מפלה לקבוצת מזרחי: נדחתה העתירה נגד תוצאות מכרז המלונאות במצפה רמון

לפני כחודשיים פסלה רמ"י הצעותיה של הקבוצה במכרז עבור שני מתחמי מלונאות בהיקף של למעלה מ-500 חדרי מלון בעיר הדרומית והכריזה על מלונות אפריקה ישראל וגשם למשתכן כזוכות. ביהמ"ש דחה עתירה לצו ביניים נגד התוצאות

שיתוף הכתבה
מצפה רמון, שאטרסטוק מצפה רמון, שאטרסטוק

בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע דחה לפני שבועיים עתירה לצו ביניים שהגישה קבוצת מזרחי נגד זכייתן של החברות מלונות אפריקה ישראל וגשם למשתכן במתחמים בייעוד מלונאי ששיווקה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) במצפה רמון. זאת בעקבות החלטת רמ"י לפסול את ההצעות הגבוהות ביותר בשני המתחמים אשר הוגשו שתיהן על ידי חברות בבעלות קבוצת מזרחי, בניגוד לתנאי המכרז.

את העתירה הגישה קבוצת מזרחי, בשליטת נשיא לשכת הקבלנים רוני מזרחי, בעקבות תוצאותיו של מכרז שערכה רמ"י עבור ארבעה מתחמים במצפה רמון בייעוד מלונאות, שתוצאותיו פורסמו לפני כחדשיים. מתוך 23 הצעות שהוגשו, זכו ארבע חברות בארבעת המתחמים בסך 80 מיליון שקל – בנוסף לעלויות פיתוח של 26 מיליון שקל. בסך-הכל, כוללים ארבעת המתחמים החדשים 780 חדרי מלון, שיתווספו ל-700 חדרי המלון שכבר קיימים כיום ביישוב הדרומי. שני מתחמים כוללים 130 חדרים כל אחד, ושני מתחמים כוללים 260 חדרים כל אחד.

בשניים מהמתחמים (הגדולים יותר) זכו המציעים "קבוצת מזרחי ובניו השקעות" ו"נאות מזרחי" שהגישו הצעות גבוהות יותר בפער של כמה מיליוני שקלים מההצעות השניות בגובהן בכל אחד מהמתחמים. אלא שהמציעות שהצעותיהן הגיעו למקום השני – מלונות אפריקה ישראל וקבוצת גשם, פנו לרמ"י בטענה שההצעות הזוכות נוגדות את תנאי המכרז מהסיבה שמדובר בשתי חברות בבעלות ובשליטה זהים, בניגוד לאחד מסעיפי המכרז אשר קובע כי "מציעים קשורים, כגון מציע וחברה בבעלותו, או חברות המהוות חלק מקבוצה אחת כגון חברות אם וחברות בת, חברות שלובות וחוברות קשורות – אינם רשאים להגיש יותר מהצעה אחת (לחוד או ביחד) במסגרת מכרז זה".

לאחר בחינת הדברים, רמ"י פסלה כאמור את ההצעות של קבוצה מזרחי. בתגובה לפסילתה, הגישה הקבוצה עתירה לבית-המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע בבקשה לצו ביניים שימנע את זכיית מלונות אפריקה וגשם החזקות. לטענתה, אין לראות בה את אותו המציע מבחינה משפטית, חרף העובדה שהיא בעצמה מציגה את החברות כשייכות לאותה קבוצה, למרות ששתי החברות נתונות בשליטה זהה של אותם בעלי מניות, ועל-אף שההצעות שהגישו שתי החברות חתומות על ידי אותם בעלי מניות. 

רוני מזרחי, קרדיט לצילום: עזרא לוירוני מזרחי, קרדיט לצילום: עזרא לוי

בהחלטתו, קיבל בית-המשפט את טענות מלונות אפריקה, דחה את בקשת קבוצת מזרחי לצו ביניים, והכשיר את זכיית מלונות אפריקה וגשם למשתכן במתחמי המלונאות.

מהחלטת השופט גד גדעון לדחות את הבקשה לצו ביניים משתמע כי גם סיכויי העתירה הראשית להתקבל אינם גבוהים במיוחד. לדברי השופט, אין לקבל את הבקשה של קבוצת מזרחי הן נוכח לשון הוראת המכרז "השוללת הגשת הצעות ע"י חברות המהוות חלק מקבוצה אחת", והן לאור "הפרשנות התכליתית שעניינה התחרותיות שנועד המכרז להגשים", בנסיבות בהן "שתי החברות מצויות בבעלות זהה, משותפות לאותם בעלי מניות ומשתייכות לקבוצת חברות אחת".

את מלונות אפריקה ייצגו עוה"ד הילה גולדפלד יגאל קולוף ואלכס סחרוב ממשרד וקסלר ברגמן ושות'. את גשם למשתכן ייצג עו"ד רועי שושני.

מקרה דומה באשדוד

לאחרונה קרה מקרה דומה במידה מה, בו עתרה חברת פרץ בוני הנגב כנגד החלטה של רמ"י על זוכים בשלושה מתחמים באשדוד בטענה דומה שמדובר בקבוצה אחת. שלושת החברות הן חברות קשורות הפועלות תחת איש העסקים חי נחמיאס, הבעלים של קבוצת חי נחמיאס. עוד עלה מהבדיקה ברשם החברות כי שתי החברות מקבוצת חי נחמיאס הוקמו ברשם החברות במהלך חודש אוקטובר 2021 - לאחר מועד פרסום המכרז ביוני 2021. יצוין, כי החברה השלישית נרשמה כחודש לפני פרסום המכרז.

בית משפט המחוזי ביטל את זכייתה של קבוצת חי נחמיאס בשלושת המתחמים, ועדת המכרזים של רמ"י בחרה שלושה זוכים חדשים  אך במקרה הזה בית המשפט העליון הוציא צו עיכוב ארעי לפסק הדין של המחוזי.

הסעיף שהוזכר כמכריע במקרה במצפה רמון כי חברות קשורות לא תוכלנה לזכות במספר מתחמים במכרז אחד. עלה כחידוש עוד בחודש דצמבר אך החלטה זו לא נכללה במכרז באשדוד, משום שחוברת המכרז עם תנאי המכרז פורסמה זמן מה לפני קבלת ההחלטה, שלא כמו במקרה במצפה רמון בו הסעיף עצמו פורסם לקראת סיום המכרז, אך החוברת פורסמה כמה חודשים מראש.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:גשם החזקותקבוצת מזרחי ובניואשדודמכרזי רמ"ימצפה רמוןאפריקה מלונות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...