זה עוד לא הסוף: אם הוולחו"ף לא תאשר את מתקן שאיבת הביוב בחוף התכלת – "תובא התכנית לדיון נוסף בוועדה"

מדובר במתקן שאיבה שנמצא בסמוך לחוף – ולכן דורש את אישור הוועדה כ"תנאי למתן תוקף לתוכנית" • וגם: האם הגדרת התוכנית ככוללנית, שלא מאפשרת גביית היטלי השבחה בשלב זה, תאיץ בעיריית הרצליה להכין תוכניות מפורטות?

שיתוף הכתבה
חוף התכלת (עיריית הרצליה)חוף התכלת (עיריית הרצליה)

אישור תוכנית חוף התכלת עוד לא סופי, כך מתברר: אומנם בימים האחרונים פורסמו הודעות על אישורה של התוכנית, ש"נסחבת" כבר שנים וממתינה לאישור המיוחל, אך על פי פרוטוקול הדיון בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב האישור עוד לא באמת סופי: ראשית, קבעה הוועדה בדיון האחרון כי היא מחליטה לתת תוקף לתוכנית "בכפוף לתיקונים ולשינויים"; שנית, התנתה הוועדה את מתן התוקף באישור הוולחו"ף להקמת מתקן לשאיבת ביוב בסמוך לחוף, בתחומי התוכנית.

נעשה מעט סדר בעניינים: תוכנית חוף התכלת נמצאת בסמוך ל"קו התפר" בין הרצליה לתל אביב, דרומית לאזור התעשייה הרצליה פיתוח ובסמוך לחוף הים. בהתאם לשינויים אחרונים שנעשו בהחלטה למתן תוקף, היא תכלול 12,500 יחידות דיור. התוכנית נעה ונדה בין מוסדות התכנון, בין החלטות והתנגדויות, במשך זמן רב; במאי האחרון היא הופקדה באופן רשמי, אך באמצע נובמבר התברר כי הוועדה המחוזית שוקלת עוד שינויים – אלו שנכללו בהחלטתה האחרונה.

כאמור, השבוע נחגגה בשורת אישורה של התוכנית, אך מתברר שהחגיגות עוד מוקדמות – משום שהאישור הסופי עלול להתעכב, בהתאם להחלטת הוועדה לשמירת הסביבה החופית. ומה העניין כאן? כפי שמתואר בפרוטוקול הדיון האחרון בוועדה המחוזית, "בחלק הצפון-מערבי של תא שטח 700 (בשטח התחנה הקיימת) ייקבע תא שטח בהיקף של שלושה דונמים בייעוד מתקן הנדסי לשימוש מתקן לשאיבת ביוב. זכויות הבניה בתא שטח זה יהיו 1,200 מ"ר מירבי: 400 מ"ר על-קרקעי בקומה אחת, ו-800 מ"ר תת-קרקעי. שטח זה לא יהיה מפורט מכוח תכנית זו". 

התחנה ממוקמת בתחום הסביבה החופית (300 מ'),ועל כן תנאי למתן תוקף לתוכנית יהיה אישור הוולחו"ף לנושא זה. אם לא יתקבל אישור הוולחו"ף, תובא התוכנית לדיון נוסף בוועדה"

עד כאן, הכול מובן. אלא שהבעיה מתחילה סביב מקומו המתוכנן של המתקן: "התחנה ממוקמת בתחום הסביבה החופית (300 מ'),ועל כן תנאי למתן תוקף לתוכנית יהיה אישור הוולחו"ף לנושא זה. אם לא יתקבל אישור הוולחו"ף, תובא התוכנית לדיון נוסף בוועדה", כך בדיון הוועדה המחוזית. נציין כי התוכנית כבר נידונה בוולחו"ף בנובמבר 2020, אך לא דנה בנושא ספציפי זה – ככל הנראה משום שבאותו הזמן הנושא לא הועלה בפני הוועדה.

לעיון בפרוטוקול הדיון במלואו לחצו כאן

החלטת הוועדה המחוזית תאיץ בעיריית הרצליה?

במהלך הדיון התקבלה החלטה מעניינת נוספת, ולפיה התוכנית תישאר כוללנית ולא מתארית: "הוועדה נתנה דעתה בעת הדיון להפקדת התוכנית, כי מדובר בשטח משמעותי משטח היישוב, והגדירה את התוכנית ככוללנית. 

הוועדה לא מוצאת לנכון לשנות הגדרה זו, גם אל מול החרגת האפשרות לגביית היטלי השבחה בתכניות כוללניות בהתאם לתיקון 126 לחוק. לאור יציקת המסגרת התכנונית במסגרת תוכנית זו, חזקה על הרשות המקומית כי תכניות מפורטות מכח תוכנית זו יקודמו בצורה יעילה ומהירה, ויאפשרו גביית היטלים על פי דין. מלבד האמור, הוועדה רואה חשיבות בהגדרתה של תוכנית זו כתוכנית כוללנית, על מנת לשמר את הגמישות התכנונית לעת עריכת התכניות המפורטות, במיוחד בכל הנוגע לגמישות הגדרת שטחי הציבור כשטחי ייעוד או שטחים מבונים".

נושא קידום התוכניות המפורטות הוא המעניין אותנו כאן: מאחר שהתוכנית כוללנית, לא יכולה עיריית הרצליה, למעשה, לגבות היטלי השבחה , לעת עתה, בגין עצם אישור התוכנית הכוללנית, ואת אלו תוכל לגבות רק עם אישורן של תכניות מפורטות מכוחה.

 

עו"ד יוסי מוסרי, שמשרדו מייצג מאות בעלי זכויות במתחם, מציין כי מדובר בבשורה, שתאפשר המשך מכירת הקרקעות עד לאישורן של תוכניות מפורטות, בלא תשלום היטלי השבחה . "אם שהעירייה תתקן את התוכנית בהתאם להוראות הוועדה המחוזית, התכנית תאושר ותקבל תוקף, ואי אז תהיה חייבת עירית הרצליה להכין שלוש תכניות מפורטות לכל אחד מהמתחמים", מסביר עו"ד מוסרי, "כולל טבלאות הקצאה שבהן ישובצו הבעלים למגרשים בתחום התוכנית. הקביעה שלפיה מדובר בתכנית כוללנית תהווה להערכתי תמריץ כלכלי לעירייה להגיש תוכניות מפורטות מוקדם מהמקובל.

עצם אישורה של התוכנית הכוללנית לאחר מאבק של בעלי הזכויות לקידומה מהווה הישג חשוב לבעלי הזכויות אשר ממתינים עוד משנת 2003 לאישורה ולמיצוי זכויותיהם בקרקע שכבר מזמן ראוי היה שתפותח ותבונה לטובת פתרון מצוקת הדיור בישראל".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית הרצליהתוכנית חוף התכלתעו"ד יוסי מוסריגביית היטל השבחהולחו"ףהוועדה המחוזית לתכנון בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...