"איש המערות" מהרצליה יפונה לאחר 45 שנה

המשרד להגנת הסביבה הוציא התראת פינוי לניסים כחלון המתגורר במצוק הכורכר בחוף סידנא עלי. כמו כן שלח התראת סגירה לרמ"י ולעירייה. "הבנייה במתחם מהווה סכנה לציבור"

שיתוף הכתבה
מתחם המערות, סידנא עלי, הרצליה (רמי פלג)מתחם המערות, סידנא עלי, הרצליה (רמי פלג)

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה הוציאה  אתמול התראה (א, 17.7) לניסים כחלון המתגורר במתחם מערות במצוק הכורכר  כ-45 שנה בחוף סידנא עלי ומוכר לתושבים כאיש המערות. בנוסף הוציא המשרד התראה לעיריית הרצליה ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להסרת הפגיעה ולסגירה של מתחם המערות והחפירות שבחוף. זאת, בגין הפרה מתמשכת של חוק שמירת הסביבה החופית ופגיעה חריפה במצוק החופי ובמעבר הציבור בחוף.

חוף סידנא עלי הוא חוף לא מוסדר בהרצליה שמוכר בשלי בתי המערות בו.  החל מ-2021 הכניסה לחוף נוף ים (סידנא עלי) אסורה בשל סכנת מפולות במצוק. בשנים האחרונות, בשל תנאי מזג האוויר ושחיקת גלי הים, המצוק ניזוק באופן ניכר וחלה החמרה בשלמותו - עד כדי סכנת התמוטטות. עיריית הרצליה סגרה את החוף והחלה בביצוע עבודות חיזוק

המתחם נמצא  מטרים ספורים מקו החוף, וכולל מבנים על הקרקע, על רצועת החוף, על מצוק הכורכר הטבעי וכן מבנים מתחת לקרקע ובתוך המצוק. לדברי משרד הגנת הסביבה, המבנה כולל למעלה מ-50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק עצמו, וגורמים לפגיעה אנושה במצוק הכורכר הטבעי והמסלע המצויים ברצועת החוף.

מתחם המערות. צילום: רמי פלגמתחם המערות. צילום: רמי פלג

חוסם את הגישה לים

עוד אומרים במשרד להגנת הסביבה כי מתחם זה פוגע במעבר החופשי של הציבור בחוף הים, וחוסם את מלוא תחום החוף לשימוש הרוחצים בים. כמו כן, בין היתר, המתחם גורם לפגיעה במערכות האקולוגיות המתקיימות בסביבה החופית; לפגיעה בקו המגע בין הים ליבשה ושינויו; לפגיעה בזרימה ובתנועה הטבעית של החול החופי ומי הים; לגרימת סיכון או נזק לאזורי מחיה של מיני צומח או בעלי חיים ולרבייתם בסביבה החופית וכן לפגיעה בנוף הייחודי של הים.

מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, רני עמיר, מתריע בפני הגורמים כי הבינוי של המתחם - בתוך ועל מצוק הכורכר הטבעי - בוצע שלא כדין ובניגוד לתוכניות החלות על מקטע שטח חוף זה, וכן ללא היתר בנייה תואם.

סכנה לציבור ולחיי אדם

על פי חוות דעת של מהנדס מבנים מסוכנים, כל הבניה במתחם מהווה סכנה לציבור ולחיי אדם, שכן הקרקע בחלקה לא יציבה ובחלקה קורסת. עוד הדגיש המהנדס, כי המתחם כולל גם תשתיות חשמל ותקשורת, ביוב, מים, וכן באר מים מתוקים שנחפרה בחוף בעומק 10 מטר - הכול ללא היתרים ושלא על פי כל דין.

בנוסף להיבט התכנוני, פזורה במתחם פסולת בניין שנוצרה עקב הבינוי ופעולות החפירה במצוק החופי. כמו כן, נצפה צינור המעיד כי מוזרמים בו מי שפכים סניטריים מהמתחם אל החול החופי והים.

לאור אלו, דורש המשרד להגנת הסביבה פינוי מיידי של המתחם והשבה של מצב החוף לקדמותו, נקי מכל פסולת ושפכים, תוך פתיחת המעבר החופשי באופן מלא ולכל אורך ורוחב תחום חוף הים.ו.

המשרד להגנת הסביבה דורש לקבל תוכנית פעולה הנדסית מפורטת עד 1 בספטמבר 2022. המשרד יוודא, כי ביצוע תוכנית העבודה יבוצע בפיקוח מהנדס מוסמך שאיתו על המתגורר הנכס, העירייה ורמ"י להתקשר, בכפוף ללוחות הזמנים.

המשרד יפעל בהתאם לסמכויותיו על פי חוק במטרה לשמור על הסביבה החופית ועל זכות הציבור למעבר חופשי בחופים.

עיריית הרצליה:  הקרקע של רמ"י, המשרד להגנת הסביבה חורג מסמכויותיו

מעיריית הרצליה נמסר: "מדובר בקרקע בבעלות רמ״י, וכבעלת הקרקע היא זו שאמורה לנקוט הליכים. לא היה מקום לפניית המשרד להגנת הסביבה לעירייה, שעד היום הייתה הגורם היחיד שפעל והתריע, ואף הציעה את עזרתה ככל שיידרש. מצער לגלות שחרף שיתוף הפעולה שעליו הוסכם, בחר המשרד להגנה לסביבה  לפעול באופן חד צדדי ובחריגה מסמכויותיו, ככל שהדברים נוגעים לעיריית הרצליה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית הרצליההמשרד להגנת הסביבהרמ"י
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...