מכירת הדירות בנובמבר 2023 - הנמוכה בחודש זה ב-20 השנה האחרונות

המלחמה נותנת אותותיה, ומנתוני הכלכלן הראשי באוצר עולה כי בנובמבר האחרון נרכשו 4,133 דירות, חדשות ויד שנייה. ירידה של 49% במכירות הקבלנים בהשוואה לנובמבר 2022. הירידה נרשמה בכל האזורים - 21% בירושלים, צניחה של לא פחות מ-64% ברחובות, ואפילו בת"א נמכרו פחות ממאה דירות

שיתוף הכתבה
בנייה חדשה בירושלים (שאטרסטוק))בנייה חדשה בירושלים (שאטרסטוק))

ממדי נזקי המלחמה לענף מתחילים להתבהר. בחודש נובמבר 2023 נרכשו 4,133 דירות (חדשות ויד שניה),הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה בחודשי נובמבר בעשרים השנים האחרונות לפחות. כך עולה מסקירת ענף הנדל"ן למגורים של הכלכלן הראשי במשרד האוצר. בהשוואה לנובמבר 2022 זוהי ירידה של 47%. מלחמת חרבות ברזל שהחלה ב-7 באוקטובר, גרמה בין היתר לעצירה כמעט מוחלטת של העבודות באתרי הבנייה, בטח בהתחלה, ולמחסור חמור בכח אדם אחרי עצירת כניסת פועלים פסטינים לישראל, ופועלים זרים רבים שעזבו בעקבות בהמצב.  

בהשוואה לחודש אוקטובר 2023 נרשם גידול חד של 85% במספר העסקאות, כאשר זה מוסבר בעיקר ברמה הנמוכה במיוחד בעסקאות בחודש בו פרצה המלחמה, כמו גם ממיעוט ימי העבודה באוקטובר על רקע החגים. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי בנובמבר ב-3,981 דירות, ירידה של 45% בהשוואה לנובמבר 2022. בהשוואה רב שנתית של מספר העסקאות בחודשי נובמבר מאז תחילת שנות האלפיים נמצא כי מספר העסקאות בנובמבר האחרון הינו הנמוך ביותר. אפילו בנובמבר 2002 שעמד בצל פרוץ האינתיפאדה השנייה, נרשמה רמה גבוהה יותר של עסקאות, ובפער משמעותי. 

מכירות הקבלנים בנובמבר הסתכמו ב-1,496 דירות, כולל דירות בסבסוד ממשלתי, ירידה של 49% בהשוואה לנובמבר 2022. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי בנובמבר ב-1,344 דירות, ירידה של 43% בהשוואה לנובמבר 2022 .

צניחה במכירות ברחובות, פחות מ-100 דירות נמכרו בת"א 

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש נובמבר נמצא כי בכל האזורים נרשמו ירידות בשיעורים חדים בהשוואה לנובמבר 2022 כאשר אלו נעות בין ירידה של 21% באזור ירושלים לירידה חדה במיוחד של 64% באזור רחובות. יש לציין כי שיעור ירידה זה באזור רחובות הינו חד אף מזה שנרשם בחודש אוקטובר באזור זה (בהשוואה לאוקטובר 2022),בעוד שבמרבית האזורים שיעור הירידה בנובמבר היה מתון מזה שנרשם באוקטובר.

יש לציין כי אזור ת"א, אף שרשם ירידה מעט מתונה מזו שנרשמה במכירות הקבלנים ברמה הארצית, בולט עם רמה נמוכה במיוחד של עסקאות, כאשר הסתכמו בפחות ממאה דירות (93 דירות) - ממצא חריג באזור זה, בפרט בחודשים שאינם מאופיינים במיעוט ימי עבודה. 

באופן כללי כאשר מפלחים את מכירות הקבלנים בשוק החופשי בין הפריפריה למרכז נמצא כי שיעור הירידה במכירות הקבלנים באזורי הפריפריה בחודש נובמבר היה חד במעט בהשוואה לאזורי הביקוש במרכז (ירידה של 44% לעומת
,42% בהתאמה). מאז אוגוסט 2023 נרשמים שיעורי ירידה חדים יותר במכירות הקבלנים בשוק החופשי באזורי הפריפריה, זאת לאחר תקופה ממושכת בהם דווקא במרכז נרשמו שיעורי ירידה חדים יותר. בכך ירד משקל מכירות הקבלנים בשוק החופשי באזורי הפריפריה משיעור של 52% במרץ 2023 ל-38% בנובמבר.

הירידה במכירות הקבלנים בנובמבר מצאה ביטוי מקביל בירידה חדה בתזרים המזומנים הפוטנציאלי ממכירות  אלו, כשהכוונה היא לתמורה הכספית בגין מכירת הדירות, ללא תלות במועד בו תתקבל תמורה זו, ולפני קיזוז התשומות המותרות בניכוי. כך, סך תזרים פוטנציאלי זה עמד בנובמבר על 3.8 מיליארד שקל, ירידה ריאלית בשיעור חד של 37% בהשוואה לנובמבר 2022. משקל הדירות בסבסוד ממשלתי בסך תזרים זה בחודש נובמבר עמד על 4% בלבד, לעומת חמישית מתזרים זה בנובמבר 2022. זאת על רקע ירידה חדה במיוחד במכירות בסבסוד ממשלתי.

מכירות המשקיעים בחודש נובמבר הסתכמו ב-907 דירות, ירידה חדה של 465 דירות בהשוואה לנובמבר 2022, בדומה לשיעור הירידה שנרשם בסך עסקאות יד שניה. בפילוח גיאוגרפי הירידה החדה במכירות המשקיעים הקיפה את כל האזורים, נעה בין ירידה של 25% באזור ירושלים לירידה של 655 דירות באזור חדרה, הבולט בירידות חדות גם בסך העסקאות. באזור ב"ש נרשמה ירידה של 44% במכירות המשקיעים. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרקבלניםמכירת דירותהכלכלן הראשיחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...