בניגוד לטענות ראשי מועצות יו"ש: עבודת הפלסטינים בשטחם נעשית לבקשתם או אישורם

בעוד שנציגי הימין הקיצוני בממשלה בהובלת השר סמוטריץ' עומדים בראש ההתנגדות להכנסת הפועלים הפלסטינים לעבודה בישראל, אלפי פועלים פלסטינים נכנסים מדי יום להתנחלויות לבקשת או לפחות באישור המועצות האזוריות. יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים תוקף: "החלטה בזויה של חבורת הזויים בממשלה". סמוטריץ': ״אם יש אמת בפרסום הרי שהדבר נעשה בניגוד לדעתי וללא ידיעתי"

שיתוף הכתבה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בין 8,000 ל-10,000 פועלים פלסטינים נכנסים מדי יום לעבודה ביישובים ביהודה ושומרון, גם אם לרוב רק ב"מעטפת" ולא בתוך אזור המגורים עצמו. זאת, לבקשתן או לכל הפחות באישורן של הרשויות המקומיות והאזוריות באזור, וכן - בידיעה מלאה של שרי ממשלה דוגמת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, שבמקביל, מתנגדים נחרצות לכניסת פועלים פלסטינים לעבודה בתוך שטחי הקו הירוק, על אף שאלו שנחוצים עכשיו כמו אוויר לנשימה לענף הנדל"ן.

כזכור, בתחילת החודש הצביע הקבינט החברתי-כלכלי, בראשות השר סמוטריץ', כמעט פה אחד על ההמלצה שלא לאפשר חזרה של פועלים פלסטינים לעבודה בישראל, כשבין המתנגדים למתן אישורי הכניסה גם שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, ושר הכלכלה ניר ברקת - שבאחריותם לפתור את נושא המחסור בפועלים בענף הבנייה.

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים תקף אתמול את הכנסת הפועלים הפלסטינים רק לשטחי יו"ש ואמר כי "מדובר בהחלטה בזויה של חבורת הזויים בממשלת ישראל שפוגעים באופן ישיר בעובדי הכפיים ובענף השיפוצים שנמצא בקריסה טוטאלית. ההחלטה הנוכחית מנותקת מהשטח הישראלי ומבעלי העסקים בתחום שעומדים לפני פשיטת רגל וקריסה כלכלית". עוד הוסיף סיב ואמר: "אנו קוראים לאחידות והימנעות מפוליטיקה זולה - דין יהודה ושומרון כדין ישראל".

המועצות האזוריות רשאיות לאסור כניסת פועלים

מי שמאשר ואחראי על כניסת פועלים מיו"ש הוא צה"ל, שמחלק אותם לשתי קבוצות. הראשונה, כוללת פועלים שנכנסים גם בימים אלו לעבודה בתוך תחומי הקו הירוק עם רישיון תעסוקה. מדובר בעובדים במה שהמשק מגדיר כעבודות חיוניות - כמו חופרי קברים בחברה קדישא, מפעלי מזון, ומקצועות הרפואה במזרח ירושלים - שם מועסקת המסה הגדולה. המכסה של הפועלים מהקבוצה הזו, עומדת על 8,000 ליום, אך בפועל מממשים את אישור הכניסה רק 5,000 איש מדי יום בערך, והשאר לא רוצים להיכנס לשטח ישראל או שאין להם עבודה להגיע אליה. לפני המלחמה, נכנסו מדי יום 130,000 פועלים לעבודה בישראל, כשהמסה העיקרית הייתה בענפי הבנייה והחקלאות.

יו''ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב (ינאי דיטש)יו''ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב (ינאי דיטש)

 

הקבוצה השנייה, כוללת 8,000-10,000 פועלים שעובדים רק בתחומי יהודה ושומרון, בהם פועלי בניין, סוללי כבישים, וגם למשל עובדים בסניפי רמי לוי. הפועלים שנכללים בקבוצה הזו לא נדרשים להיתר עבודה, מאחר וגם הם גרים בתחומי יו"ש, ולמעשה עובדים באזור המגורים שלהם. עם זאת, מאחר והמתיחות הביטחונית בשיא, נדרשים אותם פועלים לעבור אבחון ביטחוני כתנאי להנפקת רישיונות תעסוקה עבורם.

ועדיין, על מנת שפועל ייכנס לעבודה במועצה מסויימת, גם אם במעטפת היישוב, על המועצה שלתחומה הוא נכנס לבקש את הפועל באופן יזום או לכל הפחות לאשר את כניסתו. כלומר, המועצות יודעות בכל יום בדיוק מי נכנס לשטחה, כמה נכנסו, והאם הם יצאו משטחה בסוף יום העבודה או לא. כמו כן, המועצה יכולה לבקש שלא ייכנסו לשטחה פועלים פלסטינים בכלל, וגם לקבל את מבוקשה.

ראשי המועצות: "לא היה ולא נברא"

בתגובה לטענה לפיה ראשי המועצות ביו"ש מבקשים באופן יזום את הכנסת הפועלים, הוציאו אתמול (ד') ראשי המועצות שלמה נאמן מגוש עציון, יוסי דגן משומרון וישראל גנץ מבנימין, תגובה חד משמעית לפיה "לא היה ולא נברא! אנחנו דורשים מפיקוד מרכז להסביר מדוע יוצאים דיווחים כוזבים בנושא".

עם זאת, המציאות בשטח היא שונה. גם אם אישור הכניסה עצמו צריך להינתן על ידי צה"ל, והוא גם זה שקובע כמה שומרים צריכים להיות על כל פועל, או אם האזור שבו הוא עובד צריך להיות מבודד או לא, בפועל - מישהו צריך לבקש שהפועל יבוא לעבוד אצלו, אחרת הוא ייכנס לשטח המועצות ללא מטרה. בניגוד להצהרת ראש המועצה האזורית גוש עציון, בפועל יש מפעל בישוב נוקדים שקיבל אישור להכנסת פועלים, וכן ניתן אישור לביצוע עבודות חקלאות סביב היישובים במועצה, כשבמקרים האלו הם מלווים כל העת על ידי שמירה חמושה, אך לתוך היישובים עצמם הם לא נכנסים.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳, מסר בתגובה כי ״אם יש אמת בפרסום הרי שהדבר נעשה בניגוד לדעתי וללא ידיעתי. אם יש שינוי מדיניות זה בניגוד להחלטת הקבינט. המציאות שבה ההחלטה על חיי תושבי יהודה ושומרון מתקבלת על ידי הדרג הצבאי בניגוד להחלטת הדרג המדיני ותוך אפליה קשה לרעה מול שאר חלקי החברה הישראלית מסוכנת ולא דמוקרטית״.

מהשר בן גביר נמסר כי ״כפי שהשר בן גביר התנגד להכנסת פועלים מהרש"פ לעבודה בשטחה הריבוני של ישראל, הוא מתנגד גם להכנסת פועלים ליישובים ביהודה ושומרון - שאינה שונה במהותה. ככל שנעשה דבר כזה, הוא לא נעשה על דעתו של השר בן גביר. השר מתכוון לדרוש מהגורמים הרלוונטיים לספק הסברים והבהרות״.

שרת ההתיישבות, אורית סטרוק, טוענת כי היא מתנגדת לכניסת פועלים פלסטינים לעבודה גם ביו"ש וגם בתחומי הקו הירוק. לדבריה זה מסכן את חיי התושבים, וגם קורה בעת שנאסרת כניסה מיו"ש לישראל, דבר שמהווה לדבריה הפליה בין דם לדם. אך עם זאת, היא אינה קוראת בפועל לאסור את כניסתם ליו"ש.

במועצה האזורית הר חברון אישרו כי פועלים פלסטינים עובדים בשטחה, אך רק ב"אתרים חיוניים ספציפיים במרכזי תעשייה ובאישור ועל פי צו אלוף", וכי היא לא מאשרת כניסת פועלים לתוך היישובים עצמם.

דובר היישוב היהודי בחברון, נועם ארנון, מסר כי "פרויקט בנייה גדול הופסק ואין כניסת פועלים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פועלי בנייןערן סיבבצלאל סמוטריץ'יהודה ושומרוןאורית סטרוקיוסי דגןחרבות ברזלפועלים פלסטינים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...