100 ימים לממשלה: אילו מהבטחות הבחירות לתחום הדיור קודמו ואילו נשכחו?

החודשים הסוערים שלפני הבחירות לכנסת ה-25 לוו גם בלא מעט הבטחות מצד ראשי הקואליציה הנוכחית, בהן הקמת קבינט דיור בראשות ראש הממשלה וקיצור זמני הוצאת היתר ועד חלוקת קרקעות לחיילים בחינם והטבות למגזר החרדי. במלאת 100 ימים לממשלה בדק "מרכז הנדל"ן" מה מתוך כל אלה מקודם בפועל

שיתוף הכתבה
ממשלת ישראל ה-37 (אבי אוחיון, לע"מ)ממשלת ישראל ה-37 (אבי אוחיון, לע"מ)

3 באוגוסט 2022. בנימין נתניהו, אז ראש האופוזיציה, מציג את התוכנית הכלכלית שלו כחלק מקמפיין הבחירות לכנסת ה-25, שהתקיימו שלושה חודשים מאוחר יותר. הזכורה שבהן היא הקמת קבינט דיור בראשותו "שבוע לאחר הקמת הממשלה". בשבועות שלאחר מכן פרסמו גם שאר המפלגות המתמודדות, מי באופן מסודר ומי באמצעות אמירות תקשורתיות בלבד, את הצעדים המתוכננים על ידן לשוק הדיור.

100 ימים לאחר השבעת הממשלה, ובתום מושב הכנסת הראשון שלאחר הבחירות, בדק " מרכז הנדל"ן " מהו סטטוס הטיפול באשר להתחייבויות מפלגות הקואליציה לפני הבחירות – מה קוים, מה מקודם ומה נשכח כלא היה.

הבטחות הליכוד

הקמת קבינט דיור – הדבר אמנם לא בוצע בתוך שבוע כפי שהתחייב נתניהו, אך ב-29 בינואר, כחודש ויומיים לאחר הקמתה, אישרה הממשלה את הקמת "ועדת השרים לענייני דיור, בנייה ומקרקעין", להלן קבינט הדיור. גם התחייבותו של נתניהו כי הוא אישית יעמוד בראש הקבינט לא קוימה, ובראשות הקבינט עומד שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף. בין החברים בה שר האוצר, שר הפנים, שר האנרגיה, שרת התחבורה, שר החינוך, השר לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, השרה להגנת הסביבה, שרת ההתיישבות ושר החקלאות.

האם הבטחת הבחירות קוימה? תלוי מה נתפס כאן כלבה של ההבטחה: האם עצם הקמתו של הקבינט – מהלך שגרתי למדי שמלווה אותנו כמעט בכל ממשלה מאז ימיו של יאיר לפיד של שר האוצר, שהיה יו"ר קבינט הדיור הראשון - או בכך שראש הממשלה יעמוד אישית בראשו – דבר שלא נעשה מעולם ואשר מעיד על החשיבות שהממשלה מייחסת לנושא. יש להניח שבאמרתו כיוון נתניהו לעובדה שהוא ייקח את פרויקט הדיור באופן אישי, שכן בעצם הקמת קבינט אין חידוש של ממש.

מעבר לכך, נכון לכתיבת שורות אלה, טרם התכנס קבינט הדיור בראשות השר גולדקנופף ולו פעם אחת.

בשורה תחתונה: יישום חלקי מאד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו (שאטרסטוק)ראש הממשלה בנימין נתניהו (שאטרסטוק)

קיצור זמן קבלת היתרי בנייה – מדובר באחת הבעיות הקשות ביותר של ענף הבנייה, אם לא הקשה שבהן. חוק ההסדרים המקודם כיום כולל לפחות שלושה סעיפים המבקשות לטפל בסוגיה הזו במישרין. הראשונה – הפיכת מסלול "הרישוי העצמי" המאפשר לאדריכלים מטעם היזם להנפיק את ההיתר עבור עצמם, למסלול שחובה על כלל הרשויות לאפשר החל מינואר 24'. נזכיר, כי כיום מדובר במסלול וולונטרי שיישומו תלוי בשיקול דעתה של כל רשות ורשות.

שני סעיפים נוספים הם הקמת ועדת רשות רישוי ארצית שתשמש כ"שוט" כלפי ועדות מקומיות שיתעכבו במתן היתר, ומתן אפשרות לועדות ערר לקבוע כי אין לעכב את היתר הבניה בפרויקטים המגיעים לשולחנן – גם אם טרם ניתנה הכרעה.

בשורה התחתונה – צעדים משמעותיים להתמודדות עם הבעיה מקודמים בחוק ההסדרים, נמתין לראות האם יצלחו את הליך החקיקה עד סופו.

הנפקת אג"ח ממשלתיות צמודות למדד מחירי הדירות – מטרת הצעד, שעליו הכריז נתניהו במסגרת הצגת תוכניתו הכלכלית, נועד להסטת חלק מההון המוזרם לשוק הדירות הממשי, אל אגרות החוב. כך אמורה היתה ההנפקה לתרום להפחתת הביקוש לדירות.

הצעד לא יושם ולא הוזכר בחוק ההסדרים או בכל פורום אחר. אמנם, במצב השוק הנוכחי בו רמת הביקוש לדירות גם כך צנחה בחדות, בעיקר בשל עליית ריבית בנק ישראל , נראה הצעד פחות רלוונטי. עם זאת, כפי שלימד אותנו שוק הדירות בישראל יותר מפעם אחת, הביקושים הולכים ובאים וכשהם באים – הם באים בגדול. לכן ראוי היה לגבש את הכלי על מנת שיהיה מוכן לשעת הצורך. כרגע כאמור זה לא המצב.

בשורה תחתונה – הצעד לא יושם ונשכח כלא היה.

המשך סבסוד הקרקע לזוגות צעירים ( מחיר למשתכן /מחיר מטרה) – אכן הממשלה ממשיכה ביישום תוכנית "מחיר מטרה". עם זאת כפי שפורסם לפני מספר שבועות – צפויים היקפי ההנחה לצנוח משמעותית במכרזים הבאים בשל עדכון שומות ערכי הקרקע, שמהן נגזרת ההנחה, לערכים הנוכחיים.

בשורה התחתונה – יישום, אם כי בהיקפים פחותים ביחס למצב הקיים.

הקפאת תעריפי הארנונה – כאן אין מדובר בהבטחת בחירות אלא בהתחייבות של נתניהו ושר האוצר שמוטריץ' שניתנה במסיבת עיתונאים כשבועיים לאחר השבעת הממשלה, בה הציגו מספר צעדים להפחתת יוקר המחיה.  לפחות בתחום הארנונה – מלבד הצהרה טרם נעשו צעדים נוספים בנושא.

בשורה התחתונה – הצעד לא יושם.

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (מוני אקספו)שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף (מוני אקספו)

הבטחות יהדות התורה, הציונות הדתית ועוצמה יהודית

המפלגות השולטות במשרד האוצר ובמשרד הבינוי והשיכון לא פרסמו מצע לפני הבחירות בנושא הדיור אך הבטיחו במספר הזדמנויות הבטחות שונות בעל פה.

חלוקת קרקעות חינם לחיילים ובני ישבות (עוצמה יהודית) - בחודש פברואר אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ אלי דלל מהליכוד האומרת כי " רשות מקרקעי ישראל תקצה לחיילים משוחררים קרקעות בנגב ובגליל, בלא תמורה, לשם בניית בתי מגורים". כעת נמצאת ההצעה בהכנה לקריאה ראשונה במליאה. לחיילים המשוחררים לעתיד מומלץ להמתין עם החגיגות, שכן הצעות דומות לזו הונחו על שולחן הכנסת כבר 6 פעמים בעבר (מהכנסת ה-18 ועד היום),ומעולם לא עברו את הקריאה הראשונה.

בשורה התחתונה – סיכויים קלושים ליישום.

הגדלת היצע והרחבת סבסוד הדיור לציבור החרדי – כרגע לא מקודם צעד קונקרטי המכוון להטבות בלעדיות לציבור החרדי, אך מספר תוכניות דיור משמעותיות עבור ציבור זה מקודמות כיום על ידי משרד הבינוי והשיכון . בין אלה – העיר כסיף שבנגב שעל פי הכרזות שר הבינוי והשיכון יש כוונה לחזור ולקדם את הקמתה, הקמת העיר שפיר הצמודה לקריית גת, וכן קידום תוכניות ותמ"ליות גדולות ביישוב החרדי רכסים ושל שכונה חרדית בעכו.

בשורה התחתונה – נעשים צעדים ליישום ההבטחה.

 

 

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בנימין נתניהובצלאל סמוטריץ'הציונות הדתיתהליכודיצחק גולדקנופףממשלת ישראל ה-37יהדות התורההכנסת ה-25
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...