סגן שרת הכלכלה יאיר גולן: ברגע האמת אמצעי הבטיחות באתרי הבנייה לא עבדו

לאור המצב התקיים היום כנס חירום למנהלים בחברות בנייה וממוני בטיחות בעבודה של המוס"ל, למאבק בתאונות עבודה. מה הפתרונות?

שיתוף הכתבה

"בשנה האחרונה נהרגו כ-10 בני אדם מתאונות עבודה", אומר סגן שר הכלכלה יאיר גולן, ובוועדות הרווחה בכנסת מעריכים כי מתו 12 עובדים באתרי הבנייה מתחילת 2022.

לאור המצב (ה') התקיים היום כנס חירום למנהלים בחברות בנייה וממוני בטיחות בעבודה של המוס"ל, למאבק בתאונות עבודה. הכנס נערך במכללה למנהל בראשל"צ, בראשות סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן ובשיתוף המוסד לבטיחות וגיהות, מנהל הבטיחות והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל. 

בכנס הוצגו הפערים וסיכוני הבטיחות המרכזיים באתרי הבנייה, כפי שנמצאו באבחוני מדריכי המוס"ל, מפקחי העבודה וחוקרי יחידת פלס.

מנכ"ל המוס"ל הציג את ממצאיהם, שלפיהם ב-2021 בוצעו על ידיהם 21,961 פעילויות של אבחון סיכוני בטיחות ופעולות לחניכה למנהלים במקומות העבודה. כ-10,668 היו פעילויות אבחון באתרי בנייה. על פי הממצאים הליקויים המרכזיים שנמצאו היו: משטחי עבודה מסוכנים ולא מגודרים שמהם אדם עלול ליפול מגובה של עד 2 מטרים, אי שימוש בציוד מיגון אישי בקרב הפועלים, אי תדרוך העובדים בדבר הסיכונים באתר הבנייה על ידי מנהלי האתר, אי שימוש במפסק מגן מפני התחשמלות ועוד.

ח"כ יאיר גולן: "החל מ-1 באוגוסט האכיפה תעבור לכל המשק"

סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן פתח את הכנס ואמר: "אנחנו עם 10 הרוגים מתאונות עבודה מתחילת השנה, שבהן אמצעי הבטיחות שהיו אמורים להגן עליהם לא עבדו ברגע האמת.

"הרשויות המקומיות חייבות להיות בפנים ולהשתתף באכיפה באתרי הבנייה ולסייע למינהל הבטיחות. אתמול סיכמתי את הנושא של הרפורמה בפיגומים על פי התקן האירופאי, שהחוק לגביו עבר בינואר 2019 וכעת פעלתי כדי שהוא ייושם במלואו. כעת, תחל אכיפה במיידי והיא תהיה בתחילה בחברות הגדולות שבהן נעשה כבר מאמץ אדיר לאמץ את הפיגום בתקן האירופאי החדש והחל מה-1 באוגוסט האכיפה תעבור לכל המשק.

" אנחנו עדיין הרחק מהציון הרצוי בכל הנוגע לטיפול בתאונות העבודה בישראל, 11.2 לעומת מדינות המערב שעומד על 2. אנחנו חייבים לתכנן בטיחות ולתדרך בטיחות, ללמד להכשיר ולהסמיך בטיחות ואנחנו חייבים לרתום טכנולוגיה למען הבטיחות. להפיק לקחים ולהשתפר"

בתל אביב הכי מודעים לסכנות בנייה

במהלך הכנס הוצגו דיווחי אזרחים מודאגים למוקד הלאומי 'קו החיים', המבוססים על זיהוי סיכונים של האזרחים על הפרות בטיחות באתרי הבנייה. בדירוג הערים, ת"א היא העיר המובילה את מודעות האזרחים לזיהוי סיכונים ולדיווח למוקד עם 334 דיווחים על הפרות בטיחות, ירושלים אחריה עם 275 דיווחים והערים בני ברק וראשון לציון הציגו עלייה חדה בכמות הדיווחים של האזרחים על הפרות בטיחות באתרי הבנייה, כאשר בני ברק עלתה ל-134 דיווחים לעומת 79 בשנת 2020 וראשון לציון עלתה ל-112 דיווחים לעומת 83 בשנת 2020.

"שימוש במצלמות יוביל לצמצום תאונות העבודה"

מנכ"ל המוס"ל קרא לבחינה של שימוש במצלמות גוף ככלי לשינוי התנהגות שיוביל לצמצום תאונות העבודה, הוא הציג זאת באמצעות מחקר שנעשה במשטרה שהציג עלייה במודעות של השוטרים לשמירה על ההנחיות וירידה בכמות התלונות נגד השוטרים. התקנה של מצלמות גוף, יכולה להוות נדבך מרכזי בשינוי תרבות העבודה והתנהגות העובדים באתרי הבנייה והגברת המודעות של העובדים לסיכונים והדרכים למזעורם באתר.

ראש מינהל הבטיחות: "מתחילת השנה נסגרו מאות אתרים"

ראש מינהל הבטיחות בזרוע העבודה, אינג׳ חזי שורצמן:״פעם אחר פעם, אנו עדים לרשלנות באתרי הבנייה, מה שמוביל לתאונות קשות ולפגיעות בחיי אדם. לכן מתחילת השנה נסגרו מאות אתרים וניתנו מאות עיצומים כספיים למפרים. אני קורא לקבלנים ולכל הגורמים, לשים את הבטיחות בראש סדר העדיפויות של סדרי העבודה באתרים. בקרוב מינהל הבטיחות ישלח הנחיות בנושא חיוב תדריכים יומיים ותוספת מנהלי עבודה באתרים לפי הפרמטרים שייקבעו ואני מצפה שכולם יקחו את הנושא הזה, וישימו אותו בראש סדר העדיפויות״.

נשיא התאחדות הקבלנים: "אנחנו מכשירים מנהלים לשים דגש על בטיחות"

לדברי נשיא התאחדות הקבלנים ובוני הארץ ונשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, ראול סרוגו: "המטה שלנו מוביל כיום "תוכנית כוכבים" שבה מוכשרים מנהלי והנהלות החברות ואתרי הבניה בענף לחשוב ולנהל את הבטיחות אחרת"


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בטיחות באתרי בנייהתאונות באתרי בנייהתאונות עבודה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...