הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין ירדו ב-15%, ל-2 מיליארד שקל

ההאטה בשוק הדירות מגיעה מתחילה להשפיע על הכיס של המדינה, שהכניסה בנובמבר 300 מיליון שקל פחות ממסי הנדל"ן לעומת אשתקד. עם זאת, נובמבר 21 היה חודש שיא של עסקות, ערב העלאת מס הרכישה על משקיעי הנדל"ן. מס השבח רשם עלייה של 6%, עקב העלייה החדה במחירי הדיור

שיתוף הכתבה
מנהל רשות המסים, ערן יעקב (שי שבירו)מנהל רשות המסים, ערן יעקב (שי שבירו)

הכנסות הנטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו בנובמבר 2022 ב-2 מיליארד שקל, לעומת 2.3 מיליארד שקל בנובמבר 2021 - ירידה ריאלית של 15%, כך עולה מנתוני הכנסות המדינה ממסים שפרסמה הכלכלנית הראשית משרד האוצר ביום ה'. עיקר הירידה חלה בהכנסות המדינה ממס רכישה, שצנחו ב-28% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ירידה זו מוסברת בירידה במספר העסקות בחודשים האחרונים, לצד העובדה שבנובמבר 2021 התקבלו הכנסות גבוהות ממסי מקרקעין, ערב העלאת מס הרכישה על רכישת דירות להשקעה.
 
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס),בערים רבות יש ירידה בעסקות. בתל אביב לדוגמה, נחתמו ברבעון שעבר 365 עסקות לרכישת דירה – פחות ממחצית לעומת הרבעון המקביל ב-2021, שבו נרשמו 762 עסקות, וכשליש בלבד מכ-1,100 דירות שנמכרו ברבעון הרביעי של 2021.
 
לעומת זאת, הגבייה ממס השבח – המס המשולם על עליית השווי של הנכס מיום הרכישה ועד המכירה, דווקא עלתה ב-6%, וזאת על אף מיעוט העסקות. עלייה זו ניתן להסביר בעליית השווי החדה של השנים האחרונות, ובפרט של שנה האחרונה, שבה עלו מחירי הדיור על פי הלמ"ס בכ-20%. בנוסף, ההכנסות ממסים עקיפים ירדו ב-14%, בעיקר בגלל החזרי מע"מ גבוהים יחסית בנובמבר 2022 לאחר החגים, והכנסות נמוכות יחסית ממע"מ ייצור מקומי, במיוחד בענף הבינוי, פעילות בנדל"ן וענף המסחר.
 
בסך הכל הסתכמו הכנסות המדינה ממסים בנובמבר 2022 ב-33.9 מיליארד שקל - ירידה של 10% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. במצטבר, בינואר עד נובמבר 2022 הסתכמו ההכנסות ב-400.8 מיליארד שקל, לעומת 349.2 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ממסים ב-9%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-15%, ההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-2% וההכנסות מאגרות עלו ב-4%.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרמס שבחמיסוי מקרקעיןהכלכלנית הראשית של משרד האוצררשות המסים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...