"הדיור המוסדי מהווה פחות מאחוז משוק השכירות; אנשים מעדיפים לרכוש דירה כי השוק אינו אטרקטיבי"

כך יעל לינדנברג, רכזת שיכון באגף התקציבים במשרד האוצר, בדיון שנערך בנושא בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת • יו"ר הוועדה, ח"כ טאהא: "מדוע שלא יאפשרו גם לוועדה מקומית לא עצמאית לקבל סמכויות מורחבות בעניין?"

שיתוף הכתבה
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ ווליד טאהא (אתר הכנסת) יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ ווליד טאהא (אתר הכנסת)

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה אתמול (א') ברפורמה לחיזוק ולהגדלת שוק השכירות לטווח ארוך, המוצעת במסגרת "הצעת חוק התוכנית הכלכלית". על פי התוכנית, מתחמים חדשים למגורים ייועדו להשכרה לתקופה של 20 שנה לפחות, במטרה לאפשר לשוכרים יציבות בגובה שכר הדירה, שאותו אפשר יהיה לשנות באותם מתחמים רק אחת לחמש שנים – בדומה למה שקורה היום במתחמים המקודמים על ידי החברה הממשלתית " דירה להשכיר ". 

במהלך הדיון אמרה יעל לינדנברג, רכזת שיכון באגף התקציבים במשרד האוצר כי "כיום שוק השכירות מהווה 30% מסך שוק הדיור, והדיור המוסדי הוא פחות מאחוז ממנו. אנשים מעדיפים לרכוש דירה, כי שוק השכירות אינו אטרקטיבי, וזאת למרות שלאחוז ניכר אין ההון העצמי המאפשר רכישה ליד אזורי ביקוש.

מטרת החוק היא להציע שכירות טובה ויציבה, שתאפשר מוביליות, תעודד מעבר לאזורי תעסוקה ותגדיל את ההיצע של יחידות הדיור. מלבד היציבות, המטרה היא גם מוביליות חברתית, כך שאנשים מהפריפריה יוכלו לעבור להתגורר ליד אזורי תעסוקה"

הרפורמה מקדמת שילוב של דיור להשכרה באזורי תעסוקה, תוך עירוב שימושים . היזמים שיבנו לשכירות ארוכת טווח יקבלו תוספת זכויות בנייה, עד 200%.

מטרת החוק היא להציע שכירות טובה ויציבה, שתאפשר מוביליות, תעודד מעבר לאזורי תעסוקה ותגדיל את ההיצע של יחידות הדיור. מלבד היציבות, המטרה היא גם מוביליות חברתית, כך שאנשים מהפריפריה יוכלו לעבור להתגורר ליד אזורי תעסוקה. זה מאפשר גם תמהיל תכנוני. כשמדובר בשוק שכירות, הדירות יכולות גם להיות קטנות, ומתאימות לאוכלוסייה צעירה או מבוגרת מאוד - מגזרים שאינם נזקקים לדירות גדולות. כך אפשר גם להגדיל את ההיצע באזורים צפופים". 

יו"ר הוועדה, ח"כ ווליד טאהא מסיעת רע"ם, ביקש לדעת מדוע לא יאפשרו גם לוועדה מקומית לא עצמאית לקבל סמכויות מורחבות לעניין דיור להשכרה ארוכת טווח: "ערבים וחרדים, יש להם ועדות עצמאיות? כמה ועדות עצמאיות יש בחברה הערבית וכמה בחברה החרדית?" נציגי הממשלה השיבו לשאלה זו כי מתוך 140 ועדות מקומיות רק 22 עצמאיות, ואף אחת מהן אינה ערבית או חרדית. 

אוראל יפרח, סמנכ"ל חברת " דירה להשכיר ", הצהיר כי "אנו בעד החלת הסמכויות להרחבת הדיור להשכרה בכל מקום". ח"כ שרון רופא אופיר מסיעת ישראל ביתנו הוסיפה ואמרה: "אם מאפשרים רק לוועדות מקומיות עצמאיות להרחיב זכויות בנייה להשכרה, לא משיגים את מטרת החוק. זו נקודה שחייבים לגעת בה".

הצעת החוק היא יוזמה חשובה לעידוד השכירות. האוצר מציע למשוך משקיעים מוסדיים לשוק הבנייה בשכירות. כדי להגיע להישגים שכולנו רוצים, צריך לתמרץ גם את המוסדיים וגם את הקבלנים"

אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "הצעת החוק היא יוזמה חשובה לעידוד השכירות. האוצר מציע למשוך משקיעים מוסדיים לשוק הבנייה בשכירות. כדי להגיע להישגים שכולנו רוצים, צריך לתמרץ גם את המוסדיים וגם את הקבלנים. 

דיור להשכרה עוזר למי שידו אינה משגת לרכוש, ואנחנו בעד המהלך. יש היום מסלול הטבות שמייצר 8,000 יחידות דיור – בשכירות לחמש שנים. חוק עידוד השקעות הון מפנה לחוק התכנון והבנייה, וכרגע מבקשים שם לקבוע שהשכרה ארוכת טווח היא מינימום לעשר שנים".

לעיון בהצעת החוק לחצו כאן

נציין כי יו"ר הוועדה, ח"כ טאהא, דרש מנציגי הממשלה להשיב על שאלות ועל הערות חברי הוועדה שעלו בדיון עד תאריך 29.9, קרי בעוד כעשרה ימים; חברי הוועדה יוכלו להגיש הסתייגויות עד לאותו יום, לקראת הצבעה על החוק האמור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שכירות ארוכת טווחדירה להשכירמשרד האוצראמנון מרחבועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתהתאחדות בוני הארץח"כ ווליד טאהאאוראל יפרחח"כ שרון רופא אופיריעל לינדנברג
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...