האוצר מפרסם לראשונה: אומדן שווי כלל קרקעות המדינה - כ-1.2 טריליון שקל

על פי הנתונים, שווי כלל קרקעות המדינה - 15.2 מיליון דונם - עומד על 1,166 מיליארד שקל. כ-90% משטח זה מוגדר קרקעות פנויות שטרם הוחכרו, אך רק כ-5% מהן ניתנות לשיווק. כ-14.4 מיליון הם שטחים פתוחים המיועדים להישאר כאלה, וכ-117 אלף ניתן לשווק למגורים

שיתוף הכתבה
מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר (יוסי אלטרמן וגיל מגלד)

משרד האוצר פרסם היום (א') את הדוחות הכספיים לשנת 2022, שכללו לראשונה אומדן שווי של כלל קרקעות המדינה. זה על פי הדוחות עומד על 1,166 מיליארד שקלים. האומדן מתייחס לקרקעות שבבעלות המדינה ובבעלות רשות הפיתוח בלבד, המנוהלות על ידי רמ"י. "קרקעות שבבעלות הקרן הקיימת לישראל, הגם שהן מנוהלות על ידי רמ"י, אינן בבעלות המדינה ולפיכך אינן מוכרות כנכס בספרי מדינת ישראל", נכתב.

במסגרת האומדן, הוגדרו קרקעות פנויות כ"קרקעות אשר עיקר הזכויות בהן טרם הועברו (הוחכרו) לגורם אחר והנן בידי המדינה". שטח קרקעות אלה לפי הדוח מהווה כ-90% משטח כלל הקרקעות שבידי המדינה, אשר רובו משמש לשטחים פתוחים, שבחלקם משמשים לשמורות טבע ועוד. נכון ליום המאזן, כ-5% מסך כלל הקרקעות הפנויות ניתנות לשיווק.

על פי הדוח, כלל קרקעות המדינה עומד על 15.2 מיליון דונם, מהם כ-14.4 מיליון הם שטחים פתוחים המיועדים להישאר כאלה. כ-117 אלף מהם ניתן לשווק למגורים, כ-165.5 אלף ניתן לשווק לנדל"ן מניב, כ-48 אלף מיועד לשטחי ציבור וכמעט חצי מיליון דונם מיועד לתשתיות.

סך הקרקעות המיועדות למגורים שבידי המדינה עומד על 339 מיליארדי שקלים, שווי הקרקעות המיועדות לנדל"ן מניב עומד על 222 מיליארדי שקלים, שווי הקרקעות לשטחי ציבור - 103 מיליארד, שווי הקרקע לתשתיות 116 מיליארד שקלים ושווי הקרקעות המיועדות לשטחים פתוחים - כולל עיבוד ומרעה - 386 מיליארד. בסך הכל כאמור עומד שווי כלל הקרקעות שבידי המדינה על 1,166 מיליארד שקלים.

עוד כולל הדוח את מצבת דירות הדיור הציבורי שבידי המדינה, אשר רובן מוחזקות באמצעות החברות המשכנות עמידר ועמיגור. מהנתונים עולה כי בסוף 2022 החזיקה המדינה ב-58,772 דירות, נתון הנמוך בכ-1,600 דירות לעומת סוף 2021. כ-40 אלף מהדירות מנוהלות על ידי עמידר, וכ-9,700 על ידי עמיגור.

בהודעת משרד האוצר נכתב כי "הצגת אומדני ערך הקרקעות מתאפשרת תודות לעבודת מטה בין משרדית בהובלת החשב הכללי יחד עם רשות מקרקעי ישראל והשמאי הממשלתי במשרד המשפטים. במהלך עבודת המטה בוצעו טיוב נתוני הקרקעות, שיפור האומדנים, עדכון מערכות המחשוב התומכות וגיבוש מתודולוגיה מתאימה להצגה חשבונאית של הנתונים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:קרן קיימת לישראלמשרד האוצרקרקע למגוריםקרקעותרמ"י
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...