מהלך השבוע: ממשלת השינוי נפרדת עם כמות אדירה של שיווקי קרקע לחברה הערבית

שורת המכרזים לבניית אלפי יחידות דיור ביישובי החברה הערבית שפרסמה השבוע רמ"י הם מהלך מבורך ואינטרס של כלל אזרחי ישראל, לצד מיגור מכת הבנייה הלא חוקית, אשר בחלקה נעשתה בלית ברירה. יש לקוות כי גם הממשלה הנכנסת תמשיך בכך

שיתוף הכתבה
מהלך השבועמהלך השבוע

בעוד מספר ימים, כך מסתמן, תושבע ממשלה חדשה בישראל. אז גם יבוא לסיומו הסופי והמוחלט אחד הניסויים הפוליטיים הנועזים שנעשו בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית - הקמת ממשלה תוך שילובה של מפלגה ערבית בקואליציה. סביר להניח כי מדובר במקריות בלבד, ובכל זאת אין יותר סמלי מכך, שבשבוע האחרון לכהונת הממשלה היוצאת יצאה רשות מקרקעי ישראלבגל של שיווקי קרקעות מדינה לבנייה נרחבת של דירות בחברה הערבית.

במסגרת שורת מכרזים לבניית 11 אלף יחידות דיור שפרסמה הרשות השבוע, רובם ככולם במסלול מחיר מטרה", מכרזים עבור קרוב ל-6,000 דירות פורסמו ביישובי החברה הערבית: 1,700 דירות באום אל פאחם, 1,634 בכפר כנא, 1,625 בשפרעם ו-800 בעראבה. מדובר ככל הנראה בכמות השיווקים הגדולה ביותר שנעשית בבת אחת שמיועדת לערי החברה הערבית.

כלל לא בטוח כי מכרזים אלו יצליחו. רבים בחברה הערבית עדיין נרתעים ממגורים בבנייה רוויה בבתים משותפים, בחברת שכנים שאינם משתייכים למשפחתם. מעט הבנייה הרוויה שקיימת כיום ביישובים היא ברובה תוצאה של התרחבות המשפחה באופן שלא אפשר את המשך המגורים בצמודי קרקע, ולא תולדה של תכנון מסודר. מגורים בבנייה רוויה לצד שכנים שאינם בני משפחה היא שינוי תרבותי לא פשוט, שמתרחש כיום בעיקר במרכזים העירוניים הגדולים, כגון נצרת ויפו.

ועדיין תהיה אשר תהיה התוצאה – יש לברך את המדינה על השיווקים הנרחבים הללו, וכן לקוות כי בעקבותיהם יבואו עוד רבים. יש לזכור כי אלו באים לאחר שנים ארוכות של הזנחה, אשר בהם לא קודם כל תכנון שהוא ליישובי החברה הערבית, ועל שיווק קרקעות בהם בכלל לא היה מה לדבר. כך נוצרה לאורך השנים מצוקת דיור ביישובים אלו, שאחד הביטויים הקשים שלה הוא בנייה לא חוקית נרחבת הנפוצה במגזר, בעיקר מחוסר ברירה.

לצד המשך הגדלת היצע הדירות באמצעות תכנון ושיווקים יש להמשיך בפעולות ההסדרה והאכיפה של הבניה הלא חוקית. כל דחייה או הדחקה של הבעיה רק יחמירו אותה. ראינו לאילו מימדים הגיעה הבעיה לאחר דורות של התעלמות, כאשר האוכלוסייה למדה כי אין כל פיקוח, ואסור לנו לחזור למצב זה.

עוד יש לקוות כי על אף השיח המתלהם לעתים של תקופת הבחירות, גם הממשלה הנכנסת תמשיך לעסוק בכך. שכן בסופו של דבר פיתוחה של החברה הערבית המהווה 20% מאוכלוסיית המדינה מהווה אינטרס ראשון במעלה עבור כלל אזרחי המדינה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמחיר למשתכןמהלך השבועשפרעםאום אל פאחםהחברה הערבית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...