סוף לסאגת "החניון האוטומטי הציבורי הראשון"? פרקומט זכתה במכרז החוזר לבניית חניון בוגרשוב בת"א

לאחר שהזוכה המקורית במכרז שפרסמו אחוזות החוף ועיריית תל אביב לבניית חניון בוגרשוב פשטה את הרגל והותירה אחריה בור חפור ונטוש - חתמה אחוזות החוף על הסכם עם פרקומט להקמת הפרויקט תמורת 28 מיליון שקל. תחילת הפעלת החניון, שיכלול 224 מקומות חניה, מתוכננת לרבעון השלישי של 2024

שיתוף הכתבה
חניה רובוטית. ההדמיה להמחשה בלבד (דפוזיט פוטוס)חניה רובוטית. ההדמיה להמחשה בלבד (דפוזיט פוטוס)

האם פרויקט החניון הציבורי האוטומטי הראשון בישראל, שאותו מקדמת עיריית תל אביב, צפוי לצאת לפועל לאחר שורת הסתבכויות? חברת החניונים הרובוטיים "פרקומט אינטרנשיונל" דיווחה היום (א') לבורסה כי חתמה על הסכם עם חברת אחוזות החוף שבשליטת עיריית תל אביב-יפו בנוגע לתכנון, הקמה ותחזוקה של מערכת חניה אוטומטית (רובוטית) בחניון "בוגרשוב"  הממוקם ברחוב בוגרשוב 14 בעיר, ובה 224 מקומות חניה. ההסכם נחתם ב-26 בינואר בעקבות זכייתה של החברה במכרז ב-4 בינואר. למכרז ניגשו שתי חברות - פרקומט אינטרנשיונל וחניה אורבנית.

משמעות היותו של החניון הרובוטי היא שהמגיעים לחניון הרובוטי משאירים את רכבם בחדר המתנה, יוצאים מהמכונית ומשלמים. שתי דקות לאחר התשלום, הרכב אמור להילקח באופן אוטומטי למקום חניה בטוח – באמצעות מערכת מעליות – ללא מגע יד אדם. על פי ההסכם, סך התמורה הצפויה לפרקומט מביצוע הפרויקט, יהיה בהיקף כספי של כ- 28 מיליון שקל, וזו תשולם בהתאם להתקדמות אבני הדרך הקבועות בהסכם, שביצוען צפוי להסתיים ברבעון השלישי של שנת 2024. החניון שאותו בכוונת פרקומט להתקין, הוא מתוצרת SA SOTEFIN, חברה שוויצרית שאותה  מייצגת פרקומט בלעדית בישראל.

הזכייה וההסתבכות

הודעתה של פרקומט מגיעה שנתיים בדיוק לאחר הכרזתה של חברת סמארט פארק ( Smart Park) בינואר 21', על זכייתה במכרז להקמת חניון אוטומטי, באותו המגרש בדיוק – בשטח בן 1.5 דונם שבו שכן בעבר חניון עירוני עילי רגיל של חברת אחוזות החוף ובו 60 מקומות חניה. ואולם, כבר בדצמבר של אותה השנה הודיעה סמארט פארק על הפסקת העבודות שבהן כבר החלה, וזאת בשל קשיים כלכליים שאליהם נקלעה. עורכת הדין המייצגת את החברה שלחה מכתב ללקוחותיה  - כ–15 בתים משותפים -  על סיום פעילות החברה. במכתב נכתב, "מרשתי נקלעה לקשיים כלכליים שאינם מאפשרים עוד את המשך פעילותה… לפיכך, הריני להודיעך כי מרשתי לא תוכל להמשיך במתן שירות לתחזוקה ומתן שירות של החניון הרובוטי".

בעקבות ההודעה נמתחה ביקורת על אחוזות החוף והעירייה, על שלא זיהו את סימני האזהרה לגבי פעילות החברה, כמו היותה של הצעתה זולה משמעותית מכל מציעה אחרת, ועמדה על 20 מיליון שקלים בלבד. גם יועץ של העירייה הודה בכתבה שפורסמה ב"דה מרקר" כי "היה פער של יותר מ–15% בין ההצעה שלהם (של סמארט פארק) לאומדנים שלנו".

לרוע המזל ההודעה על סיום הפעילות נעשתה לאחר שכבר נחפר החניון, ונעשתה יציקת הבטון לבניית מרתף החניה, בהתאם למידות שסיפקה סמארט פארק. חברות מתחרות טענו באותה עת בעיתונות כי העובדה שבניית החניון נעשתה שלא בהתאם למידות תקניות, תקשה על חברה אחרת שאינה סמארט פארק להיכנס בנעלי החברה.

ביולי 2022 פרסמה העירייה מכרז חדש להפעלת החניון, בהתאם למידות הבור שכבר נחפר בשטח. החברות היו אמורות להציע את ההצעה במכרז בספטמבר אך בענף החניונים העריכו כי ההצעות יהיו מעטות ולא ריאליות. במכרז החדש נכתב כי הזוכה לא יבנה את החניון אלא ישלים את העבודות הקיימות, "הזוכה במכרז יבצע בעצמו ועל חשבונו ואחריותו, מדידה של כל חלקי החניון, וזו בלבד תשמש אותו לצורך תכנון המערכת שאותה יספק". לאחר שיג ושיח עם העירייה, פרקומט הגישה את ההצעה למכרז רק ב-20 באוקטובר, וכאמור זכתה בו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית תל אביב-יפופרקומטסמארט פארקאחוזות החוףחניון בוגרשובחניה רובוטית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...