היזם נדרש לאתר את השטח ולנתח את התב"ע בעצמו, כיום על בסיס תוכניות אב מאושרות מראש, ליזם קל יותר להבין את התמונה, לקבל את ההיתרים ולהיכנס לתהליכי תב"ע קצרים. אני מאמין שבשנים הקרובות נראה תנופה גדולה בתחום הפינוי-בינוי והתכנון המתחמי בערים השונות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתחברת גרופיתהפנים מאחורי ההתחדשות העירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...