מערכת בינה מלאכותית: חלה ירידה במחירי הסחורות לבנייה בעולם

מנתוני מערכת Ark Trade עולה כי מחיר הברזל בעולם ירד בכ-16% מתחילת השנה ומחיר האלומניום בכ-14%. עם זאת היא צופה שהמשברים העולמיים ישפיעו על הביקוש ומחירי הברזל

שיתוף הכתבה
גרף ירידת מחירים (שאטרסטוק)גרף ירידת מחירים (שאטרסטוק)

ניתוח מערכת בינה מלאכותית מעריך ירידה במחירי הסחורות לבנייה בעולם. כך עולה מסקירה של חברת  ARK TRADE שפיתחה פלטפורמה דיגיטלית, מבוססת בינה מלאכותית לביצוע מסחר בינלאומי בכל סוגי הסחורות והמוצרים.

מהסקירה עולה כי לאחר זינוק של עשרות אחוזים במהלך השנה, נכון להיום חלה ירידה משמעותית במחירי סחורות המשמשות לבנייה ולתשתיות. מחירי הברזל, האלומיניום והנחושת אפילו נמוכים כיום ממחירם בתחילת השנה. עם זאת מניתוח המערכת בטווח הקרוב מחירו של הברזל, המהווה חומר גלם מרכזי בענף הבנייה, ימשיך להיות רגיש לשינויים כתוצאה מההשלכות של המשברים העולמיים.

ARK TRADE שהוקמה על ידי היזמת הסדרתית אורית שיפמן, פיתחה פלטפורמה הסורקת ומנתחת בזמן אמת  מקורות מידע המשפיעים על מחירי הסחורות השונים וזמינותם בשוק, ובהם גם מקורות שאינם שמישים לאנליסטים. בכלל זה, נתונים פיננסיים, חדשות, רשתות חברתית, שינויי מזג אוויר, מחיר המוצר,  השפעת משברים עולמיים, התחממות גלובאלית, השפעות הקורונה במדינות השונות, שינויים פוליטיים, משברים פנים-מדינתיים ובינלאומיים ועוד.

בחברה מסבירים כי שנת 2022 התאפיינה, עד כה, בהשפעות חדות של פרמטר "משברים עולמיים" על מחירי הסחורות. בין אם מדובר בהשפעות המלחמה בין רוסיה ואוקראינה על שוק הסחורות החקלאיות ובין אם בהשפעות האינפלציה והחשש העולמי ממיתון, בחודשים האחרונים. 

ירידה במחירי הברזל, האלומיניום והנחושת

מהנתונים עולה כי מחיר הברזל בסין עמד בתחילת 2022 על 686 דולר לטון. המחיר החל לזנק עד לשיא שנתי של 770 דולר לטון בתחילת מאי. כיום מחירו של הברזל עומד על כ-581 דולר לטון. מחיר נמוך בכ-25% ממחירי השיא ובכ-16%  מהמחיר בתחילת השנה. בחברה מציינים כי סין מהווה את עיקר המסחר של ברזל בעולם. 

ב-ARK TRADE מעריכים כי על רקע החשש שהתעורר במהלך השנה מבעיות באספקת ברזל והצפי לעליות המחיר, יבואני ברזל ברחבי העולם, כולל בישראל, הזמינו כמויות גדולות מהנדרש. כיום יש לחלקם מלאי גדול ולא ממהרים לבצע הזמנות חדשות. במקביל, החשש מהאטה עולמית וכניסה למיתון, הביאו אף הם לירידה בהיקפי הביקושים וההזמנות החדשות.

על פי הערכת מערכת הבינה המלאכותית של החברה, לפרמטר "המשברים העולמיים" ובכלל זה התפרצות אינפלציונית עולמית, העלאות הריבית על ידי הבנקים המרכזיים, חשש  ממיתון והאטה עולמית בביקוש לנדל"ן צפויה השפעה גדולה על מחירי הברזל בטווח הקרוב. כ-32% מהשינוי במחיר הברזל, בטווח הקרוב, יושפע מפרמטר זה. 

גם האלומיניום, המשמש בישראל לבניה, תשתיות ולעבודות גמר, רשם גם הוא תנודתיות חדה במחיר. בתחילת השנה נסחר טון אלומיניום ברמה של 2,840 דולר. מחירו החל לזנק, ובתחילת מרץ נסחר טון אלומיניום במחיר של 3,850 דולר - עליה של 35%. ההמשך היה אף הוא עם ירידות מחירים חדות. נכון להיום מחיר האלומיניום עומד על כ-2,451 דולר לטון. ירידה תלולה של כ-36% מהשיא השנתי וירידה של כ-14% ממחירו בתחילת השנה.

ב-ARK TRADE מסבירים כי עם יציאת  סין מסגרי הקורונה, מפעלי ייצור האלומיניום בסין חזרו לתפוקה מלאה. אולם, הביקוש החלש בסין לאלומיניום המשמש לתשתיות חשמל, לנדל"ן ולתעשיית הרכב במדינה גרם להצפה של השוק באלומיניום ולירידות החדות במחירו.

גם  מחיר הנחושת עמד בתחילת השנה על 4.42 דולר לליש"ט. בתחילת מרץ נרשם השיא השנתי, 4.93 דולר לליש"ט. כיום הנחושת נסחרת במחיר של 3.35 דולר לליש"ט - ירידה של 32% ממחיר השיא וכ-24% פחות מהמחיר בתחילת השנה. ב-ARK TRADE מעריכים כי לחזרתו לפעילות מלאה של המכרה הגדול ביותר לכריית נחושת בפרו השפעה על ירידת המחיר.

אולם, ב-ARK TRADE מעריכים כי העולם החל להכיל את המשברים הללו, ובכל הקשור למחירי הסחורות שנבדקו,  פרמטר "מחיר המוצר" הוא הפרמטר המרכזי שישפיע על הביקושים. מניתוח מערכת הבינה המלאכותית של החברה עולה כי מבין עשרות הפרמטרים אותם היא מדרגת כבעלי השפעה על השינויים בטווח הקרוב על מחירי הסחורות שנבדקו,  המערכת מעריכה כי משקלו של פרמטר "מחיר המוצר" ינוע בין 68% בברזל לבין 55% באלומיניום וכ-40% בנחושת. 

יחד עם זאת, מחירו העתידי של הברזל עדיין חשוף להשפעות של "משברים עולמיים". כאמור, בטווח הקרוב הערכת השפעת "המשברים העולמיים" על מחיר הברזל עומדת על כ-32%, לעומת הערכת ההשפעה של כ-22% בשאר המתכות שנבדקו וכ-28% על מחיר העץ".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ark tradeאורית שיפמןמחירי הסחורות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...