המתווה להחזרת הוועדות המקומיות לעבודה: ניתן לאשר תוכניות בהתאם למדיניות קיימת

היועמ"שית של מינהל התכנון פרסמה חוות דעת שמרככת את ההגבלות על הוועדות המקומיות בתקופת הבחירות. תוכניות בסמכות מחוזית ניתן לקדם, אך על הוועדות המקומיות להימנע מדיון בתוכניות שלא עולות עם מדיניות שפורסמה על ידן. בתחום הרישוי אין מניעה להוציא היתרים ובקשות שימוש חורג בהתאם למדיניות קיימת

שיתוף הכתבה
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח (דוד סאלם זוג הפקות)

היועצת המשפטית של מנהל התכנון , עו"ד תדמור עציון, פרסמה היום (ה') חוות דעת משפטית המרככת את האיסור על פעילות הוועדות המקומיות בתקופת הבחירות לרשויות המקומיות, זאת לאור דחיית הבחירות בשלושה או ארבעה חודשים בעקבות פריצת מלחמת חרבות ברזל. את חוות הדעת פרסמה עציון בהמשך לחוות דעת קודמת שפרסם מינהל התכנון באוגוסט, אז קרא לוועדות המקומיות להימנע מקידומן של תוכניות משמעותיות בתקופת הבחירות.

ואולם דחיית הבחירות יצרה סיכון לכך שתקופת ההשבתה של הוועדות תגיע ל-8-9 חודשים (כולל החודשיים הראשונים שלאחר הבחירות),ולכן בחוות דעתה הנוכחית מרככת עציון את ההנחיות הקודמות. "פעילותן הרציפה של הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה היא בעלת חשיבות עצומה, וזאת במיוחד לנוכח העובדה שבשנים האחרונות הורחבו מאוד סמכויותיהן של הוועדות המקומיות, ועל רקע משבר הדיור והמאמצים העצומים הכרוכים בפתרון משבר זה", נכתב.

"בישראל עוצרים היתרים חצי שנה לפני ואחרי בחירות – אין לזה שום מקור חוקי"
יו"ר ועדת הפנים: פעילות הוועדות המקומיות תתחדש במלואה בהקדם בכפוף לסייגים

"הוועדות המקומיות מהוות חוליה חשובה ומשמעותית במערכת התכנון והרישוי של מדינת ישראל, שהיא כשלעצמה גורם חשוב בשוק הנדל"ן המשמעותי למשק הישראלי כולו. על כן, הקפאה של עבודת הוועדות המקומיות למספר חודשים, עלולה להשית מעמסה כבדה על המשק הישראלי ולפגוע בכלל הציבור".

בנוסף על כך, ועדת הפנים בראשות ח"כ יעקב אשר, שוקלת לקדם חקיקה להעברת סמכויות מוועדות מקומיות לועדות המחוזיות, אם לא תקדמנה תהליכי תכנון כנדרש בערים שבסמכותן. זאת בהמשך לאותה חוות הדעת של היועצת המשפטית  במנהל התכנון

רישוי: הבחנה בין 3 סוגי תוכניות 

חוות הדעת מחולקת לשניים – חלק העוסק בתכנון, וחלק העוסק ברישוי. בתחום התכנון מבחינה עציון בין 3 סוגי תוכניות. הראשונה – תוכנית בסמכות ועדה מחוזית, שבה משמשת הוועדה המקומית כגורם ממליץ בלבד. בתוכנית מסוג זה לדברי עציון אין מניעה לדון.

הסוג השני הוא "תוכניות בסמכות ועדה מקומית, בהתאם למדיניות תכנונית מפורסמת". בכך הכוונה היא לתוכניות התואמות מסמך מדיניות שפרסמה הוועדה המקומית, תכנית כוללנית מאושרת או מופקדת, תוכנית אב שפורסמה, או תוכנית כוללת להתחדשות עירונית. גם בתוכנית מסוג זה ניתן לדברי עציון לקיים דיונים סטטוטוריים - דיון להפקדה או דיון לשמיעת התנגדויות – כסדרם, זאת בכפוף לחוות דעת מהנדס הוועדה המקומית שתינתן בכתב, כי התוכנית המוצעת תואמת את המדיניות התכנונית המפורסמת.  

הסוג השלישי הוא "תוכנית בסמכות ועדה מקומית שאינה בהתאם למדיניות התכנונית המפורסמת או בהעדר מדניות רלוונטית מפורסמת". תוכנית מסוג לפי עציון ניתן לקדם במישור המקצועי, "אולם ככלל, מומלץ להימנע מהבאתה לדיון בוועדה המקומית להחלטת הפקדה או לשמיעת התנגדויות בתקופת הבחירות". זאת למעט אם נדרש לקדמה בשל צורך הנובע ממצב החירום.

"כשאין מדיניות של הוועדה המקומית - מומלץ לא לקיים דיון" 

גם את תחום הרישוי חילקה עציון לשלושה סוגי בקשות. הראשון - בקשה להיתר בניה תואם תוכנית, אשר "איננה כרוכה בשיקול דעת תכנוני, ושיקול הדעת לגביה, מצומצם עד מאוד, שכן המדובר בזכויות מוקנות". על פי חוות הדעת יש לדון בבקשות אלה כסדרן. "כך גם לגבי החלטות אחרות שבסמכות רישוי הרישוי, דוגמת מתן תעודת גמר, וכן החלטות נוספות בסמכות מהנדס הוועדה המקומית, או יושב ראש הוועדה המקומית דוגמת אישור תצ"ר, אישר תחילת עבודות ועוד".

השני הוא בקשה להקלה או שימוש חורג התואמת למדיניות הוועדה - בין אם המדיניות פורסמה, בין אם היא נובעת מפרקטיקה בה נהגה הוועדה., גם במקרה זה יש לקיים את הדיון בעניינה כסדרו, אולם במקרה זה נדרשת חוות דעתו של מהנדס הוועדה המקומית בכתב, המפרטת האם אכן ישנה מדיניות קיימת של הוועדה המקומית בנושא, ומהי אותה מדיניות, וזו תועבר לחברי הוועדה יחד עם סדר היום. עוד נכתב כי "יועמ"ש הוועדה יבהיר כי אין לקבל בעת הזו החלטה בניגוד למדיניות" וכי "ככל שהדיון בוועדה יעלה שיש כוונה לקבל החלטה שאינה תואמת את המדיניות כאמור, יש מקום לדחיית הדיון בבקשה עד לאחר תקופת הבחירות".

לבסוף כתבה עציון כי "ככל שלא קיימת מדיניות של הוועדה המקומית בנוגע לבקשת ההקלה, על יסוד חוות דעת כתובה כאמור של מהנדס הוועדה המקומית: מומלץ כי ככלל לא יתקיים דיון בוועדה המקומית בתקופת הבחירות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהוועדות המחוזיותרפי אלמליחבחירות מקומיותחרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...