ראש העיר לשעבר רוצה לבטל את תוכנית המתאר שאישר מחליפו. יריבו דורש תחנת רכבת בסינמה סיטי

מערכת הבחירות ברמת השרון מסתמנת כאחת המעניינות במסגרת הבחירות המקומיות, לאחר שראש העיר המכהן אבי גרובר הודיע כי לא יתמודד. שניים מהמועמדים הבולטים הם מי שהיה כבר בתפקיד במשך עשור, יצחק רוכברגר וסגן ראש העיר לשעבר גיא קלנר. על הפרק: מה עמדתם ביחס להתחדשות עירונית, איך מושכים לעיר יזמים ואיך מגדילים את שטחי המסחר תוך שמירה על השטחים הירוקים

שיתוף הכתבה
איציק רוכברגר וגיא קלנר (שמוליק קפוצ'ינסקי, עדו לביא)איציק רוכברגר וגיא קלנר (שמוליק קפוצ'ינסקי, עדו לביא)

במסגרת הבחירות המוניציפליות המתקרבות, מסתמנת מערכת הבחירות ברמת השרון כאחת המעניינות. ראש עיריית רמת השרון המכהן מאז 2016, אבי גרובר, הודיע כי לא ירוץ לכהונה נוספת. ועל כסאו מתמודד מי שבעצמו ישב שם במשך עשור, יצחק רוכברגר. מי שכיהן בתפקיד בשנים 2003-2013 והורשע בשנת 2014 בעבירות של רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים, מבקש כעת מחדש את אמון הציבור הרמת-שרוני, ומסתמן כאחד המועמדים המובילים.

מולו מתמודדים גיא קלנר, חבר מועצה וסגן ראש העיר לשעבר, מנהל הפיתוח העסקי של קבוצת פובליסיס ישראל ויו”ר התאחדות הסטודנטים לשעבר. גייל שורש, אשת מוסד לשעבר ופעילה ציבורית למעל שוויון מגדרי, אשר לקחה חלק גם במחאה נגד הרפורמה המשפטית, ועו"ד קרן בנרדס, יו"ר הנהגת ההורים העירונית לשעבר.

מבין הארבעה, נכון למועד פרסום הכתבה, רק רוכברגר וקלנר השיבו לשאלותינו אודות מדיניות התכנו והבניה המוצעת על ידם.

לשאלתנו על החזון שהוא מציג להמשך התפתחות העיר השיב רוכברגר: "העיר תתפתח ותתקדם באופן מתון, מדוד ומחושב, שיחזיר לה את מעמדה כעיר של מצוינות וכעיר מספר אחת במדינת ישראל. את הדברים הכרחי לעשות תוך שיתוף ציבור כן ומלא. לכן אבטל את תכנית המתאר שהעבירו ראש העיר והמועצה הקודמת ללא שיתוף הציבור. המנגנון העירוני יהפוך להיות שירותי יותר, זמין יותר וקשוב יותר. הוא יהיה מותאם לעת החדשה אך ידידותי גם למי שהקדמה הטכנולוגית מאתגרת אותם".

על רקע מחירי הדיור, כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר? 
"הדרך לסייע לצעירים להישאר בעיר ולבנות את משפחתם בעתיד היא על ידי בניית השכרה ארוכת טווח מפוקחת, מצד אחד, והרחבת מגוון הדירות כך שהוא יכלול גם דירות קטנות. אני אעמוד על כך שבמסגרת שיווק קרקעות מינהל וגם במסגרת של התחדשות עירונית , לא פחות מ- 20% מהדירות ייועדו למטרת שכירות ארוכת טווח מפוקחת לטובת צעירים כדי שיתאפשר להם להישאר בעיר ולבנות בה את ביתם הראשון. כמו כן, אקדם מערך תחבורה ציבורית טובה לאזורי תעסוקה קרובים ופיתוח אזורי תעסוקה בשטח העיר".

בנייה חדשה בשכונת הדר ברמת השרון (עיריית רמת השרון)בנייה חדשה בשכונת הדר ברמת השרון (עיריית רמת השרון)

האם הבנייה למגורים כיום היא בקצב מספק בעיניך?  
"עיקר הבנייה למגורים שרואים היום בעיר קשורה למיזמים שהתחילו בתקופתי, בין היתר בדרך של התחדשות עירונית . לולא מיזמים אלה, לא היה היום דיור זמין בעיר. ניתן ליצור פתרונות  דיור שיתאימו לגידול מתון של העיר".

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר?
"יש לרמת השרון עתודות קרקע בייעוד מסחר ועסקים באזורים שונים, כולל באזור הסמוך לסינמה סיטי. כמובן שיש לפתח אותם ולהתאים את הפעילות לאוכלוסייה. לצד אלה, אני מאמין שהדרך המתקדמת ליצירת תעסוקה ולעידוד חיים עירוניים היא בעירוב שימושים אינטנסיבי, שיאפשר לקהילה לעבוד קרוב אל הבית, כאשר בקרבתם יש שטחי מסחר המשולבים במרחב פנאי מטופח".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?
"הכול מבינים שפני העתיד הם תחבורה ציבורית מפותחת, נוחה ויעילה, בשילוב כלים דו-גלגליים והליכתיות,  והפחתת השימוש ברכב פרטי. יש לעשות זאת בתהליך מובנה ומאוזן ובהדרגתיות, תוך התחשבות בתושבים לטווח הקצר. אך יש להיערך לכך כבר היום".

רוכברגר: "אני מאמין שהדרך המתקדמת ליצירת תעסוקה ולעידוד חיים עירוניים היא בעירוב שימושים אינטנסיבי, שיאפשר לקהילה לעבוד קרוב אל הבית, כאשר בקרבתם יש שטחי מסחר המשולבים במרחב פנאי מטופח"

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?
"בטווח הארוך יהיה נכון להפחית את תקן החניה. אך את זה ניתן יהיה לעשות רק תוך כדי ולאחר שהתחבורה הציבורית תהיה מפותחת, יתקיים עירוב שימושים אינטנסיבי ויתאפשרו חיים עירוניים אמיתיים גם ללא רכב פרטי. ניתן ללכת אל העתיד בלי להתעלל בתושבים. אי אפשר פשוט למנוע חניה כאשר אין במקביל פתרון לחיים העירוניים המלאים"/ 

האם יש כיום מספיק מוסדות ציבור וחינוך?  
"מעולם לא שלפתי מהמותן. אנחנו נבחן את היקף הקיים למול צפי גידול האוכלוסין והצרכים ואז נדע אם וכמה חסר ונוכל להציב פתרונות טובים על פי צרכים".

האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות? 
"בתקופת כהונתי גיבשתי תמהיל שטחי ציבור ושטחים ירוקים בהיקף נרחב ומספק. הדבר יבוא לידי ביטוי עוד יותר ככל שנתמקד בכך שתוספת הבנייה תהייה בעיקר בדרך של התחדשות עירונית ותוכניות עירוניות עם עירוב שימושים . זו הדרך שמשמרת את הריאות הירוקות ומטפחת את המרחב הציבורי".

מה תוכניתך לטיפול בבירוקרטיה ובמחסור בכוח האדם?  
"לשירות הציבורי לא חסר כוח אדם. מה שחסר בו זו תובנה עמוקה ומסורת של שירותיות. אני מאמין בקידמה עם לב חם וחיוך רחב. כך הנהגתי בימים שבהם כיהנתי כראש הרשות וכך אנהג כראש עיר לאחר שאבחר. כוח האדם שיש לנו יודע ויכול לתת שירות יעיל ואיכותי, אם רק תהיה לו הנהגה מתאימה וניהול נכון".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבניה בעיר?  
"סוף מעשה במחשבה תחילה ובשיתוף ציבור! יש פוטנציאל, יש יזמות, יש ביקוש ויש ידע מתאים. מה שחשוב הוא ליצור עיר של התושבים ולמען התושבים גם על ידי מתן הזדמנות כנה להשפיע".

"התחבורה - הדבר העיקרי שיקבע את קצב גידול העיר" 

לשאלה לגבי חזונו לפיתוח העיר קלנר משיב: "אני רואה את העיר הוותיקה ("המושבה") במרכז, מסביבה שכונות חדשות, וביניהן חגורה ירוקה של שדות ופארקים לכולם. העיר הוותיקה צריכה להישאר בעלת אופי כפרי, בנייה פחות צפופה, ולגדול רק קצת לצורך התחדשות עירונית . השכונות החדשות יאופינו בבנייה גבהה יותר. רשת שבילי אופניים והליכה תקשר את השכונות למרכז תחבורה ציבורית ושיתופית תפעל בהיקפים ובתדירות גבוהה יותר,  והעיר תחובר למערכת תחבורה ציבורית מתקדמת – רכבת קלה במזרח ורכבת רגילה במערב.

רמת השרון (שאטרסטוק)רמת השרון (שאטרסטוק)

"היקף השטחים החומים והירוקים יגדל ויהיה תמיד בהלימה לכמות יחידות הדיור המתווספות. תמיד, אבל תמיד, התשתיות ימתינו ליחידות הדיור ולא להיפך. לא נכניס את העיר לכאוס אורבני".     

קלנר: "תעסוקה, מקומות בילוי ותחבורה ציבורית יעילה הם המפתח למשיכת אוכלוסיה צעירה. הדרך להשיג זאת היא בניינים בעירוב שימושים: דיור, תעסוקה, מסחר ובילוי באותו בניין. יש לחייב כל פרויקט בנייה חדש לבנות דירות קטנות להשכרה בהיקף של לפחות 20% מהדירות" 

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?
"תעסוקה, מקומות בילוי ותחבורה ציבורית יעילה הם המפתח למשיכת אוכלוסיה צעירה. הדרך להשיג זאת היא בניינים בעירוב שימושים: דיור, תעסוקה, מסחר ובילוי באותו בניין. לגבי מחירי הדיור, יש לחייב כל פרויקט בנייה חדש לבנות דירות קטנות להשכרה בהיקף של לפחות 20% מהדירות. היצע מספק של דירות כאלו יבטיח רמת מחיר סבירה". 

האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך?
"בגדול כן. הבנייה הקיימת צריכה להיות בהיקף הנדרש לצורך התחדשות עירונית  ולא יותר מכך. העיר הקיימת מוגבלת ביכולתה להכיל דירות מגורים רבות נוספות בגלל מגבלות תשתיות ושיקולים כלכליים. עיקר הבנייה למגורים צריך בעתיד להיות בשכונות החדשות, שיתוכננו עם תשתיות ושטחי עסקים ומסחר מספקים".

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים? 
 "בהחלט כן. תעסוקה ומסחר הם המנוע הכלכלי של העיר. האזור העיקרי שאמור לתרום משמעותית לכך הוא מרכז העסקים הראשי בסינמה סיטי הנבנה בימים אלו. הדרך לעודד יזמים לפתוח עסקים בעיר היא נגישות מעולה למרכזי העסקים. המע"ר בסינמה סיטי יושב בצומת של שלושה כבישים ראשיים, וניתן להגיע אליו בקלות ברכב פרטי. גם תחנת הרכבת המתוכננת בגלילות צפון תתרום משמעותית, מה שיאפשר להגיע לעיר בקלות גם מכל רחבי הארץ". 

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?
"יש לעודד ככל האפשר את צמצום השימוש ברכבים פרטיים, אבל לשם כך צריך להציע חלופות סבירות. כל זמן שלא יעבור מטרו בעיר וקווי האוטובוס יהיו איטיים ובתדירות נמוכה קשה לצפות להקטין את השימוש ברכב פרטי. לכן, בטווח הקצר אני רואה צורך דחוף להגביר את תדירות האוטובוסים הפנימיים ולקדם במהירות את תוכנית שבילי האופניים, במיוחד ברחובות הראשיים.

"עמדתי היא שצריך לאמץ תקן חניה מקסימום במקום תקן מינימום המקובל היום, תוך התחשבות במרחק מתחנת אוטובוס קרובה, כמו שעשו בערים רבות נוספות. דבר זה בהכרח יצמצם את מספר כלי הרכב עיר, ישפר את מצב הפקקים ויפחית את זיהום האוויר".

קלנר: "התחבורה בתוך העיר ומחוצה לה היא הדבר העיקרי שיקבע את קצב גידול העיר. תחנת רכבת בסינמה סיטי היא חיונית ביותר לפיתוח המע"ר והכנסות רבות לעיריה שיכולות לשמש לחינוך, תרבות ולכל יתר שירותי העיריה. תחנת רכבת קלה בצומת מורשה תיתן מענה תחבורתי מעולה לתושבי מורשה והסביבה ותאפשר את פיתוח האזור"

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך? מת תוכניותיך בנושא?
"הן מוסדות החינוך והן מבני הציבור נמצאים בחסר. אין מספיק כיתות לימוד וגני ילדים הנדרשים לאוכלוסייה הגדלה של העיר. אין מספיק מוסדות ספורט וציבור לעיר בגודל של רמת השרון. אני מתכנן לבחון שינוי משמעותי במערכת החינוך על ידי הפרדה לחטיבה תחתונה ולחטיבה עליונה תוך ביטול חטיבת הביניים. מבני החטיבה התחתונה יישארו בתוך השכונות בקרבה לבתי התלמידים, ואילו בתי הספר של החטיבה העליונה ירוכזו בקרית חינוך שניתן להגיע אליה באופניים או בתחבורה ציבורית.  לגבי יתר מבני הציבור, בנייה במתכונת של עירוב שימושים תאפשר את הקמתם בחלק המסחרי של מבני מגורים".

האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות? 
"רמת השרון משופעת בשטחים ירוקים יותר מכל עיר אחרת במרכז הארץ, אך צריך לפתח אותם ולשמר את החי והצומח בהם בקפדנות. כיום גורמים רבים מנסים לשים את ידיהם על השטחים הירוקים של רמת השרון לטובת בניית שכונות ומתקני תשתית שונים וחובה עלינו להיאבק בכך בכל דרך. בנוסף התופעה של השלכה לא חוקית של פסולת בנין בשטחים הפתוחים מתרחשת ברמת השרון זה שנים בהיקף מזעזע וחובה לעקרה מהשורש.

"אני מתכנן להמשיך ולטפח את השטחים הירוקים בציר הנופש, הפארק האקולוגי בנווה גן, עמק גלילות, מתחם תע"ש ונחל הירקון שליד צומת מורשה ולשמור על מסדרון אקולוגי המקיף את העיר ומספק לה אוויר נקי. כמו כן אני מתכנן לשמר את הפעילות החקלאית ברמת השרון המלווה אותה זה מאה שנה".

מהי עמדתך בנוגע להתחדשות עירונית בעיר והדרך לחדש, בניינית/מתחמים?
" התחדשות עירונית היא מבורכת, אך צריך להקפיד על שלוש נקודות: כמות, יש לאשר פרוייקטים של התחדשות עירונית בהיקף שתשתיות העיר מסוגלות להכיל; פיקוח על פרוייקטי התחדשות עירונית כך שהפגיעה בשכנים תהיה מינימלית; נקודת האיזון הנמוכה ביותר שתאפשר לפרויקט לצאת לדרך, אך תייצר כמה שפחות עומס על התשתיות העירוניות באופן כללי ועל הסביבה הקרובה לפרויקט בפרט".

"בכוונתי לעודד התחדשות עירונית במודל של עירוב שימושים . כמו כן בכוונתי לעודד התחדשות של כמה בניינים יחד לבניין אחד גבוה עם שטחים ציבוריים נרחבים יותר".

מה תוכניתך לטיפול בבירוקרטיה ובמחסור בכוח האדם? 
"חלק נכבד מבעיות הבירוקרטיה והמחסור בכל אדם ניתן לפתור על ידי מחשוב והנגשה דיגיטלית של שירותי העירייה. כל שירותי העיריה צריכים להיות מונגשים דרך אתר העיריה ובאפליקציה עירונית, ומנוהלים כדי להבטיח עמידה בזמנים ורמת שירות".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבנייה בעיר?
"התחבורה בתוך העיר ומחוצה לה היא הדבר העיקרי שיקבע את קצב גידול העיר. תחנת רכבת בסינמה סיטי היא חיונית ביותר לפיתוח המע"ר והכנסות רבות לעיריה שיכולות לשמש לחינוך, תרבות ולכל יתר שירותי העיריה. תחנת רכבת קלה בצומת מורשה תיתן מענה תחבורתי מעולה לתושבי מורשה והסביבה ותאפשר את פיתוח האזור. וברמה הניהולית, הלימה של קצב הגידול ויכולת ההכלה ברמת התשתיות השונות. הכל צריך להיות מנוהל באופן משולב וסינרגטי".  


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:אבי גרובררמת השרוןבחירות מוניציפליותבחירות מקומיותיצחק רוכברגר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...