לאן נעלם חצי דונם? בעלי נחלות בעזריאל גילו שתוכנית המתאר קיצצה בזכויות הבנייה

תוכנית המתאר החדשה של המושב שבשרון צמצמה את שטח המגורים בחלק מהנחלות שבמושב מ-3-2.5 דונמים ל-2 בלבד. עו"ד דקלה מוסרי טל, המייצגת חלק מבעלי החלקות שהגישו התנגדות לתוכנית: "מדיניות מחוז מרכז להגדיל את הצפיפות עושה במקרה זה פעולה הפוכה - על כל מגרש ייבנו פחות יחידות דיור"

שיתוף הכתבה
חלקה חקלאית. בחלק מהנחלות נשארו זכויות הבנייה כפי שהיו (שאטרסטוק)חלקה חקלאית. בחלק מהנחלות נשארו זכויות הבנייה כפי שהיו (שאטרסטוק)

תשעה בעלי נחלות במושב בשרון גילו שתוכנית המתאר המתאר החדשה של המושב מצמצמת את זכויות הבניה למגורים, ומקצצת את שטח מגרשי המגורים שבנחלותיהם מ-2.5-3 דונם ל-2 דונם בלבד. בעקבות זאת הגישו לאחרונה בעלי הנחלות התנגדות לתוכנית.

באחרונה אושרה להפקדה תוכנית המתאר של מושב עזריאל, שנמצא בגוש תל מונד, בין רעננה לנתניה. התוכנית קובעת הוראות וזכויות בנייה, והקצאת זיקת הנאה לחלק מהחלקות.עיקרי ההוראות הם הגדלת אחוזי בנייה בחלקות מסוימות, הגדלת שטח הקרקע המוקף בבניין (תכסית) שינוי קווי בנייה, שינוי גובה מבנים מותר, ושינוי מספר הקומות לחלק מהחלקות. בעלי הנחלות גילו שהתוכנית פוגעת בזכויותיהם, ומצמצמת את שטחי המגורים שלהם בנחלות מ-2.5 עד 3 דונמים ל-2 דונמים בלבד. זאת בניגוד להיתרים שנתנו בעבר על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י),המועצה האזורית לב השרון ומוסדות התכנון.

עורכת הדין דקלה מוסרי טל (דקלה שי)עורכת הדין דקלה מוסרי טל (דקלה שי)


תשעה מבעלי הנחלות הגישו, באמצעות עו"ד דקלה מוסרי טל ממשרד מוסרי – טל, התנגדות נפרדת, שבה הציגו מסמכים וטיעונים המראים כי במקרה שלהם הם יכולים לבנות בשטח של 3-2.5 דונמים למגורים בנחלה. זאת על סמך היתרים, פעולות ואישורים כאמור של הוועדה המקומית, המועצה האזורית ורמ"י. התנגדות זו נוספת לכמה התנגדויות, בהן כזו של המושב עצמו, והתנגדויות נפרדות של בעלי החלקות שרואים עצמם נפגעים מהתוכנית.

עו"ד מוסרי טל, שכיהנה עד לאחרונה יו"ר ועדת ערר מחוז חיפה, ציינה בהתנגדות כי בעלי החלקות מברכים על קידום התוכנית, וכי עיקר התנגדותם נוגע לסוגיית צמצום שטח המגורים בנחלות. לאורך השנים מוסדות התכנון, המועצה האזורית ורמ"י אישרו בנייה ותכנון בנחלות המתנגדים, תוך שהם מתייחסים לשטח מגורים של 3-2.5 דונמים,  וכך גם סומן בהיתרי הבנייה.

"התוכנית מפלה את המתנגדים ביחס לבעלי זכויות בנחלות אחרות, שכן נחלות אחרות שבהן נבנו מבנים בהיתר מחוץ לתחום מגרש מגורים של 2 דונמים נכללות בהוראה המחריגה. מי שייפגעו הם בעלי החלקות שהסתמכו על המצגים ותכננו בהתאם להם, אך עדיין לא הספיקו לבנות"


היא מסבירה כי, "בעלי הנחלות הסתמכו על עמדת הרשויות ועל היתרי הבנייה שניתנו להם, ותכננו את הבנייה בנחלות - הן בשטח החקלאי והן בשטח המגורים - בהסתמך על שטח מגורים האמור. כעת הפחתת שטח המגורים ל-2 דונמים בלבד תעמיד אותם במצב שבו אינם יכולים למצות את הזכויות המוקנות להם על פי התוכניות החלות במסגרת שטח המגורים, ואת הזכויות שמבקשת תוכנית המתאר להעניק ולהוסיף. כלומר הם לא יוכלו לבנות את מספר המבנים שתכננו לפי התוכניות הקודמות".

לדבריה, "המדיניות של הוועדה המחוזית מרכז שלא לקבוע את אזור המגורים בנחלות על 2.5 דונמים אינה מתיישבת עם תפישתה המוצהרת, שלפיה משאב הקרקע באזור המרכז הוא יקר ערך, וכי צמצום שטח המגורים בנחלות ימנע דה פקטו הוספת יחידות דיור נוספות בנחלות, וייתר את כוונת התוכנית והמתכנן לאפשר צפיפות גבוהה יותר במושבים, תוך ניצול מושכל ונכון יותר של משאב הקרקע".

עוד נטען בהתנגדות כי "התוכנית מפלה את המתנגדים ביחס לבעלי זכויות בנחלות אחרות, שכן נחלות אחרות שבהן נבנו מבנים בהיתר מחוץ לתחום מגרש מגורים של 2 דונמים נכללות בהוראה המחריגה. מי שייפגעו הם בעלי החלקות שהסתמכו על המצגים ותכננו בהתאם להם, אך עדיין לא הספיקו לבנות".

המתנגדים ביקשו מהוועדה להורות על תיקון התוכנית המוצעת באופן המפורט בהתנגדות ביחס לכל נחלה ונחלה, או לחלופין להורות כי שטח המגורים בכל הנחלות שאליהן מתייחסת ההתנגדות יהיה 2.5 דונמים.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נחלות במושביםעזריאלדנה מוסרי טלהמועצה האזורית לב השרון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...