עולם הנדל"ן מגיב לעלייה הנוספת בריבית: "האטה בפעילות ואווירת נכאים בשוק"

ענף הנדל"ן לא אהב, בלשון המעטה, את החלטת בנק ישראל על העלאה נוספת בריבית לשיעור של 3.25%. "צעד חסר תועלת וחסר משמעות לגבי גובה האינפלציה, אשר פוגע קשות בשוק הדיור"

שיתוף הכתבה

הוועדה המוניטורית של בנק ישראל הודיעה היום (ב') על העלאה של 0.5% בריבית לסך של 3.25%. זו היא ההעלאה השישית ברציפות מאז חודש אפריל, אז עמדה הריבית על 0.1% בלבד. המהלך עורר ביקורת בקרב מרבית אנשי ענף הדיור והנדל"ן, אשר מצביעים  על כך כי הנפגעים המרכזיים מהצעד הם נוטלי המשכנתאות שבנוסף ראו לאחרונה את מחירי הדיור משלימים עליה של כ־20% בשנה האחרונה.

"העלאה חסרת תועלת", "אסון לאומי"

רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת " מזרחי ובניו התייחס למהלך ואמר כי "העלאת ריבית פעם שישית ברציפות הינה חסרת תועלת וחסרת משמעות לגבי גובה האינפלציה ופוגעת קשות בשוק הדיור, זאת ללא ייצור פתרונות ישימים להגדלת ההיצע"

רוני מזרחי צילום עזרא לוירוני מזרחי צילום עזרא לוי

יוסי חסון מנכ"ל MyTown מציין: העלאת הריבית הנוכחית היא אסון לאומי! אנחנו נראה איך העלאה תוביל לירידת הביקושים וזאת לאור משכנתאות יקרות יותר שיגרמו לרוכשים פוטנציאלים ולזוגות הצעירים לחשוש מהצעד ולשבת על הגדר. מנגד, המגמה שראינו בחודשים האחרונים של משקיעי נדל"ן אשר יוצאים מהשוק תתחזק ותוביל לגריעה של מאות דירות משוק השכירות שגם כך נמצא בהעלאה מתמדת ולפני נסיקה של עשרות אחוזים נוספים של מחירי השכירות. אנשים לא יצליחו לרכוש דירה או לשכור דירה.  בפן הקבלני, עלויות מימון הפרויקטים יעלו וברגע שתהיה עצירה גם בביקושים, זה יוביל לעצירת התחלות הבנייה או לחילופין העלאת מחירי הדירות. גם אם נגיד בנק ישראל מצפה שבעקבות העלאת הריבית תהיה האטה או ירידה במחירי הדירות, במבחן המציאות ולטווח ארוך הנזק הרבה יותר גדול מהתועלת וביקושים כלואים כפי שכולם יודעים סופם להתפרץ ולהוביל להקצנה של פערי ההיצע וביקוש".

איציק סימון, בעלי סוכנות ביטוח מובילה בנדל"ן: "למרות העלאות הריבית הרצופות, רמות מחירי הדיור זינקו השנה כפי שלא קרה זה עשור וכן עלויות הביטוח בפרוייקטים, מה שמצריך חשיבת עומק לגבי הפיקוח של מקבלי ההחלטות על שוק הדיור וכלל הפרוייקטים".

איציק סימון קרדיט דני שביטאיציק סימון קרדיט דני שביט

העלאת הריבית לא תפתור את הבעיות בשוק הדיור

צאלה רוזנבלום עמור, משנה למנכ"ל חברת מ. אביב: "טוב יעשו מקבלי ההחלטות אם יבדלו את שוק הדיור מנושא הריבית, לא יעמיסו שלא לצורך על נוטלי המשכנתאות ובמקום זאת יפעלו לשינוי מהיסוד של שיטת מכרזי רמ"י, שההצעה הנמוכה ביותר ולא הגבוהה תזכה!"

עורך הדין אלדן דנינו, מומחה לבטיחות בבנייה ולאחריות תאגידית: "המציאות מלמדת על דיסוננס בו ככל שהריבית עולה כך גם מחירי הדיור. הסיבה העיקרית לכך הינה היצע נמוך, העדר פיקוח על אלפי אתרי בנייה בהן מתרחשות אינספור תאונות, אתרים נסגרים לחילופין, קבלנים מקבלים סנקציות כלכליות בשל התאונות והתוצאה- האטת הפעילות ואווירת נכאים בשוק".

עוד אלדד דנינו קרדיט תומר שלוםעוד אלדד דנינו קרדיט תומר שלום

ענת קריספין בעלת TLV TOP, מומחים לרישוי בנייה ועסקים: "משחקי הריבית הינם, לצערי, עוד מהלומה לשוק הדיור בו קבלת היתר לוקחת בממוצע פי 5 יותר זמן (!) מאשר ביתר מדינות ה-OECD. זוהי בעיית הבעיות ולא יעזרו כל הנסיונות המלאכותיים לצנן את שוק הדיור באמצעות העלאות ריבית חוזרות ונשנות!".

אינג ענת קריספין צילום אבשלום שיליאןאינג ענת קריספין צילום אבשלום שיליאן

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראליוסי חסוןרוני מזרחיענת קריספיןבנק ישראלאלדד דנינוצאלה רוזנבלום
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...