"נראה כי במחצית הראשונה של 2024 נתחיל לראות ירידת ריבית"

אנחת רווחה נשמעה היום בקרב בעלי המשכנתאות, עם החלטת בנק ישראל שלא לייקר את הריבית פעם נוספת. בענף המשכנתאות מעריכים כי הריבית הגיעה לשיא, או קרוב אליו: "אם קצב האינפלציה יישמר, המדד לא יקפוץ וגם הדולר ישמור על ערכו, ניתן יהיה להתחיל לדבר על יציבות"

שיתוף הכתבה
מבנה בנק ישראל בירושלים (שאטרסטוק)מבנה בנק ישראל בירושלים (שאטרסטוק)

החלטת בנק ישראל היום (ב') להותיר את הריבית על כנה, ברמה של 4.75%,  זאת לראשונה מזה שנה וארבעה חודשים ולאחר עשר העלאות ריבית רצופות, עוררה תגובות רבות בענף, ובפרט בקרב יועצי המשכנתאות, שסבורים כי החלטה זו מגיעה על הגעה לשיא הריבית, או קרוב אליו.

לדברי מאור אוחנה, מנכ"ל רשת "דרכנו" לייעוץ משכנתאות, "מדובר באנחת רווחה לבעלי המשכנתאות אחרי עשרה חודשים של העלאות ריבית רצופות שייקרו את ההחזר החודשי של משכנתא ממוצעת בכ-1,200 שקלים לחודש. על פי כל ההערכות, הריבית במשק נמצאת כעת בשיא או כמעט בשיא, עכשיו נוטלי המשכנתאות נמצאים בעין הסערה, בחודשים הקרובים ייתכן ותהייה עוד עלייה קלה אבל ככל הנראה במחצית הראשונה של 2024 נתחיל לראות ירידות ריבית, וזאת נקודת אור גם עבור בעלי המשכנתאות וגם עבור רוכשי הדירות".

עוד אמר אוחנה כי "למי שרוכש דירה היום מומלץ לבחון היטב את המסלולים, ולא להימנע מנטילת מסלולים בריבית פריים או ריבית משתנה על מנת לא לקבע ריבית גבוהה לאורך זמן. גם לבעלי המשכנתאות ששוקלים היום האם כדאי לקחת עוד משכנתא על הנכס או למחזר משכנתא קיימת, כדאי לנסות ולהחזיק עוד מספר חודשים על ידי צמצום הוצאות ולדחות את כל האפשר לקיחת משכנתא נוספת או נטילת הלוואות יקרות שעלות המימון שלהם לאורך השנים הבאות תהייה גבוהה מאוד כי ירידה הריבית הצפויה בשנה הבאה תפחית את ההחזרים החודשיים".

"תגובת השוק תיבחן בזכוכית מגדלת"

לדברי עדי ניניו, מנכ"ל אלדר משכנתאות, "הירידה החדה בכמות העסקאות בשוק הנדל"ן והתמתנות עליית מדד המחירים לצרכן, לצד הקפאת ריבית בנק ישראל , מתחילים לבשר לנו על רוחות של שינוי ביחס לקצב עליות הריבית הבאות. לצד זאת, השוק מגיב לריבית הגבוהה ב'מבצעים ייחודיים' שנועדו לעזור לציבור רוכשי הדירות לממש את חלומם לרכישת דירה, תוך הסתכלות רחבה לטווח הארוך בנוגע לתשלומי משכנתה. לאחר הלחץ הפוליטי, הגיעו גם ההכרזות האחרונות של הבנקים על שיפור בתנאי הריבית בחשבונות העו"ש. ההטבות ללקוחות בשוק הבנקאי והלחץ פוליטי מעידות על כך שבנק בוחן את ההשלכות הכוללות של עליות הריבית האחרונות.

"החשש של בנק ישראל הינו שהשוק יחזור לקצב הוצאות גבוה ולעליות מחירים נוספות. בתרחיש כזה, בנק ישראל יצטרך להמשיך בעליות הריבית שימשיכו לבלום את השוק, להקטין את האינפלציה ותוביל להורדת מחירים, אך בו זמנית ישפיעו בצורה קשה על שוק הנדל"ן, שנמצא כעת דווקא בסימני התאוששות קלה. סביבת הריבית הגבוהה מייצרת גידול נוסף בתשלומי משקי הבית הקיימים ומכבידה עוד יותר על יוקר המחיה, זאת לצד המשך הקפאת שוק הנדל"ן מצד קבלנים ויזמים, שימשיכו בינתיים לשבת על הגדר וימתינו לשינוי המגמה.

"לבינתיים, נראה כי הפעם בנק ישראל בחר בגישה המקלה והקפיא את עליית הריבית ובכך נכנסנו ל'תקופת ביניים', בה תגובת השוק הכלכלי והנדל"ני ייבחנו בזכוכית מגדלת. אם קצב האינפלציה יישמר, המדד לא יקפוץ וגם הדולר ישמור על ערכו, כך ניתן יהיה להתחיל ולחלום על יציבות בגובה הריביות, תוך התמודדות אמיתית עם סביבת הריבית הנוכחית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלבנק ישראלשוק המשכנתאותמאור אוחנהדרכנו ייעוץ משכנתאותעדי ניניואלדר משכנתאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...