תוכניות המנהלת נחשפות: כל יישובי עוטף עזה צפויים להכפיל את גודלם אחרי המלחמה

זאת באמצעות ועדה מחוזית ייעודית, שתוקם על מנת לקדם תוכניות אך ורק בחבל ארץ זה. עוד נודע למרכז הנדל"ן כי נכון להיום לא ניתן פתרון למפונים שיוכלו בקרוב לשוב לביתם - אך לא יהיו מעוניינים בכך

שיתוף הכתבה
ראש מנהלת תקומה משה אדרי על רקע שדרות (עמוס בן גרשום/לע״מ, שאטרסטוק)ראש מנהלת תקומה משה אדרי על רקע שדרות (עמוס בן גרשום/לע״מ, שאטרסטוק)

כל יישובי חבל התקומה (עוטף עזה) שתחת אחריות מינהלת תקומה, צפויים לכפיל את גודלם. זאת באמצעות ועדה מחוזית ייעודית שתוקם אך ורק עבור יישובי החבל. כך נודע למרכז הנדל"ן. עוד נודע כי המדינה צפויה לתקצב באמצעות המנהלת, רכישת ריהוט, מוצרי חשמל מטבח ועוד עבור כל אחד ממשקי הבית המפונים ב-80 אלף שקל לכל משק בית.

כך יוכלו משפחות המפונים שצפויות להשתכן בשבועות הקרובים, מי בפרוייקטים חדשים בקריית גת ותל אביב, ומי בשכונות קראווילות בקיבוצים השונים, לרכוש לעצמ ריהוט מותאם לדירתן הזמנית.
 
 כזכור, השבוע אישרה הממשלה הן את התקציב, בסך 18 מיליארד ל-5 שנים, והן את תוכנית הפעולה, עבור מנהלת תקומה. עכשיו יש למנהלת כעת 100 ימים כדי להניח את התוכניות המפורטות לכל ישוב, ולחבל הארץ בכללותו. במקביל, תוך 45 יוצג תזכיר חוק התקומה, ותוך 60 הוא אמור לעבור בכנסת, ולתת את המעטפת התומכת.

מתוך 18 מיליארד השקלים שאושרו לתקציב, יועבר כבר במהלך 2024 כמעט מחצית מהסכום - 8 מיליארד שקלים. זאת מאחר והכוונה היא ליישב מחדש את הישובים שפונו בשנה זו, דבר שדורש משאבים רבים.

נכון להיום, הוענקו כבר 218 מיליון שקל מהתקציב הראשוני של מיליארד שקל, למועצות ולישובים לטובת הוצאות שוטפות לתושבים כמו ביגוד, דיור וכדומה, ו-270 מיליון שקל הועברו לפתרונות דיור מיידיים. משרד האוצר, שסיכם וחתם על התקציב הכולל מול המנהלת, אמור להציג עד ה-10 בינואר את המקורות התקציביים של התוכנית, שנכון להיום הם לא ידועים, דבר שמעורר ביקורת רבה בקרב ראשי המועצות בעוטף. אם לא יוצגו מקורות תקציביים עד ינואר, תוצג הצעה ייחודית למנהלת מול הכנסת, כדי לקבל את התקציב שלה, או כך לפחות הוסכם.

עבור מי שיוכל לחזור לדירתו ולא יהיה מעוניין בכך – אין כרגע פתרון

עד לחזרתם לישובים, בכוונת המנהלת להעניק מעטפת מלאה לכל הישובים שפונו בעוטף ונכללים תחת אחריותה. עבור תושבים שלא יכולים לחזור לישוביהם, ונדרשים לעבור למגורי ביניים לתקופה שצפויה לעמוד על שנה, כמו למשל תושבי ניר עוז שיעברו בקרוב למתחם בניינים בקריית גת, המנהלת תממן את מלוא השכירות על הדירות לפחות לשנה קדימה, וכן את חשבונות הארנונה, החשמל והמים. בנוסף, המנהלת תרהט על חשבונה את כל הדירות מא' ועד ת', כולל מכשירי חשמל, כלי מטבח וכדומה, כשהתקציב שמוקצה לכך עבור כל משפחה עומד על 80,000 שקל.

תושבים מהישובים האלו שלא ירצו לעבור יחד עם כל הישוב שלהם, ויבחרו לשכור דירה במקום אחר, יקבל את אותו התקציב והסיוע. זה כולל גם את תושבי שדרות, שם יש 55 בתים שאי אפשר לחזור אליהם בשלב זה, ותושביהם יקבלו את המעטפת המלאה עד שיתקבלו בחזרה בקהילה. עם זאת, המנהלת כן עושה הבחנה בין ישובים שפיזית לא ניתן לחזור אליהם, ובין ישובים שיכולים לחזור מחר בבוקר, אבל הקהילה לא מסוגלת לחזור אליהם כרגע, ונדרשת למענה ביניים. הפתרון והסיוע עבורם עדיין נשקל, אך בשלב זה עדיין אין לכך פתרון תקציבי.

כמו כן, כל ישוב שתחת אחריות המנהלת, יקבל באופן אוטומטי תב"ע מורחבת בהתאם ליכולת הקיבולת שלו, על מנת שיוכל לגדול ולהתרחב, כאשר בשנים הראשונות המנהלת תסבסד את ההתרחבות במטרה למשוך תושבים חדשים, בדגש על זוגות צעירים. לשם כך, יש כוונה להקים ועדה מחוזית שתזרז את האישור והתוכניות עבור האזור ותחזק את יכולת התכנון והביצוע של הרשויות המקומיות השונות. בחזון של המנהלת, חבל הארץ הזה בנגב המערבי לא יחזור להיות מה שהיה לפני המלחמה, וזה יתבצע בין היתר על ידי הכפלת מספר התושבים בו והגדלת הצמיחה הדמוגרפית.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהלת תקומהעוטף עזהחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...