הכוח של הפוליטיקאים יגדל: המועצה הארצית תדון היום בשינויים בהרכב ועדות התכנון

הצעת החוק להוספת נציגי ממשלה, רשויות מקומיות, חברה ואקדמיה לוועדות התכנון כוללת כמה נושאים במחלוקת. בין אלו - הוספת נציג של התאחדות הקבלנים, והגדלת כוחה של הממשלה, אל מול דרישה להוסיף עוד נציגים לארגונים החברתיים. באיגוד המתכננים תוקפים את הוספת נציג הקבלנים: "הדבר מעלה חשש ממשי לניגוד עניינים"

שיתוף הכתבה
יו"ר המועצה הארצית, נתן אלנתן ונשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (Eclipse media)יו"ר המועצה הארצית, נתן אלנתן ונשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו (Eclipse media)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון היום (ה') בתזכיר הצעת החוק העוסק בהרכב הנציגים במוסדות התכנון, במסגרת התיקון לחוק התכנון והבנייה (תיקון והוראת שעה) התשפ"ג-2023, שפורסם ב-30 במרץ.  על פי התזכיר המתוקן, כדי לענות על הפרת האיזון שנוצר בהסכמים הקואליציוניים המוסיפים חברי ממשלה למוסדות התכנון, יתווספו נציגי רשויות מקומיות, ארגונים חברתיים, נציגי האקדמיה - ולראשונה גם נציג מהמגזר הפרטי - נציג התאחדות הקבלנים בוני הארץ - כממלא מקום של נציג הדור הצעיר.

נכון להיום, קובע חוק התכנון והבנייה את הרכביהם של מוסדות התכנון, ובהם המועצה הארצית לתכנון ובנייה, הוועדה לתשתיות לאומיות, הוועדות המחוזיות, הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים והוועדה לשמירה על הסביבה החופית. 

המועצה הארצית כוללת כיום 32 קולות, המורכבים מיו"ר – נציג שר הפנים, 11 חברי ממשלה נוספים או נציגיהם, עשרה ראשי רשויות מקומיות ועשרה נציגי ציבור או בעלי כשירות מקצועית ואחרים. למועצה הארצית יש מזכיר ויועצים שהיא ממנה לעצמה, הכוללים יועץ משפטי, יועצים מטעם רשות המים והביוב, יועץ מטעם השמאות הממשלתית, ויועץ מטעם משרד הרווחה והשירותים החברתיים.

בהתאם להסכמים הקואליציוניים שנחתמו לשם כינון הממשלה המכהנת, התקבלו החלטות הממשלה הבאות: להעביר את סמכויות שר החקלאות (כיום אבי דיכטר) לשר לפיתוח הנגב הגליל והחוסן הלאומי (כיום יצחק וסרלאוף) ולפעול לתיקון החוק כך שעל אף העברת הסמכויות כאמור, נציגי שר החקלאות יישארו חברים במוסדות התכנון כפי שהיה עד כה. ההחלטות עוררו ביקורו ציבורית גדולה, בין היתר של עמותת אדם טבע ודין וכן של רשויות מקומיות, כולל מצד יו"ר המועצה ונציג ש"ס נתן אלנתן, שקראו לשמור על האינטרס הציבורי.

החלטה נוספת היא להנחות את שר הפנים לפעול להוספת שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות (אורית סטרוק) או נציגה, כחברה במועצה הארצית, וכן לפעול להוספת נציג השרה כחבר בוועדות המחוזיות במחוזות הצפון והדרום.

ניסיונות לאזן את הכוח הרב שניתן לממשלה

בהמשך להחלטות ממשלה אלה, קודמו שתי הצעות חוק שנועדו לתקן את הסעיפים בחוק, כך שיגדילו את מספר חברי הממשלה שהם או נציגיהם חברי המועצה הארצית, מ-11 ל-13; ולהוסיף נציגי ממשלה בוועדה לתשתיות לאומיות, בוועדות המחוזיות, בוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים ובוועדה לשמירת הסביבה החופית.

בשל הצעות אלה, הנותנות כוח רב לממשלה, מוצע בתזכיר עוד שינויים בהרכב כדי לשמור על איזון: להוסיף שני נציגים למועצה הארצית: ראש רשות מקומית נוספת, ונציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה. וכן לקבוע שנציג הקבלנים יהיה כאמור ממלא מקום נציג הדור הצעיר.  בוועדה לתשתיות לאומיות, המורכבת מ-15 חברים – להוסיף עוד נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה. בוועדות המחוזיות צפון ודרום - להוסיף שני נציגים, נציג נוסף לרשויות המקומיות (על החמישה כיום) ונציג נוסף לארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה (אחד כיום); בוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים - להוסיף שני נציגים, נציג נוסף לרשויות המקומיות  (אחד כיום) ונציג נוסף למוסדות האקדמיים (שלושה מהנדסים ואדריכלים היום); בוועדה לשמירת הסביבה החופית - להוסיף נציג נוסף לרשויות המקומיות במקום שניים כיום.

התיקונים בתזכיר כבר עוררו ביקורת, בעיקר בנוגע להצטרפות נציג התאחדות הקבלנים כממלא מקום של הדור הצעיר, שמגדיל את הפער בין הגורמים הבלתי תלויים (ארגוני חברה ואקדמיה) לארגונים התלויים (רשויות מקומיות וממשלה). הוספת נציג פרטי משחקת לטובת הגורמים התלויים.

בנוסף, מוצע לתקן את החוק, כך שבמקום נציג הטכניון במועצה הארצית, יבוא נציג המוסדות האקדמיים בעל מומחיות בענייני תכנון ובנייה, שימנה שר הפנים אחרי התייעצות עם הגופים שלדעתו נוגעים בדבר. הסיבה לכך היא שפעם הטכניון היה המוסד היחיד שאפשר להכשיר מומחים בתכנון ובנייה, ומאז נקבע החוק בשנות השישים נוספו עוד מוסדות המכשירים מומחים כאלה.

התיקונים בתזכיר כבר עוררו ביקורת, בעיקר בנוגע להצטרפות נציג התאחדות הקבלנים כממלא מקום של הדור הצעיר, שמגדיל את הפער בין הגורמים הבלתי תלויים (ארגוני חברה ואקדמיה) לארגונים התלויים (רשויות מקומיות וממשלה). הוספת נציג פרטי משחקת לטובת הגורמים התלויים.

איגוד המתכננים תומך בעיקרון המנחה של תיקון החוק, אך קורא לבצע כמה תיקונים

לקראת הדיון, פרסם איגוד המתכננים בישראל, הגוף המייצג את כלל העוסקים בתחום תכנון עיר ואזור בישראל, כמה הערות שהועברו ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, ח"כ יעקב אשר, על ידי יו"ר שותפה של האיגוד, תמי גבריאלי; והמנכ"לית, נילי ברוך. לצד תמיכת האיגוד בעקרון המנחה של שינוי החקיקה המוצע, הוא סבור שנדרשים כמה תיקונים בהצעת החוק הנ"ל, במטרה לטייב את הרציונל הראוי של הצעת החוק, ולהגן על טובת הציבור הרחב ועל חיזוק הייצוג של ההיבטים החברתיים בתכנון העירוני והמרחבי.

בין השאר, טוען איגוד המתכננים כי "צורכי הרווחה של אוכלוסיות וקהילות פגיעות והנמצאות בסיכון ובמצבי משבר קצרי וארוכי טווח, אינם מוכרים דיים למערכת התכנון. הדבר דורש הפניית תשומת לב מיוחדת להבטחת ייצוגם במוסדות התכנון, באמצעות הוספת נציג/ת משרד הרווחה והביטחון החברתי, כחבר/ה מן המניין לשש הוועדות המחוזיות, וכן להרכב הוותמ"ל והמועצה הארצית"

"חיזוק ההיבטים החברתיים בתכנון – בשל החסר המהותי בייצוג ובהטמעה של ההיבטים החברתיים בתכנון, צרכים של קהילות, כמו גם של אוכלוסיות מוחלשות או מודרות מהשיח התכנוני, מוצע להוסיף נציג ארגון העוסק בנושאי חברה ורווחה, בדגש על ארגון המייצג את הצרכים המרחביים של קהילות ואוכלוסיות בפרישה ארצית, בהרכבן של כל הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה ובוותמ"ל.

"נציגות משרד הרווחה במועצה הארצית ובוועדות המחוזיות – צורכי הרווחה של אוכלוסיות וקהילות פגיעות והנמצאות בסיכון ובמצבי משבר קצרי וארוכי טווח, אינם מוכרים דיים למערכת התכנון. הדבר דורש הפניית תשומת לב מיוחדת להבטחת ייצוגם במוסדות התכנון, באמצעות הוספת נציג/ת משרד הרווחה והביטחון החברתי, כחבר/ה מן המניין לשש הוועדות המחוזיות, וכן להרכב הוותמ"ל והמועצה הארצית. 

"הגדלת הייצוג של האוכלוסייה הערבית – האוכלוסייה הערבית אף היא סובלת מתת-ייצוג בוועדות התכנון. הדבר בא לידי ביטוי באופן חריף בהרכב הוועדות המחוזיות של מחוז ירושלים, במחוז הדרום ובמחוז המרכז כממלאי מקום (מ"מ). כדי להבטיח ייצוג הולם, מוצע לקבוע כי בכל המחוזות - הנציגות של הרשויות המקומיות הערביות בוועדות המחוזיות תהיה ביחס ישיר להיקף האוכלוסייה בכל מחוז". 
    
"התנגדות להוספת נציג הקבלנים והבונים בישראל במועצה הארצית – נציג הקבלנים הוא גורם המייצג פרטים שמטרתם היא הגדלת הרווח הכספי. הדבר מעלה חשש ממשי לניגוד עניינים מובנה ולניצול לרעה של הליך התכנון. מהלך זה עומד בסתירה לעקרון שבבסיס המבנה של מוסדות התכנון, הכולל את שלושת המגזרים, ושמטרתו המוצהרת היא אינטרס הציבור הרחב, על פני האינטרס הפרטי של קבוצה כזו או אחרת - יש לפעול למינוי כממלא מקום לנציג הדור הצעיר נציג נוסף מקרב הדור הצעיר, ולפעול באופן דומה גם ביתר מינויי ממלאי המקום.

"התייעצות עם איגוד המתכננים בישראל בעניין מינוי נציג המוסדות האקדמיים – בהתאם למוצע בתזכיר, ימונה נציג המוסדות האקדמיים בעל מומחיות בענייני תכנון ובנייה, על ידי שר הפנים לאחר התייעצות עם הגופים שלדעתו נוגעים בדבר. בעניין זה אנו מבקשים שיעוגן בהצעה כי השר יתייעץ עם איגוד המתכננים בישראל, בהיותו הגוף המייצג את מרבית העוסקים והעוסקות בתחומי תכנון הערים והאזורים, ובו חברים ראשי וראשות התוכניות האקדמיות לתכנון ערים ואזורים שבמוסדות הבאים: הטכניון, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת בר אילן".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייההמועצה הארצית לתכנון ובנייהמוסדות התכנוןאיגוד המתכננים בישראלתמי גבריאלינילי ברוך
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...