עלות משכנתה ממוצעת התייקרה ב-224 אלף שקל: "הנגיד מתעקש להפיל את שוק הדיור"

תגובות זועמות בענף הנדל"ן בעקבות הודעת בנק ישראל על ייקור הריבית בפעם ה-7 ברציפות, לשיעור של 3.75%. נשיא התאחדות הקבלנים: "המשך העלאת הריבית מסכנת את יכולתו של ענף הבנייה לבצע את המשימות שמוטלות עליו ומסכנת את יציבות המשק כולו"

שיתוף הכתבה
בנק ישראלבנק ישראל

תגובות חריפות בעולם הנדל"ן בעקבות הודעת בנק ישראל היום (ב') על עליית הריבית ב0.5% לרמה של 3.75%, זאת הפעם השביעית ברציפות. התגובות, אשר הגיעו מגורמים שונים בענף, חוזות שחורות לענף הנדל"ן וללווי המשכנתאות, ואף תוקפות באופן אישי את נגיד בנק ישראל, אמיר ירון.

ברשת ייעוץ המשכנתאות "דרכנו" אומרים ההחזרים החודשיים בגין משכנתה ממוצעת של מיליון שקלים ל-30 שנה יעלו בכ-617  שקלים לחודש בהשוואה למשכנתאות שניטלו בתחילת השנה, לפני העלאות הריבית, וכי העלות הכוללת של ההלוואה תעלה בכ- 224,000 שקלים. כך, מי שייטול כיום הלוואה בסך מיליון שקלים יחזיר סכום כולל של 2.146 מיליון שקלים.

לדברי מנכ"ל הרשת מאור אוחנה, "הפגיעה בנוטלי המשכנתאות היא קשה. זוגות צעירים מתקשים לעמוד בהחזרים החודשיים, בעיקר כאלו שנעזרו גם בהלוואות משלימות לצורך הגדלת הון עצמי, או זוגות שמשלמים דמי שכירות ומשכנתא במקביל עד שיקבלו את הדירות החדשות שלהם. אנחנו מקווים שהעלאת הריבית היום בשיעור של 0.5% היא סימן להמשך ושבנק ישראל ימשיך להאט את קצב העלאת הריבית. לנוטלי המשכנתאות אנחנו ממליצים לבחון היטב את יכולת ההחזר המקסימלית שלהם ולקחת משכנתאות עם החזר חודשי שכולל מרווח להמשך עליית הריבית".

"המשק נמצא בסביבת ריבית של פי 3 ממה שהורגלנו בעשור האחרון"

עו"ד דורון אריאל , מייסד פירמת דורון אריאל ושות': "עם עליית הריבית הנוכחית, המשק הישראלי נמצא כבר בסביבת ריבית של כמעט פי 3 מזו שהורגלנו אליה בעשור האחרון – זו דרמה אמיתית לשוק הדיור. אני סבור כי אנחנו לקראת שנה מאתגרת ב-2023 - הריבית הגבוהה שוחקת כל חלקה טובה וכל רווח אפשרי לפעילים בשוק. היא תמשיך להכביד על רוכשי הדירות וגם על יזמי הנדל"ן - כל מי שיכול לא לרכוש היום דירה – לא רוכש עקב התייקרות המשכנתא במאות שקלים מדי חודש; כל יזם שיכול היום לא לרכוש קרקע – לא רוכש עקב העלייה העצומה בעלויות המימון; כל יזם שיכול לדחות את הצורך לשלם היטלי השבחה של מאות אלפי שקלים – דוחה.

"הריבית הגבוהה היא גם הסיבה היחידה לירידה בכמות העסקאות של משפרי דיור ומשקיעים בחודשים האחרונים. מינהל התכנון יכול להתהדר ככל שירצה בכמות השיווקים ב-2022, אבל בפועל היצע הדירות לא יגדל בהכרח כפי שהוא טוען. זאת, מסיבה שיזמים רבים יושבים כיום על הגדר בשל חוסר הוודאות, לא רוכשים קרקעות, לא סוגרים עסקאות חדשות ולא מוציאים לפועל פרויקטים חדשים. כמות השיווקים והיתרי הבנייה שרמ"י מתפארת בה תתקזז ברובה על ידי הצמצום בפרויקטים כאמור".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו מסר: "כפי שהזהרנו לאורך החודשים האחרונים, המשך העלאת הריבית מסכנת מאוד את יכולתו של ענף הבנייה והתשתיות לבצע את המשימות שמוטלות עליו וכך מסכנת את יציבות המשק כולו. השורה תחתונה שאליה הוביל בנק ישראל ענף הבנייה והתשתיות הוא חיתוך של מעל 30% בקצב התחלות הבנייה לעומת הרבעון הראשון של השנה. אנו נסיים את 2022 עם התחלת בנייה של פחות מ-64,000 יחידות דיור – כמעט ללא שינוי מהשנה שעברה ורחוק כמעט 40,000 יחידות דיור ממה שנדרש לשוק כעת. זינוק הריבית מפחית בכל חודש את יכולתם של יזמים וקבלנים רבים לתכנן את פעילותם ובשוליים כבר דיווחו יזמים בשוק הדיור וקבלני תשתיות כי הם נתקלים  בקושי לאשר ליווי בנקאי ולממן את הפעילות שלהם".

לדבריו, "הממשלה חייבת להוביל שינוי דרמטי לאורך כל שרשרת האספקה של הדירות והתשתיות כדי להציל את שוק הענף ממיתון מסוכן. עליה לשווק קרקעות מוזלות עם  פטור ממס רכישה על הקרקע, לבצע השקעה מאסיבית הפחתת בירוקרטיה וקיצור הליכי רישוי בנייה, להשקיע בתשתיות תומכות דיור ולתמרץ רשויות מקומיות במימון הוצאות פיתוח בגין תוספת דירות. בנוסף המדינה נדרשת עכשיו להאיץ ולתקצב הכשרה מאסיבית של עובדים בתחומים שישראלים מבצעים. רק כך נראה שינוי בהמשך".

"זה הזמן לסינכרון בין הנגיד למקבלי ההחלטות בממשלה"

אייל בהרי, מנכ"ל צים בהרי נדל"ן, אמר כי "כעת כשהסתיימה מערכת הבחירות ונבחרה ממשלה חדשה, זה הזמן הנכון לסינכרון בין הנגיד לבין מקבלי ההחלטות בממשלה, ובמיוחד במשרדי האוצר והשיכון, לגבי מדיניות אפקטיבית שתוציא סוף סוף את שוק הדיור מהמשבר".

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת " מזרחי ובניו ": "חז"ל אמנם אמרו "שבע פעמים יפול צדיק ויקום", אבל דומה שהנגיד מתעקש להפיל את שוק הדיור, לרסק רבבות משקי בית שנטלו משכנתאות ולהכניס את המשק למיתון, זאת בשם המלחמה באינפלציה שממילא אינה מצליחה".

צאלה רוזנבלום עמור, משנה למנכ"ל מ. אביב:  "קיים לצערי נתק מוחלט בין פעולות הנגיד לבין שוק הדיור ובהעדר צעדים משלימים דוגמת התנעת מכרזי קרקע גדולים במחירים מפוקחים, העלאות הריבית הינן נטולות אפקטיביות ואף גורמות לנזק מצטבר".

עורכת הדין שיר הספרי, ממתגת ערים ונדל"ן:  "הנגיד יושב במגדל השן של בנק ישראל בירושלים ומנותק לחלוטין ממה שקורה ובמיוחד בפריפריה, שם העיריות משוועות לתקציבים שיאפשרו להם הרבה יותר שרותי תחבורה, תעסוקה ותשתיות משלימות. הנגיד, במו ידיו, מחריף את הפערים".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ראול סרוגודורון אריאלאייל בהריבנק ישראלצאלה רוזנבלוםשיר הספרי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...