מנכ"ל רימקס: "איפה שממשלה מורידה מחירי דיור – יש מיתון"

ברנרד רסקין: "כוחות השוק חזקים הרבה יותר מכל חוק, מכל תוכנית ממשלתית, ומכל חבר כנסת או שר" • "הפופוליזם של הממשלה עולה לנו ביוקר"

שיתוף הכתבה
ברנרד רסקין, מנכ"ל רי/מקס ישראלברנרד רסקין, מנכ"ל רי/מקס ישראל

"כוחות השוק הרבה יותר חזקים מכל אחד מאיתנו – חזקים יותר מכל חוק, מכל תוכנית ממשלתית, ומכל חבר כנסת או שר. יש היצע וביקוש וזה הדבר היחיד שמשפיע על שוק הדיור ועל מחירי הדיור", כך אמר היום (ב') מנכ"ל חברת התיווך רימקס ישראל ברנרד רסקין באירוע השנתי של החברה שהתקיים בתל אביב. רסקין הציג תמונת מצב של שוק הדיור בכלל ובהמשך הציג מחקר שביצעה החברה לניתוח השוק השנה וב-2017.

לדברי רסקין, התערבות הממשלה בשוק הדיור בראשות שר האוצר משה כחלון, רק גרמה נזק לשוק ועשתה את האפקט ההפוך שאליו כיוונה. "ראינו בשנה האחרונה כמה נזק הממשלה עשתה לשוק הדיור. היא לא מצליחה להגיע לפתרונות למשבר הדיור וככל שהיא מתערבת יותר היא עושה יותר נזק. אולי הגיע הזמן להפנים שהיכולת שלה להשפיע על שוק הדיור מוגבלת", אמר.

רסקין ציין את הירידה הדרסטית בהתחלות הבנייה בשנה האחרונה שהגיעה לכ-30% במונחים שנתיים – "הממשלה לא מצליחה לספק מספיק דירות כדי לעמוד בצמיחה השנתית של האוכלוסיה, שלא לדבר על לעמוד ביעדי התכנון לפי התוכנית האסטרטגית ל-2040" (כ-60 אלף דירות בשנה),לדבריו.

רסקין סבור כי המשימה של הממשלה היא לא להוריד מחירים אלא פשוט לספק מספיק דירות לכולם. "המשימה הלאומית היא לייצר יותר יחידות דיור ואז השוק יטפל בעצמו במחירים. אם יהיו פחות דירות המחירים רק יעלו. המנהיגים שלנו מפגינים חוסר מנהיגות ומדברים בצורה פופוליסטית במקום באמת לעשות. אם נמשיך בצורה זו המשק יכול להיכנס למיתון. איפה שממשלה מורידה מחירי דיור – יש מיתון. זה קורה בכל העולם", הוא טען.

רסקין התייחס לתוכנית מחיר למשתכן שמוביל השר כחלון ואמר כי "אני מבין את הרצון לעזור לפלח שוק הזוגות הצעירים, אבל זה לא אומר שצריכים לעשות צעדים לא רציונליים בשוק. בערים שיש מחיר למשתכן דווקא שם המחירים לא יורדים אלא הם יורדים דווקא במקומות שבהם אין מחיר למשתכן וזו האירוניה והפרדוקס הגדולים ביותר".

לדבריו, "השוק החופשי מגיב לצורך אמיתי. אי אפשר להמשיך ולהאשים את הקבלנים במשבר כי האחריות שלהם היא להיות רווחיים. הם לא אמורים לפתור את בעיית המחירים. אם ימשיכו לפגוע בקבלנים הם יכולים לקרוס ולהתחיל כדור שלג שיסתיים במיתון. הנדל"ן הוא קטר של המשק והממשלה לא מכבדת את זה מספיק. 

"הממשלה גם נוקטת במלחמה פסיכולוגית כדי לגרום לירידה בביקושים, אבל אין התאמה בין הדיבורים למציאות בשוק. הפופוליזם של הממשלה עולה לנו ביוקר - מחיר הפופוליזם זו הירידה החדה בהתחלות הבנייה ובהמשך עליית מחירים בשוק – הפוך ממה שהיא רוצה. יש המון ביקוש, ההיצע יורד – וזה אומר רק דבר אחד על המחירים. לא צריך להיות פרופסור לכלכלה כדי להבין זאת. אני צופה כי בשנת 2019 נראה המשך מגמה של עליית מחירים חד ספרתית בשוק הנדל"ן", אמר. נזכיר, כי לפני שנה רסקין צפה עליית מחירים של 4% בשוק, ובפועל נראה כי 2018 תסתיים דווקא בירידת מחירים אם לא יהיו שינויי מגמה חדים בגין נובמבר-דצמבר. 

רסקין התייחס לשוק השכירויות ואמר כי, "על פי נתוני האוצר מספר הדירות בבעלות המשקיעים נמצא בירידה כבר שנתיים ברציפות. זאת בעוד הביקוש לדיור בשכירות צומח ביחס ישיר לשיעור הגידול באוכלוסייה בישראל. בנוסף, לאור כך שמתוך 59 אלף דירות שהוגרלו בתוכנית מחיר למשתכן , ל-31  אלף דירות אין אפילו היתרי בנייה, גם הזוכים במחיר למשתכן צריכים לגור בינתיים בשכירות".

רימקס ביצעה מחקר שהציג תמונת מצב ברמה הארצית לגבי תנועת מחירי הדירות בערים נבחרות ביחס לאשתקד:

נהריה - הצפת היצע דירות בעיר ותחרות קשה עם דירות יד ראשונה. נרשמו ירידות של 2% בדירות 2 חדרים, 3% בדירות 5 חדרים והתרסקות מחירים של 11% בדירות 4 חדרים בעיר. 

עכו - עליית מחירים של 3% לדירות 3-5 חדרים ועלייה של 1% בפנטהאוזים, וילות וקוטג'ים בעיר. 

כרמיאל - עלייה ממוצע של 5%-7% לדירות 3-5 חדרים בעיר. 

חיפה אזור אחוזה - עלייה של 8% בדירות 4 חדרים ו-4% בדירות 5 חדרים. 

עפולה - עלייה של 4% במחירי דירות 3 חדרים, 1% בדירות 4 חדרים ו 6% בדירות 5 חדרים. 

חריש - עלייה של 2% בדירות 5 חדרים, 4% בדירות 3 חדרים ו-5% בדירות 4 חדרים. 

חדרה - עלייה של 1% בדירות 3 חדרים, 7% בדירות 4 חדרים ו- 1% בדירות 5 חדרים. 

נתניה קרית השרון - ירידה מחירים של עד 2% בדירות 3-4 חדרים ועלייה מחירים בגובה של 5% בדירות 5 חדרים. 

ירושלים קריית יובל - עלייה של 5% במחירי דירות 2 חדרים ועלייה מינורית של 1% בדירות 3-4 חדרים. 

כפר סבא - ירידת  מחירים בשיעור של 10% בדירות 3 חדרים, עלייה של 2% בדירות 2 חדרים, עלייה של 7% בדירות 5 חדרים ונסיקה של 25% במחירי הקוטג'ים בעיר. 

רעננה - ירידת מחירים של בשיעור של 7% בדירות 3 חדרים, 2% בדירות 5 חדרים ו-0% בדירות 4 חדרים. 

פתח תקווה אזורי עיר גנים, המרכז השקט, מחנה יהודה - אין תזוזה, 0% תנועת מחירים בדירות 3-5 חדרים. 

בית שמש - עליית מחירים בשיעור של 9% בדירות 3 חדרים, 2% בדירות 4 חדרים ו 6% בדירות 5 חדרים. 

תל אביב - שכונה ל'- אין תזוזה,  0% תנועת מחירים בדירות 4-5 חדרים. 

תל אביב מרכז - עלייה ממוצעת של בין 2% ל-4% בדירות 2-3 חדרים. 

תל אביב דרום מזרח - עלייה של 6% בדירות 3 חדרים עם מעלית וחנייה , 3% בדירת 3 חדרים ללא מעלית וחנייה , 6% בדירות 4 חדרים עם מעלית וחנייה, 3% בדירת 3 חדרים ללא מעלית וחנייה. 

רמת גן - עלייה של 3% בדירות 3 חדרים, 5% בדירות 4 חדרים ו- 2% בדירות 5 חדרים. 

חולון - עלייה של 7% בדירות 3 חדרים, 3% בדירות 4 חדרים ו-4% בדירות 5 חדרים. 

ראשון לציון - עלייה ממוצעת  שבין 3% ל-4% בדירות 3-5 חדרים.

מודיעין - ירידה של 1% בדירות 5 חדרים ו-0% תנועת מחירים בדירות 3-4 חדרים. 

גדרה - נסיקה של 12% בדירות 3 חדרים, עלייה של 1% בדירות 4 חדרים וירידה של 3% אחוז בדירות 5 חדרים. 

נתיבות - עלייה של 7% בדירות 5 חדרים ו-0% תנועת מחירים בדירות 3-4 חדרים. 

שדרות - עלייה של 4% במחירי דירות 3חדרים, 8% בדירות 4 חדרים ו-2% בדירות 5 חדרים.

באר שבע אזור נוה זאב ושכונת רמות - עלייה של 8% במחירי דירות 3 חדרים, 2% בדירות 4 חדרים  ו-0% תנועת מחירים במחירי דירות 5 חדרים והפנטהאוזים. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמשה כחלוןשכירותשוק הדיורישראל ברנרדתיווך רימקסנתונים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...