התאחדות הקבלנים: עליית הריבית הביאה לצניחה של 27% בקצב התחלות הבנייה

עליית הריבית נוגסת בהתחלות הבנייה. מניתוח של התאחדות הקבלנים עולה כי מאז החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק, צנח קצב התחלות הבניה וחזר לקצב שנתי של 60 אלף יחידות דיור. בעוד שבמרץ נרשם נתון של כ-6,400 התחלות, בספטמבר עמד מספרן על 4,700 התחלות בנייה בלבד

שיתוף הכתבה
אתר בנייה. צילום: שאטרסטוקאתר בנייה. צילום: שאטרסטוק

העלאות הריבית של בנק ישראל השנה הביאה לצניחה בהיקף הבנייה. מאז תחילת תהליך העלאת הריבית במשק בחודש אפריל 2022 נחתך היקף התחלות הבניה בשוק הדיור הישראלי ובסוף חודש ספטמבר עומד קצב הבנייה - התחלות הבנייה של דירות במשק - על כ-60 אלף יחידות דיור בלבד בסך הכול. כך עולה מניתוח שביצעה המחלקה הכלכלית של התאחדות הקבלנים בוני הארץ.

בכך, מציינים כלכלני ההתאחדות, חזר המשק קרוב מאוד להיקף התחלות הבניה של השנה שעברה וחתך את תוספת התחלות הבניה שהצליחה הממשלה היוצאת לקדם, כאשר ברבעון הראשון של השנה היה שיא של התחלת בניית  20 אלף דירות. יש לציין כי בתחום ההתחדשות העירונית חלה ירידה כבר במהלך הרבעון השני של השנה בשיעור של 15%. 

בהיבט חודשי, כשריבית בנק ישראל עמדה על 0.1% בבמרץ ובאפריל השנה, התחלות הבנייה הסתכמו בכ-6,380 ו-5,531 בהתאמה. בחודש מאי, כששיעור הריבית עלה ל-0.35%, נשמר עדיין שיעור התחלות הבנייה שעמד על 6,591. ביוני השנה, כשהריבית עלתה ל-0.75%, סך התחלות הבנייה עמד על 5,590. עם זאת, מיולי השנה חלה ירידה הדרגתית. בחודש זה שבו הריבית עמדה על 1.25% התחלות הבנייה הסתכמו ב-5,788. באוגוסט, כשהריבית כבר טיפסה ל-2%, היו 5,073 התחלות בנייה. ובספטמבר, כשהריבית כבר טיפסה ל-2.75%, נרשמו 4,671 התחלות בלבד.

 

לכן, בהתאחדות מעריכים כי כדי לעצור את השתוללות מחירי הדיור, על המדינה לעודד זינוק בהיקף התחלות הבנייה על ידי הרחבה דרמטית של מכירת הקרקע וכלים נוספים. ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ מסר: "המהלך שמוביל כעת בנק ישראל של המשך עליית הריבית בשיעור מואץ וגבוה מחייב בחינה מיידית מחדש. מבחינה מאקרו כלכלית, העלאת ריבית תוביל תמיד להאטה. אין ספק כי תהליך זה מעלה את הסיכון העסקי בענף הבנייה. זאת בעוד, הבנקים נמצאים במגננה ושמענו לאחרונה את מנכ"ל בנק הפועלים שהעריך שמחירי הדיור יתחילו לרדת בקרוב בעת שהוא מתבסס על הערכה שגויה של היקף הבנייה".


נזכיר כי מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר צוטט באחרונה באומרו כי השנה נרשמו התחלות בניה של 75 אלף יחידות דיור, וכי אם נצליח לשמור על רמת התחלות הבנייה הזו, הלחץ בשוק הדיור יפחת לאורך זמן. סרוגו הגיב לדברים: "כדי להביא לעצירת מחירי הדיור המשק חייבת המדינה לשמור על קצב התחלות גבוה בהרבה מרמה של 75 אלף דירות השנה. מה שכבר לא יקרה. אנחנו מעריכים שהיקף התחלות בניה הנדרש לחיסול משבר הדיור הוא גבוה יותר וצריך לעמוד על סביבה של 100 אלף יחידות דיור בשנה. המשך עליית הריבית עלול להסיט את ענף הבנייה למיתון שיסכל את מאמצי הממשלה לבלום את קצב עליית מחירי הדיור ויסכן את המשק כולו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלהתחלות בנייהלמ"סהתאחדות יועצי המשכנתאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...