פחות דירות גן, יותר מיני-פנטהאוזים: כך השפיע ה-7 באוקטובר על העדפות רוכשי היוקרה

אירועי חדירת המחבלים לבתים הותיר את רישומו על רוכשי דירות היוקרה. לפי נתוני אלדר שיווק, ב-3 הרבעונים הראשונים לשנה 16% מהפונים הביעו עניין בדירות גן לעומת 11% בלבד מאז פרוץ המלחמה, ואילו העניין בקומות הגבוהות נסק מ-7% ל-29%. מומחים מתריעים כי במקרי חירום מגורים בגובה דווקא מסוכנים יותר

שיתוף הכתבה
רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק ופרופ' רחל אלתרמן (אוראל כהן, באדיבות המצולם, שאטרסטוק)רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק ופרופ' רחל אלתרמן (אוראל כהן, באדיבות המצולם, שאטרסטוק)

מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל", פחתה משמעותית ההתעניינות בדירות גן ובמקביל חלה עלייה בביקוש למיני-פנטהאוזים. כך עולה מנתוני חברת אלדר שיווק, שהגיעו לידי " מרכז הנדל"ן ".

על פי הנתונים, מתוך כ-45,000 רשומות מתעניינים מתחילת 2023 ועד ל-1 באוקטובר, כ-23% מכלל המתעניינים במשרדי המכירות שאלו על דירת גן או מיני פנטהאוז (16% דירות גן וכ-7% מיני פנטהאוז). לעומת זאת, מה-1 באוקטובר ועד ל-23 בדצמבר נדגמו כ-12,000 רשומות, ובהן צנחה רמת ההתעניינות בדירות גן לכ-11% בלבד מסך המתעניינים, ולעומת זאת רמת ההתעניינות בדירות מיני פנטהאוז עלתה לרמה של כ-29%.

באלדר מסבירים כי דירות גן הן מוצר מבוקש מצד רוכשים שחלום בית צמוד קרקע בעיר מגוריהם אינו בהישג ידם. הן מיני-פנטהאוזים והן דירות גן נחשבים לנכסים ייחודיים, הנמכרים גם ברמת מחיר דומה: גבוהה יותר מהדירות הסטנדרטיות בבניין, ונמוכה מהדירה היקרה בפרויקט – דירת הפנטהאוז. אולם מאז אירועי 7 באוקטובר מדווחים באלדר שיווק כי יש מגמה של רתיעה כאמור מדירות גן ועלייה בביקוש לדירות בקומות גבוהות - מיני פנטהאוזים ואף פנטהאוזים.

כשמהתעניינים נשאלו על כך, הם  קישרו את הבחירה שלהם בתחושת ביטחון. באלדר מעריכים כי אירוע הפלישה של ה-7 באוקטובר, אשר כלל חדירה למאות בתים צמודי קרקע, הוביל לצניחה בפופולריות של המגורים בקומת הקרקע.

מומחים: הסיכון במגורים בגובה דווקא רב יותר

ואולם בפועל מעריכים מרבית המומחים כי דווקא מגורים בקומה גבוהה עלולים להיות מסוכנים יותר בעת מקרה חירום, או שיבוש מערכות הנגרם מפגיעת רקטה. בתרחישי קיצון כמו הפסקת חשמל, פיצוץ בלון גז או הצפה עקב פגיעה במערכות המים, הסיכון לדיירי הקומות הגבוהות גבוה יותר, שכן הקומות הגבוהות פחות נגישות להגעה מהירה של כוחות ההצלה.

לדברי פרופ' רחל אלתרמן, מתכננת ערים משפטנית, וחוקרת בכירה במוסד נאמן למחקר מדיניות לאומית בטכניון , "מיני פנטהאוז יותר מסוכן. לכאורה מבחינה קונסטרוקטיבית הממ"דים נמצאים בקונסטרוקציה מאוד חזקה. התקנים לגבי מגדלים שצריכים לעמוד ברעידות אדמה פלוס רוח הם תקנים מחמירים. אבל המון שנים אני מנסה להסביר שהבעיה היא לא הקונסטרוקציה של הממ"ד אלא הפאניקה. בשביל זה צריך ללכת לדמוגרפיה הישראלית. בכל מגדל בישראל יש הרבה יותר ילדים מבארצות אחרות. בממקרה חירום, יש סיכוי גבוה לסיטואציה שבה המשפחה במיני פנטהאוז ואחד הילדים נמצא למטה".

לדבריה, "טילים פירושם גם אש, והם פוגעים במערכות. באש לכאורה מבחינה הנדסית אין בעיה, אבל יש ילדים למטה. לא רק שלך אלא של כל הבניין. אבא ואמא צריכים להחליט אם לרוץ למטה או להישאר בממ"ד. אם רצים למטה אין יותר הגנת אש, היא מופרת, ואז יש יניקה של האש לתוך כל המגדל. כשחוקרים מגדלים מסתכלים על כל ההיבטים. כמו כן אין לכוחות כיבוי האש בישראל סולמות באורכים מתאימים על מנת להגיע למעלה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירות יוקרהשוק הדיורפנטהאוזדירות גןאלדר שיווק נדל"ןרחל אלתרמןחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...