"בת ים צריכה להמשיך להיות עיר בוטיק לצד תל אביב, שמעניקה איכות חיים ברמה גבוהה"

מדור "בונים על הקול שלכם" חוזר, עם אחת הערים הנבנות ביותר של השנים האחרונות – בת ים. מול ראש העיר המכהן צביקה ברוט ניצב מי שניצח בעבר שלוש מערכות בחירות, עד שהסתבך והורשע – שלומי לחיאני. בעוד שברוט סבור כי יש למתן את קצב הגידול במתון סבור לחיאני כי יש להאיץ את קצב הבניה. ומה חושבים השניים על תקני החניה?

שיתוף הכתבה
צביקה ברוט ושלומי לחיאני (ראובן קפוצינסקי, רמי זרנגר) צביקה ברוט ושלומי לחיאני (ראובן קפוצינסקי, רמי זרנגר)

בת ים היא עיר עתירה בבנייה. על פי נתוני הלמ"ס, הן ב-2022 והן ב-2023 הייתה העיר שיאנית התחלות הבנייה של מגדלים ובשנת 2023 הייתה שנייה רק לתל אביב בהתחדשות עירונית, כולל פינוי בינוי ותמ"א 38.

בעוד כחודש וחצי, צפויים להתמודד זה מול זה ראש העירייה המכהן צביקה ברוט, המסיים קדנציה ראשונה בתפקיד, שאותה התחיל ב-2018, ומולו שלמה לחיאני שכיהן כראש העיריה בשנים 2014-2003, עד שכהונתו נקטעה עקב כתב אישום אשר בעקבותיו הורשע בהפרת אמונים ואף ריצה עונש מאסר.

על פי סקר הבחירות האחרון, שפורסם באוגוסט על ידי מכון סמית, ברוט מוביל בהתמודדות בפער משמעותי עם 60% אחוזי תמיכה, והרחק אחריו ממוקם לחיאני עם 16%. יוסי בכר, שכיהן גם הוא בראשות העירייה בשנים 2014 עד 2018 ומתמודד גם הוא בבחירות, זוכה על פי אותם סקרים ל-3% תמיכה בלבד. שוחחנו עם שני המועמדים המובילים על תכניותיהם לעיר בתחום התכנון והבניה לשנים הקרובות.

"חצי מיליון מ"ר כבר מאושר באזור העסקים החדש שלנו"

צביקה ברוט, מה החזון שלך להתפתחות העיר?
"אחד היתרונות הגדולים של בת ים הוא שמצד אחד היא אחת הערים הגדולות בישראל, עם 166 אלף תושבים, אך אין לנו את החסרונות של עיר גדולה מדי כפי שיש בתל אביב. אנחנו קולטים היום כ-3,000 תושבים צעירים חדשים מתל אביב מדי שנה, ועובדים על תוכנית עירונית לדיור בר השגה מבלי להמתין לממשלה כדי לתת מענה לזוגות צעירים בעיר שלנו. אנחנו מאמינים בהתחדשות עירונית שתאפשר לנו לחדש את תשתיות העיר במהירות. עם זאת, בת ים צריכה להמשיך להיות עיר בוטיק לצד תל אביב, עם קצב גידול אוכלוסיה הגיוני, ועיר שמעניקה איכות חיים ברמה גבוהה, לרבות תחומים כמו פתרונות תחבורה מתקדמים, חיסכון אנרגטי וריאות ירוקות ושטחים עירוניים בתוך שכונות אורבניות".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?
"זוגות צעירים מחפשים לרוב שלושה דברים: חינוך טוב לילדים, תעסוקה, ודיור במחיר הגיוני. בנושא הראשון בת ים מובילה כבר שנים רבות: מערכת החינוך שלנו היא מהטובות במדינה. גם מבחינת תעסוקה המצב מצוין, כמו בכל גוש דן, ואחוז האבטלה אצלנו נמוך מהממוצע הארצי. הבעיה השלישית היא בעיית מחירי הדיור, שהיא בעיה ארצית שדורשת פתרון ארצי. עם זאת, אנחנו לא ממתינים לממשלה ופועלים באופן עצמאי בשנתיים האחרונות להפעלת פרויקט עירוני של דיור בר השגה, שבו נעמיד מאות דירות על קרקע עירונית שיימכרו בראש ובראשונה לבני העיר בהנחות משמעותיות. חלק ייועד למכירה וחלקן להשכרה ארוכת טווח".

''קולטים כ-3,000 תושבים חדשים מת''א מדי שנה''. בת ים (שאטרסטוק) ''קולטים כ-3,000 תושבים חדשים מת''א מדי שנה''. בת ים (שאטרסטוק)

איך ניתן להביא לעיר יזמי תעסוקה ומסחר?
"בת ים הפכה בחמש השנים האחרונות לאטרקטיבית מאד עבור יזמים גם בתחום התעסוקה והמסחר, ולראיה – יש לנו כבר חצי מליון מ"ר מאושר באזור העסקים החדש שלנו, שיהיה בעירוב שימושים כשמגורים יהוו בממוצע רק שליש מהשטח. רוב המתחם מיועד למסחר, תעסוקה ומלונאות. לשם כך הקמנו מנהלת שפועלת מול היזמים ומול חברות גדולות המבקשות למצוא בית חדש עבור עצמן, ובת ים היא אופציה טובה בשל המיקום הגיאוגרפי, התחבורה המצוינת, וההזדמנויות הרבות שאזור העסקים שלנו מביא עמו. לשמחתנו היזמים אכן מגיבים בהתאם ואנחנו צופים התקדמות בקצב מהיר מהמתוכנן".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?
"בת-ים היא העיר שבה אחוז משתמשי התחבורה הציבורית הוא הגבוה ביותר בארץ – 45 אחוז. אנו גאים בכך ופועלים לשפר כמה שניתן את התחבורה הציבורית בקווי אוטובוסים חדשים, בתחנת מטרו נוספת על השתיים המתוכננות, וכמובן בפעילות לזרז את הפעלת הרכבת הקלה בשנים האחרונות. עם זאת, אנו יודעים שיש צורך לתת מענה גם לבעלי כלי הרכב הקיימים, ואנו פועלים להקמת חניונים תת-קרקעיים מתחת לשטחים ציבוריים פתוחים – מהלך שקיבל לאחרונה את ברכת הוועדה המחוזית – ולפתוח לתנועה רחובות חדשים במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי המאפשרים יצירת דרכים חדשות. בנוסף, אנו פועלים להפעלת כלי רכב שיתופיים כבר בחודשים הקרובים בעיר, ומקדמים הקמת רשת שבילי אופניים שהראשון שבהם כבר נפתח על שדרות העצמאות – מחוף הים עד יפו ותל אביב".

ברוט לא השיב מה עמדתו לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים, ןהאם יש להפחית תקני חניה.

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך?
"בשנים האחרונות הקמנו אגף אסטרטגי שתפקידו, יחד עם האגפים האחרים הרלוונטיים, לתכנן בצורה טובה יותר את העתיד בכל הקשור לצורכי העיר בחינוך ובתחומים נוספים. כיום בכל פרויקט של פינוי בינוי מופרשים כ-25 אחוז לצורכי ציבור, ואנו בונים כעת פרוגרמה עירונית שתיתן מענה בעשורים הבאים לכל תחומי החיים הדורשים קרקע ציבורית עבור התושבים".

ברוט: "בת ים הפכה בשנים האחרונות לאטרקטיבית מאד עבור יזמים גם בתחום התעסוקה והמסחר, ולראיה – יש לנו כבר חצי מליון מ"ר מאושר באזור העסקים החדש שלנו, שרובו מיועד למסחר, תעסוקה ומלונאות. לשם כך הקמנו מנהלת שפועלת מול היזמים ומול חברות גדולות המבקשות למצוא בית חדש , ובת ים היא אופציה טובה" 

האם יש מספיק שטחים ירוקים ברשות? מה תכניותיך בנשא?
"לשיטתי, תמיד צריך יותר. התחלנו בשנים האחרונות בביצוע מהפכה בשדרוג ושיפוץ של הגינות הקיימות, והקמת פארקים רבים חדשים בהם הסקייטפארק הראשון בבת ים, פארק הנינג'ה, פארק מנהטן, פארק תצפית הים, ספורטק רמת הנשיא שיצא לדרך ופארק העיריה שיעבור חידוש דרמטי".

מה תעשה לטיפול בבירוקטיה ובמחסור בכוח האדם?
"כשנכנסתי לתפקידי בתחילת הקדנציה, היה מחסור גדול בכח האדם באגף ההנדסה. לאחר תהליך ארוך ומקצועי, בליווי יועצים מקצועיים, הפכנו את האגף למינהל הנדסה, והוספנו תקנים רבים במטרה להתמודד עם העומסים הכבדים שקיימים בכל הערים הגדולות, וגם אצלנו, כיום ובשנים הבאות. עיקר האתגר הוא להצליח לגייס אנשי צוות בעידן שבו התחרות עם השוק הפרטי היא גבוהה, אך בת ים הפכה אטרקטיבית גם לגורמי מקצוע בתחום.

"במקביל אנו פועלים כבר תקופה ארוכה כדי להסיר חסמים ולצמצם ביורוקרטיה כדי להקל על תושבים לקדם התחדשות עירונית . כאמור, אנחנו מעודדים פינוי בינוי אבל כן מאפשרים גם תמ"א 38 במקומות שהדיירים כבר החלו לקדם תוכניות, או שאין פתרון ריאלי אחר בטווח הזמן הנראה לעין. בסוף, המטרה שלי היא לשרת את התושבים ולתת להם את המענה הטוב ביותר, ולוודא שהעיר תהיה איכותית וטובה עבורם גם בעוד 20 ו-30 שנה".

לסיכום – מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבניה בעיר?
"בעיר הנחשבת צפופה יחסית יש למצוא פתרונות יצירתיים כדי לאפשר התחדשות עירונית מבלי לצופף עוד יותר את השכונות. לכן אנו מקדמים תכנית לניוד זכויות שתאפשר לחדש בניינים ישנים בתוך העיר מבלי להוסיף העמסה מיותרת של יחידות דיור באיזורים הללו. כך ניתן יהיה לנייד את הזכויות למגדלים שנבנים באיזורים שיודעים לקלוט את יחידות הדיור הללו כמו איזור העסקים החדש, על ציר הרכבת הקלה והמטרו העתידי".

"אלפי בקשות של תושבים תקועות באגף ההנדסה ללא סיבה מספקת" 

שלמה לחיאני, מה החזון שלך להמשך פיתוח בת ים?
"בת ים חייבת לצמוח, ואת מרבית צמיחתה היא תעשה מהגגות – באמצעות פרויקטים של פינוי בינוי והתחדשות עירונית. בת ים תהיה מטרופולין חי, שיספק לתושביו את כלל השירותים החל ממוסדות השכלה גבוהה, בתי חולים, שירותים ציבוריים ברמה גבוהה, דרך בתי ספר, גני ילדים, שטחים ירוקים רבים, חוף ים מפותח ועד לפתרונות תחבורה משוכללים ומתקדמים.

"העיר חייבת להיות נגישה יותר, בהרבה, לכלל האוכלוסיות ודרך כלל סוגי הנגישויות, היא חייבת לאפשר לכלל התושבים בה את איכות החיים הטובה ביותר ושירותים עירוניים וציבוריים במרחק סביר מהבית. העולם הולך לאורבניזציה שמתאפיינת בבנייה רוויה ובניינים גבוהים, אני הייתי ראש העיר הראשון שהביא לבת ים את הבנייה הגבוהה מתוך הבנה לאן העיר הולכת ועל פי חזון ברור לעתיד שלה. הבנייה הרוויה חייבת להתאפיין בעירוב שימושים שיאפשר לאנשים לגור, לעבוד ולרכוש את השירותים העירוניים שלהם באותו האזור. עירוב שימושים הוא צורך עירוני מודרני הכרחי ועצם זה שבת ים לא נמצאת שם זה פער משמעותי מבחינת התושבים שלה".

כיצד ניתן להשאיר את הזוגות הצעירים בעיר?
"תוכנית וינה שלי עתידה לאפשר בדיוק את זה. זהו מודל שפיתחנו ובו בפרויקטים של התחדשות עירונית ובנייה לגובה היזם מתחייב להעניק 20% מהדירות של הפרויקט לטובת דיור ציבורי בהנחות משמעותיות. את השכרת הדירות תנהל חברה עירונית של עיריית בת ים ותאפשר למעשה לזוגות צעירים, לעובדי הסקטור הציבורי ולבני הגיל השלישי לשכור דירות למשך 10 שנים בסכום נמוך משמעותית. התכנית הזו פועלת בווינה ועושה רעש בכל העולם.

"בנוסף, אנחנו רוצים לייצר תעסוקה ברמה גבוהה ומגוונת בבת ים, לעודד חברות וארגונים גדולים לפתוח משרדים בבת ים – דבר שיאפשר לצעירים מהעיר לעבוד במשרדים הקרובים לביתם ובמקביל לעירייה להרוויח מהארנונה של המשרדים – אותה נשקיע בשירותים עירוניים למען התושבים. בת ים גם חייבת לפעול בהתאם לעתיד, כאשר אנחנו מבינים שאחוז משמעותי מהעבודות הקיימות כיום בשוק לא יהיו רלוונטיות בעתיד – העירייה צריכה לסייע לתושבים ללמוד את המקצועות החדשים, לכוון ולייעץ, ולפתח כיוונים תעסוקתיים חדשים בעיר".

האם הבנייה למגורים כיום בקצב מספק בעיניך?
"ממש לא. עצם העובדה שכל הצעירים והזוגות הצעירים בורחים מהעיר, מוכיחה בצורה הברורה ביותר שמשהו לא טוב קורה פה. יש הגירה שלילית גדולה בבת ים, צעירים ותושבים שיכולים פשוט בורחים מפה. למה? כי העיר קפאה בשנים האחרונות. חייבים לעשות שינוי שישאיר את התושבים הצעירים בעיר, אנחנו חייבים לייצר מגורים לזוגות צעירים ולמבוגרים, מקומות תעסוקה מגוונים, שירותים עירוניים ברמה גבוהה.

מגדלים בבת ים (שאטרסטוק)מגדלים בבת ים (שאטרסטוק)

"בשנים האחרונות כל תהליכי הבינוי וההנדסה בעיר נתקעו. אלפי בקשות של תושבים תקועות באגף ההנדסה ללא סיבה מספקת, והעירייה גוררת אותם במשך חודשים רבים ואף שנים בדרך לקבל אישור לשדרג את ביתם הישן. אלפי בתים בבת-ים ללא ממ"ד וללא מעלית, התושבים מתייאשים והדבר גורר הגירה שלילית של אנשים טובים מחוץ לעיר. היזמים נתקלים בבירוקרטיה מסובכת וארוכה מצד העירייה ולא מצליחים להוציא לפועל פרויקטי בינוי-פינוי שיכולים לעזור לאלפי בתי אב בעיר לשדרג את ביתם, להוסיף ממ"ד, מרפסת ומעלית. העירייה מונעת מהתושבים לשדרג את איכות חייהם, בבתים שנבנו לפני עשרות שנים ודורשים שדרוג ושיפוץ.

לחיאני: "עצם העובדה שכל הצעירים והזוגות הצעירים בורחים מהעיר, מוכיחה בצורה הברורה ביותר שמשהו לא טוב קורה פה. יש הגירה שלילית גדולה בבת ים, צעירים ותושבים שיכולים פשוט בורחים מפה. למה? כי העיר קפאה בשנים האחרונות" 

"בכל הארץ מתקיימים פרויקטים של התחדשות עירונית ורק בבת ים העירייה מושכת, סוחבת ומונעת. בשנתיים האחרונות אושרו בבת-ים רק 233 היתרים - 17% בלבד ממה שאישרה העירייה הקודמת (1,332 היתרים בשנתיים)".

מהי עמדתך בנוגע התחדשות עירונית והדרך המועדפת לחדש?
"מהפכת התמ"א שלי עומדת לצאת לדרך בעוד חודשיים, עם חזרתי לתפקיד ראש העיר. אנחנו הולכים להקים צוות מקצועי שיקצר תהליכים בירוקרטיים ויזרז את כל הבקשות שתקועות כיום בעירייה למען התושבים. אני מתחייב להוציא את המקלות שתקעו בעלי אינטרסיים בגלגלי הבירוקרטיה העירונית ולאפשר לתושבי בת ים לשדרג את איכות חייהם.

"אחד היתרונות המשמעותיים של מהפכת התמ"אות שלנו היא הקשר הישיר להשבחת נכסי הנדל"ן בעיר – המהפכה תביא לעלייה ממוקדת ורוחבית של מחירי הנדל"ן בבת ים תוך שנים בודדות. עקרונות התוכנית הם אישור תוך 14 חודשים של כל תהליך התחדשות עירונית , מערכת עירונית שקופה כולל לוחות זמנים, התייחסות לכל מבנה וכדומה".

האם נדרשים לדעתך יותר שטחי תעסוקה ומסחר? אם כן – איך ניתן להביא לעיר יזמים?
"ברגע שאחזור להיות ראש העיר אחזיר את המודל שהצמיח את התעסוקה והתעשייה בבת ים בתקופה שבה הייתי ראש העיר – מודל של 50 אחוז מגורים ו-50 אחוז תעסוקה ותעשייה, זה מה שיחזיר את היזמים. המון פרויקטים נעצרו בשנים האחרונות על ידי העירייה, חייבים להחזיר את הקצב הפיתוחי שהיה פעם, לשחרר את המעצורים, את הפקק, הבירוקרטיה ולעודד יזמים לחזור להשקיע בעיר".

מה בכוונתך לקדם בתחום התחבורה והתשתיות?
"בת ים חייבת להשתלב בכל הפרויקטים התחבורתיים שהמדינה מקדמת – רכבות, מוניות שירות, מטרו והסעות המונים. מעבר לכך, העירייה בראשותי תשפר משמעותית את השירות של התחבורה הציבורית בבת ים ובשכונות, בפרט בשכונות שהמצב התחבורתי בהן גרוע היום בגלל שהעירייה נרדמה בשמירה כמו בשכונת עמידר. חייבים לעבוד בצורה טובה יותר מול משרד התחבורה ומול החברות המפעילות של התחבורה הציבורית.

תחנת הרכבת הקלה בבת ים (שאטרסטוק) תחנת הרכבת הקלה בבת ים (שאטרסטוק)

"אנחנו נעשה מהפכה בתחום הפאנלים הסולאריים, האנרגיה המתחדשת ונתקין עמדות טעינה לרכבים חשמליים במקומות ציבוריים מרכזיים. לא ייתכן שבת ים היא העיר היחידה שהדברים האלה לא מתקדמים ומתפתחים בה. זו תעודת עניות לעיר ופגיעה באיכות החיים של התושבים".

לחיאני: "בשנים האחרונות כל תהליכי הבינוי וההנדסה בעיר נתקעו. אלפי בקשות של תושבים תקועות באגף ההנדסה ללא סיבה מספקת, והעירייה גוררת אותם במשך חודשים רבים ואף שנים בדרך לקבל אישור לשדרג את ביתם הישן" 

מה עמדתך לגבי מדיניות הרשות בכל הנוגע לרכבים פרטיים? האם יש להפחית תקני חניה?
"חייבים מדיניות מאוזנת – לא להיות תל אביב שעברו לאפס תקני חנייה אבל כן להביא פתרונות יצירתיים שיעודדו אנשים להשתמש יותר בתחבורה ציבורית ושיתופית ופחות ברכב הפרטי. הדרך לעשות את זה היא לא להוריד חניות בכמויות מסיביות אלא לעודד שימוש ולפתח את התחבורה הציבורית בבת ים. ברגע שלאנשים יהיו דרכים קלות וטובות להתנייד בלי רכב פרטי – הם לא יחזיקו בו".

האם יש מספיק מוסדות ציבור ומבני חינוך? מת תוכניותיך בנושא?
"לפני עשרים שנה היו 50 אלף תלמידים בבת ים והיום יש 20 אלף, כך שיש הרבה מוסדות חינוך ריקים. אנחנו מתכוונים להחזיר לעיר את המשפחות הצעירות ובעזרת השם נמלא את מוסדות החינוך בתלמידים, נשפץ, נשקיע ונבנה מה שצריך כדי שלכל תלמיד יהיה את מוסד הלימודים הטוב ביותר עבורו".

מה תוכניתך לטיפול בבירוקטיה ובמחסור בכוח האדם?
"יש עודף בירוקרטיה ועודף תהליכים מיותרים בעירייה לתושבים וליזמים, בגלל זה העיר תקועה. אנחנו ניישם מודל שמקצר תהליכים ומפחית בירוקרטיה עבור כולם ובעיקר עבור ההתפתחות של בת ים".

מהו הדבר החשוב ביותר שצריך לקדם בשנים הקרובות בתחום התכנון והבניה בעיר?
" התחדשות עירוניתפינוי בינוי ותמ"א. אין דבר חשוב יותר מלהחזיר לתושבים את איכות החיים שלהם, אחד התחומים הקריטיים שבאמצעותם ניתן לעשות את זה – הוא התכנון והבנייה. זאת לצד שיפור משמעותי בתחומים נוספים – שיפור הביטחון האישי בקרב התושבים, שיפור משמעותי בניקיון ולמעשה להחזיר את בת ים לימיה היפים ולפתח אותה לעבר העתיד , למען התושבים שלה". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתצביקה ברוטבת יםבחירות מוניציפליותבחירות מקומיותשלומי לחיאני
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...