תל אביב וחיפה ישלמו, בית שמש ואשקלון יקבלו. מי ירוויח ומי יפסיד מקרן הארנונה?

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אמש את הצעת "קרן הארנונה" שנועדה לתמרץ בנייה למגורים על חשבון תעסוקה ומסחר. רוב הרשויות ה"משלמות" לקרן הן ממרכז הארץ, אך גם אילת הפריפריאלית צפויה להפסיד. בצד המרוויח – רשויות שהרבו לבנות למגורים, וגם ההתנחלויות. בשלטון המקומי טוענים כי לערים "ליכודיות" שישלמו הובטח פיצוי

שיתוף הכתבה
יו"ר ועדת הכספים משה גפני בהצבעה על אישור קרן הארנונה (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)יו"ר ועדת הכספים משה גפני בהצבעה על אישור קרן הארנונה (נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ועדת הכספים של הכנסת אישרה אמש (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קרן הארנונה, שצפויה לעלות להצבעה במליאת הכנסת בשבוע הבא, במסגרת אישור חוק ההסדרים. זאת על רקע המשך השביתה ברוב ערי השלטון המקומי, למעט מוסדות החינוך שחזרו היום לפעילות. מטרת הקרן, שתחל לפעול בשנת 2024, החא לשנות את מאזן התמריצים של הרשויות המקומיות תוך הפחתת התמריץ לבניית שטחי מסחר ומשרדים המניבים ארנונה גבוהה יותר, והגדלת התמריץ לבנייה למגורים.

על פי המודל שנקבע, רשויות המקומיות יפרישו לטובת הקרן אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקי, בהתאם לרמת הפריפריאליות של הרשות. שיעור ההפרשה המירבי, עומד על 28%. מטרתה של הקרן היא לתגמל עיריות עבור בניית יחידות דיור, על מנת להגדיל את היקפי הבנייה לדיור ולסייע לרשויות חלשות, כך על פי משרד האוצר. מתוך כספי הקרן יוענק מענק שנתי וקבוע לרשויות המקומיות בסך 1,850 שקל עבור כל יחידת דיור שנוספה ברשות משנת 2021. עוד נקבע כי ניהול הקרן יהיה בראשות השלטון המקומי, וכי היתרות שיישארו בקרן יחולקו חזרה לרשויות.

על פי סימולציה שערך והפיץ אתמול משרד האוצר, מי שייאלץ לשאת בעיקר התשלומים לקרן הן הערים המשופעות בשטחי מסחר ומשרדים הממוקמות בעיקר במרכז הארץ. לרשימת הערים המלאה הקליקו כאן

בראש טבלת המשלמות נמצאת תל אביב, שתעביר על פי הסימולציה רק בשנת 2028 סכום של 76,347,000 שקל ובסך הכל כמעט 192 מיליון שקלים בחמש השנים הקרובות. חיפה תעביר כמעט 116 מיליון שקל, פתח תקווה 52,650,000 מיליון שקל ואשדוד צפויה להיפרד מכ-30 מיליון שקלים. שם מפתיע ברשימה היא אילת, שנמצאת גם היא בצד המשלם, וצפויה להעביר לקרן כ-25 מיליוני שקלים ב-5 השנים הקרובות.

בראש הצד ה"מרוויח" מהקרן ממוקמות שהרבו לבנות בשנים האחרונות למגורים, ומאופיינות במעט שטחים עסקיים באופן יחסי. על אלה ניתן למנות את בית שמש שתקבל עשרות מיליוני שקלים בשנים הקרובות, וכ-25 מלש"ח ב-2028 לבדה, את אשקלון ובת ים שיזכו בסכומים דומים, את נתיבות שצפויה לזכות בכ-50 מיליון שקלים.
 
גם מודיעין-מכבים-רעות, עיר שממוקמת באשכול סוציואקונומי 9, תקבל בשנת 2028 7,393,000, ובסך הכל 28.5 מיליון שקל בחמש השנים הבאות. גבעתיים שממוקמת באותו האשכול, תקבל כמעט 8 מיליון שקלים עד 2028.
 
הטבה להתנחלויות, המגזר הערבי נותר מאחור

בין הטענות הרבות שעלו נגד קרן הארנונה, היא שרשויות מקומיות ביהודה ושומרון, לא יעבירו בכלל כספים אל הקרן, כשהנימוק הוא שאי אפשר לעשות זאת "בשל המצב המשפטי באזור". עם זאת, המצב המשפטי אינו מונע מהרשויות הללו לקבל תשלומים מן הקרן, אך הטענה היא שהתשלומים שהן היו צריכות להעביר, יקוזזו מתשלומים המגיעים להן.

המועצה האזורית שומרון תקבל בחמש השנים הבאות 15.6 מיליון שקל, המועצה האזורית מטה בנימין תקבל למעלה מ-3 מיליון שקלים. כשלשם השוואה המועצה האזורית שער הנגב תקבל רק 408,000 שקל, ואשכול 1.5 מיליון שקל.

הרשויות המקומיות הערביות, שכמעט ולא מוציאות היתרי בניה, והיו יכולות להיעזר מאוד בכספי הקרן, יקבלו בשל כך מעט מאוד כסף. לפי סימולציה שערך משרד האוצר, באקה אל-גרביה שנמצאת באשכול סוציואקונומי 3, תקבל בשנת 2024 348,000 שקל בלבד, ובשנת 2028 820,000 שקל. סח'נין תקבל בשנת 2024 332,000 שקל, ובשנת 2028 1,243,000 שקל. סכומים שלא ברור כמה יסייעו להן.

"סוכריות" לערי ליכוד?

במסגרת הביקורת נגד קידום הקרן, העלו היום גורמים בשלטון המקומי בשיחה עם " מרכז הנדל"ן " טענה נוספת, ולפיה ערים "ליכודיות" שייאלצו לשלם במסגרת הקרן, יפוצו בדרכים אחרות על הכספים שייגבו מהן עבור קרן הארנונה, ויקבלו "סוכריות" מהממשלה. עם זאת, בקואליציה שוללים זאת לחלוטין. בכוונת ראשי הרשויות לפנות לבג"ץ בנושא, וגם להמשיך את השביתה עד יום חמישי, עם החרגת מערכת החינוך.

במקביל הוחלט על שורת צעדים נוספים: ‏תוקפא עבודת ועדות תכנון ובניה, ‏לא יינתנו היתרים בניה, וכן יוקפאו הסכמי גג באזורי הביקוש. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר כי "‏לרשויות המקומיות אין שום כוונה לשתף פעולה עם הקרן לגזילת כספי הציבור, ונפנה לערכאות משפטיות. לא תהיה העברת כספים לקרן. לא נסכים להיות חברת הגביה של אוצר מדינת ישראל על חשבון גבם של התושבים שלנו".

ראש עיריית קריית אונו ישראל גל אמר הבוקר ל" מרכז הנדל"ן כי "ברור שמי שישלם את זה - זה הציבור ואם יהיה מיתון יצטרכו להעלות את הארנונה. חברי הכנסת בליכוד הסתובבו אתמול בכנסת בלי לדבר, לא יודעים לאן הם הולכים ועל מה הם מצביעים, חיכו שיגידו להם מה לעשות. ח"כ בועז ביסמוט ישב שם אתמול שמונה שעות ושיחק בטלפון. מה הקשר בין תימרוץ דיור לקרן הארנונה? הרעיון המקורי היה שהקרן תעזור לישובים חלשים כדי שיהיה להם יותר תקציב, לטובת ערבות הדדית. לא לתמרץ דיור, זה פשוט לא קשור".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:השלטון המקומיועדת הכספים של הכנסתחוק ההסדרים 2023קרן הארנונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...