בנייה תחת מלחמה: מה באמת קורה באתרי הבנייה לאור ההנחיות החדשות?

רשויות מקומיות רבות מוציאות, בעקבות המצב, הנחיות חדשות לעבודה באתרי הבנייה. מי שאוכפים את ההנחיות הם, בין היתר, מפקחי הבנייה, שתפקידם הורחב השתנה מאז פרוץ המלחמה. מה נעשה בשטח לשמירה על בטחון התושבים והאם ההנחיות החדשות יישארו כאן גם בעתיד?

שיתוף הכתבה
קרדיט: גידי הוד פיקוח בנייה קרדיט: גידי הוד פיקוח בנייה 

העבודה באתרי הבנייה, גם בימים של שגרה, נעשית בהתאם להנחיות הספציפיות של כל עירייה ועירייה. כעת, לאור המצב, כוללות הנחיות אלו שורה של הוראות נוספות, הקשורות להסדרי הביטחון אותן דורשת כל עירייה לאכוף. מי שמוציאים את ההנחיות הללו לפועל ובודקים שהוראות העירייה מיושמות באתרי הבנייה הם, בין היתר, מפקחי הבנייה.

"כמפקחי בנייה, אנחנו מלווים מקרוב את כל שלבי הפרויקט, החל בתכנון וכלה בשלב הגמר", אומר גידי הוד, מנכ"ל חברת גידי הוד העוסקת בפיקוח בנייה מטעם הדיירים בפרויקטים מסוג תמ"א 38 ופינוי בינוי. "בשלב הביצוע, אנחנו מפקחים בשגרה על אלמנטים הקשורים לאיכות הביצוע והתאמתו לתוכניות, לוחות הזמנים, הדיווח השוטף לדיירים, השמירה על הנהלים ועל הניקיון באתר ועוד. בין היתר, אנחנו מפקחים על נהלי הבטיחות באתר ובודקים גם את זהות הקבלן ואת כמות העובדים. היום, בשל המצב וההנחיות החדשות שהוציאו העיריות, נוספו לנו גם בקרות נוספות ואנחנו ממלאים גם אותן בחפץ לב כחלק מהתפקיד ומהמהות שלנו".

על אילו הנחיות מדובר?
"הקפדה על נעילת שערים  שיהיה באתר שומר חמוש או שהפועלים יחויבו ללבוש ווסטים זוהרים, אם זה לבדוק שכל הפועלים בעלי תעודת זהות כחולה או אישור מתאים מהמשטרה, ממשרד העבודה, מהעירייה או ממנהל העבודה – כל עירייה שהגדירה שאפשר לחזור לעבודה תחת הנחיות כאלה או אחרות, אנחנו בודקים שהן מתקיימות".

עם אישור המתווה החדש של הממשלה להבאת עשרת אלפים עובדים זרים, מתווסף פן נוסף לעבודתם של מפקחי הבנייה - לוודא שהעובדים הזרים המשתלבים באתרי הבנייה מתאימים למשימה. "מרבית העובדים שיגיעו הם פועלים מקצועיים עם ידע וניסיון בעיקר בבנייה מרקמית רוויה, הם פחות מכירים את העבודה הנדרשת בפרויקטים קטנים או בפרויקטים של תמ"א 38 /1 – חיזוק. יש לנו בארץ המון פרויקטים כאלה וזו בנייה שונה", אומר הוד. "צריך לוודא שהם מכירים את העבודה, מקבלים את כל ההנחיות ואת ההכשרה הנדרשת לכל פרויקט ופרויקט".  

קרדיט: גידי הוד פיקוח בנייה 

מאמץ משותף של כולנו

בימים הראשונים לאחר פרוץ המלחמה, כשהקבלנים והעובדים נעלמו מאתרי הבנייה, הוד והצוותים שלו המשיכו להגיע. לסדר את הגידור, לטאטא היכן שצריך, בעצמם או יחד עם הדיירים.

"אם לפני המלחמה הרגשנו אחריות כלפי הדיירים, היום תחושת האחריות כפולה ומכופלת", אומר הוד. "בייחוד כשיש דיירים בפרויקטים של תמ"א חיזוק, שממשיכים להתגורר בבניינים בזמן ביצוע העבודות. אנחנו ממש מרגישים אחריות ושליחות בנושא הזה".

כמי שעוסק כבר מעל עשור וחצי בפיקוח בנייה, ליווה הוד אתרי בנייה לא מעטים בזמן מבצעים צבאיים ומשברים. בין היתר, הוא היה שם בתקופת הקיפאון הזמני שחווה ענף הבנייה עם פרוץ הקורונה וכמובן לאורך התקופה האחרונה של העלאות ריבית חוזרות ונשנות, אשר העמיקו את חוסר הוודאות בענף. המצב הפעם שונה לחלוטין, אבל כמו כל איש נדל"ן ותיק ולמוד משברים, יודע הוד שבסופו של דבר, גם מהמשבר הזה הענף יצליח להתאושש.

"כמו בכל תחום, אני מניח שלחזקים יותר יהיה קל יותר, כי גם אם העובדים יעלו עכשיו קצת יותר הם יוכלו לעמוד בזה. לפרויקטים כמו תמ"א חיזוק יהיה יותר קשה כי הם קטנים יותר, אבל אני מעריך שתוך שלושה-ארבעה חודשים כולם יחזרו לעבוד", הוא אומר.

ההנחיות החדשות יישארו איתנו, לדעתך, גם בהמשך?

"אני מעריך שבסופו של דבר יאפשרו לעובדים מיהודה ושומרון לחזור, כנראה תוך כמה חודשים. אולי זה באמת יהיה תחת הנחיות או תנאים חדשים, אולי עם שמירה או עם סינון קפדני יותר, אבל זה משהו שלא יבלמו אותו לאורך זמן לתחושתי. אני מניח שהמשטרה תהיה מעורבת בצורה יותר מקיפה, אבל אני גם חייב להחמיא לרשויות שצוותי הפיקוח שלהן מאוד מהירים, יעילים ומקצועיים בשנים האחרונות ונמצאים מאוד בשליטה על העבודות. זה מאמץ משותף של כולנו וחשוב מאוד להתגייס לטובתו, לבצע את כל הבדיקות הנדרשות ולא לחפף בעניין הזה. לוודא שהעובדים בשטח באמת מתאימים לפרויקט ולראות שהם לא מסכנים בכל צורה שהיא את הדיירים או את התושבים".


קרדיט: גידי הוד פיקוח בנייה 

 

לפרטים נוספים >>


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מלחמהגידי הודפיקוח בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...