נגיד בנק ישראל: מחזור המשכנתה יהפוך דיגיטלי תוך שנה

בנק ישראל יפרסם היום נוהל רשמי שייכנס לתוקף בעוד שנה, שמשמעותו בין היתר כי הלקוח יוכל להודיע לבנק באופן מקוון על כוונתו למחזר משכנתה, וכך גם לקבל את הטפסים הקשורים. יו"ר ועדת הפנים יעקב אשר שיזם את המהלך: "יאפשר ללקוחות לערוך השוואות אפקטיביות בין מספר הצעות מחיר"

שיתוף הכתבה
ח"כ יעקב אשר שאטרסטוק)ח"כ יעקב אשר שאטרסטוק)

נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, הודיע הבוקר (ד') כי בנק ישראל יפרסם במהלך היום הוראות חדשות שינחו את הבנקים לפשט את תהליך מחזור המשכנתה במטרה להוריד חסמים בירוקרטיים וזאת באמצעות הפיכת מחזור משכנתה לדיגיטלי ברובו.

הנוהל יפורסם כאמור היום לבנקים וייכנס לתוקף בעוד שנה. הנגיד אמר את הדברים בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בנושא השפעת הירידה בהתחלות הבנייה על היצע הדיור ועל מחירי הדיור בטווח הבינוני והארוך. 

לדברי ירון, הלקוח יוכל להודיע מעתה להודיע לבנק על כוונתו למחזר משכנתה באופן מקוון או בטלפון, ויוכל לבצע את התהליך מבלי להגיע אל הבנק, למעט לצורך מעמד החתימה. גיבוש ההוראה נעשה בשיתוף פעולה עם יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, שיזם את המהלך באמצעות הגשת חוק לפני יותר משנה. "תהליך מחזור המשכנתה עשוי להיות ארוך ומתיש", אמר פרופ' ירון. "הלקוח יוכל לקבל באופן מקוון את כלל המידע והטפסים שהוא צריך כדי למחזר משכנתה. הלקוח יוכל גם לבצע פירעון מוקדם בלי להגיע לסניף".

נגיד בנק ישראל (מארק ניימן, לע''מ)נגיד בנק ישראל (מארק ניימן, לע''מ)

ח"כ אשר אמר כי "הפישוט של ההליך באמצעות דיגיטציה יאפשר ללקוחות לנהל צרכנות נבונה ולערוך השוואות אפקטיביות בין מספר הצעות מחיר ובכך להביא להוזלה משמעותית בעלויות המשכנתה". על פי נתוני התאחדות יועצי המשכנתאות, רק 20% מהמשכנתאות בישראל ממוחזרות, כש-15% מהן בתוך הבנק ורק 5% מועברות לבנק אחר, זאת למרות העובדה שברוב גדול של 70% מהמשכנתאות ישנה כדאיות כלכלית לבצע מחזור.

בהליך של מחזור משכנתה, כפי שהשוק מתנהל כיום, הלקוח נדרש לבוא פיזית לבנק מספר פעמים, לשם העברת שעבודים, רישומי משכון, מתן הוראות להיכן להעביר את התשלום בין הבנקים ועוד. מדובר בתהליך ביורוקרטי מסורבל שגורם לייקור ההליך ולהשתת עלויות מיותרות על הלקוחות.

לפי ההוראות החדשות רוב התהליך הנלווה לסילוק ההלוואה הישנה יתבצע מרגע כניסתן לתוקף במערכות הפנימיות בין הבנקים, כשההתחשבנות וההידברות בין המערכות הבנקאיות תהיה יעילה יותר גם לבנקים וגם ללקוחות, תפחית בירוקרטיה ותגביר תחרות, בעוד הלקוח עצמו יידרש לבוא לפגישה פרונטלית בבנק רק למעמד הפירעון והחתימה עם סילוק המשכנתא הישנה וקבלת ההלוואה החדשה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתהבנק ישראלאמיר ירוןמחזור משכנתאיעקב אשרהבנקים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...