עיריית חולון נגד הות"ל: לא לאשר את תוואי קו מטרו M1 העובר בליבו של פארק החולות

בעתירתה לבג"ץ כנגד המשיבה יחד עם ממשלת ישראל וחברת נת"ע; טוענת העירייה שסלילת המסילה דרך הפארק הינה בגדר אסון אקולוגי ושההחלטה לעשות זאת שגויה ושרירותית

שיתוף הכתבה
ראש עיריית חולון מוטי ששון - צלם ראובן קפוצ'ינסקיראש עיריית חולון מוטי ששון - צלם ראובן קפוצ'ינסקי

עיריית חולון עתרה לאחרונה לבג"ץ נגד ממשלת ישראל, הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) וחברת נת"ע בטענה כי ההחלטה לאשר סלילה של קו מטרו (1M) בליבו של פארק החולות בחולון היא שגויה, וכן לוקה בשרירותיות ובהתעלמות משיקולים סביבתיים, חברתיים וכלכליים מהותיים ורלוונטיים.

בעתירה שהוגשה באמצעות עוה"ד ד"ר ציפי איסר-איציק, ניר מנחם וישראל שמאי ממשרד ליפא מאיר ושות', מבקשת עיריית חולון משופטי בג"ץ, להורות על ביטולה של התוכנית לסלילת קו המטרו (1M) העובר בפארק החולות, לנוכח פגמים חמורים שנפלו באישורו של מקטע זה. במקום זאת,

פארק החולות הינו שטח בהיקף של כ-1,100 דונם אשר מצוי בדרום העיר חולון. בתי הגידול המצויים בשטח החולות הינם בבחינת מערכת אקולוגית ייחודית ורגישה האופיינית אך ורק לאזור זה. זאת, בשים לב לכך ששטחי החולות בישראל, שהיו בעבר במישור החוף, הפכו נדירים ביותר וכ-70% משטחי החולות שהיו מצויים במישור החוף בעבר - הוכחדו בשל התיישבות ופיתוח.

העותרים טוענים כי "בהתאם לטיוטת סקר סביבתי שנערכה על ידי החברה להגנת הטבע במרץ 2021, נמצא כי פארק החולות הינו בית גידול חולי ייחודי ברמה לאומית ובינלאומית המתקיימות בו תופעות טבע ייחודיות, ומצויים בו בתי גידול אשר מרחפת מעליהם סכנת הכחדה. אלו הם שרידיהם האחרונים של בתי הגידול בחולות אשר היו נפוצים בעבר באזור מישור החוף". במסגרת הסקר, נמצאו בשטח פארק החולות 201 מיני צומח מתוכם 4 מינים בסכנת הכחדה ומינים רבים שהינם נדירים. לצד זאת, תועדו מיני בעלי חיים נדירים וייחודיים, ובכלל זה זוחלים, עופות, יונקים ופרפרים, שחלקם מצויים בסכנת הכחדה. על בסיס זאת נקבע כי מדובר בערכי טבע בעלי חשיבות לאומית שיש לעשות כל שנדרש על מנת לשמרם".

לעתירה צורפה חוות דעת של פרופ' ניר בקר, מבכירי הכלכלנים האקולוגיים בישראל, ולפיה מוערך ערכו של פארק החולות בלמעלה מ-600 מיליוני שקלים. לטענת העירייה אילו המדינה הייתה מתחשבת בערכו הכלכלי של הפארק אל מול העלויות הכרוכות בשינוי תוואי המטרו, ההכרעה היתה בבירור לטובת הפארק.

בנוסף, טוענת העירייה כי ההחלטה של הות"ל לאשר את התוכנית בתוואי הנוכחי נשענה על בסיס עובדתי פגום וחסר, באשר תסקיר ההשפעה על הסביבה שהונח בפניה לא כלל התייחסות לפגיעה הסביבתית הצפויה מביצוע התוכנית בלב פארק החולות. פגם זה יורד לשורש החלטתה של הוועדה לתשתיות לאומיות, וכבר מטעם זה בלבד יש להורות על ביטול התוכנית ועריכת הליך תכנוני מחודש, ככל שהדבר נוגע למקטע התוואי נשוא החלטה זו.

באשר להחלטת הות"ל, נטען בעתירה כי "באופן מפתיע ואף מדהים וללא כל הנמקה, בוודאי ללא הנמקה רצינית, החליטה הוועדה לתשתיות לאומיות בניגוד לחוות דעת גורמי המקצוע התכנוניים – הוועדה המחוזית מחוז תל אביב והוועדה המחוזית מחוז מרכז, לאשר את התוכנית בתוואי העובר בפארק החולות ואשר עתיד להסב לפארק נזקים קשים ובלתי הפיכים". העירייה הציעה חלופה לתוואי המאושר לפיה מקטע המסילה יעבור בתחומי שכונת ג'סי כהן המוחלשת במקום בתחום הפארק אך ועדת המשנה להערות והשגות של הוועדה הארצית המליצה כנגד החלופה.

לדברי העירייה, "החלטת הות"ל הנדונה תהווה בכיה לדורות, ופגיעה קשה בערכי טבע נדירים במתחם פארק החולות שיועד לשימור לפי התוכנית החלה עליו, ועל כן הינה החלטה בלתי סבירה באופן קיצוני, המשקפת העדר מידתיות בין האינטרס ביצירת תשתית לתחבורה מודרנית לבין זכות היסוד לסביבה ראויה תוך פגיעה בנוסחת האיזון לפי העיקרון המוכר והמקובל של פיתוח בר קיימא".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בג"צממשלת ישראלמטרוות"לחולוןM1עתירהפארק החולותמשרד ליפא מאיר ושות'
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...