חזרה
להורדת אפליקציה

ענבר אשכנזי: "שונאת במיוחד להחזיר יזם לשולחן התכנון או להגיע לבית המשפט – אבל עד היום לא הייתה עתירה אחת שהפסדנו בה"

מנהלת תחום התכנון והמידע ופקידת היערות, אדריכלית נוף ענבר אשכנזי, בהרצאה מיוחדת לאתר מרכז הנדל"ן על העבודה מול פקידי היערות • "אנחנו רוצים להיות רגולטור מאוזן – לאזן בין בנייה לבין שמירה על העצים"

עודכן לאחרונה:
מנהלת תחום התכנון והמידע ופקידת היערות, אדריכלית נוף ענבר אשכנזי (מרכז הנדל"ן)

"סקר עצים הוא חלק מהמידע והייעוץ החשוב שאתם יכולים לקבל, כיזמים, על הקרקע שבה אתם רוצים לבנות. עשו את סקר העצים מוקדם, ותוכלו לדעת מה יש לכם בתוך המגרש, לא תהיו מופתעים. הדבר הכי שנוא, גם על היזמים וגם עליי, הוא להחליט שחוזרים לשולחן התכנון בגלל עצים שלא נלקחו בחשבון. הכי מעצבן להגיע לשם בדקה ה-90, והיו לא מעט מקרים שבהם עתרו נגדנו לבית המשפט. לא הייתה עתירה אחת שהפסדנו בה, אבל אני שונאת ללכת לשם".

את הדברים הללו אמרה היום (ב') אדריכלית נוף ענבר אשכנזי, מנהלת תחום התכנון והמידע ופקידת היערות, בהרצאה מיוחדת בהובלתה, שנערכה במתחם משרדי מרכז הנדל"ן , ועסקה בעבודה ובהתנהלות המומלצת של יזמים מול פקידי היערות – בעיקר סביב נושא סקר העצים והשימור של עצים במרחב העירוני.

סקר העצים מציע מידע חשוב מאוד. רק מומחה יכול להכין אותו: אדריכל נוף, הנדסאי נוף או אגרונום. במהלכו ניתן ציון לכל עץ – מאפס עד 20. אם אתם רואים עץ שהציון שלו קרוב ל-20 – צריכה להידלק אצלכם נורה, כי ייתכן מאוד שפקיד היערות ירצה מאוד להגן על העץ הזה"

"סקר העצים מציע מידע חשוב מאוד", הוסיפה אדריכלית אשכנזי. "רק מומחה יכול להכין אותו: אדריכל נוף, הנדסאי נוף או אגרונום. במהלכו ניתן ציון לכל עץ – מאפס עד 20. אם אתם רואים עץ שהציון שלו קרוב ל-20 – צריכה להידלק אצלכם נורה, כי ייתכן מאוד שפקיד היערות ירצה מאוד להגן על העץ הזה. שווה לשים לזה לב, ואם יש לכם סקר עצים שמוכן בשלב מוקדם מספיק, אתם יכולים להיערך לזה מראש. 

(קרדיט מרכז הנדל"ן)

עניין נוסף שחשוב לשים לב אליו בסקר העצים הוא שווי העץ, שכן אם הערך גבוה ונדרשת עקירה של העץ – הפיצוי שתשלמו כיזמים הוא כשוויו של העץ. מצד שני, אם תשמרו את העץ או תעתיקו אותו, לא תידרשו לשלם פיצוי. אני מדגישה, נוסף על כל אלו, שכל תוכנית כיום חייבת לכלול בתוכה גם סקר עצים".

"חשוב לתכנן כדי לשמר", הוסיפה אדריכלית אשכנזי. "כיום ישנם ארבעה סוגי עצים שאנחנו מגינים עליהם: עצים של שכנים – העץ של השכן הוא נכס עבורו, ולכן אסור לפגוע בו במסגרת הפרויקט שלכם; עצים בעלי חשיבות ציבורית – כאלו יש להם השפעה דרמטית על הציבור (מעניקים צל משמעותי על מדרכה סמוכה, למשל) גם אם הם נמצאים במתחם שלכם; עצים בעלי חשיבות היסטורית/אדריכלית – למשל העצים במתחם שרונה בתל אביב, שקיימים שם מהתקופה הטמפלרית; ועצים נדירים במופעם – כאלו שלא רואים בכל יום".

עצים במרחב הציבורי וההתחממות הגלובלית

אדריכלית אשכנזי עסקה בהרצאתה גם בנושאים רחבים יותר, ובהם השפעת נוכחותם של עצים במרחב הציבורי על ההתחממות הגלובלית, ועל גלי חום כדוגמת זה שאנחנו מתמודדים איתו ממש בימים אלו. "ישראל נמצאת במקום השני בעולם בשיעור סרטן העור, ובמקום גבוה גם בשיעור הקטרקט, שנובע בין היתר מחשיפה לקרינת השמש. אלו מגמות שילכו ויחריפו. לצד זה, אנחנו עוברים תהליך נוסף: תהליך של מדבור – המדבר הולך ועולה צפונה, בגלל דלילות משקעים. 

מה שיכול להציל את המדינה אלו העצים: הם חלק ממערכת מייצרת חמצן, הם ה'יצור' הבוטני הירוק בר-הקיימא הגדול ביותר שיש במדינה; הם מורידים את הטמפרטורה, מסננים חמצן, שומרים על מנגנונים ביולוגיים שונים ולכן חשובים מאוד"

בהינתן אלו, מה שיכול להציל את המדינה אלו העצים: הם חלק ממערכת מייצרת חמצן, הם ה'יצור' הבוטני הירוק בר-הקיימא הגדול ביותר שיש במדינה; הם מורידים את הטמפרטורה, מסננים חמצן, שומרים על מנגנונים ביולוגיים שונים ולכן חשובים מאוד. נוסף על כך, הם משפרים את החוויה האורבנית: ברחובות עם חזיתות מכוערות כמו רחוב ז'בוטינסקי ברמת גן ובבני ברק, הם יכולים לשנות את הכול, לגרום לרחוב להיראות אחרת לגמרי – ואפילו לשנות את חוויית ההליכה.

(קרדיט מרכז הנדל"ן)

אם זה לא מספיק, העצים יכולים לחסוך גם הרבה מאוד כסף, בייצור אנרגיה לקירור המרחב הפרטי והציבורי, למשל. מחקר שביצעה עיריית ניו יורק בעבר גילה שקיומם של עצים במרחב העירוני – בניו יורק לבדה – חוסך 6.8 מיליארד שקל בשנה. לשם אנחנו צריכים לשאוף: ליעד עירוני בריא מאוד, כדי שלא נגסוס לאיטנו".

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
כתבות נוספות שיעניינו אותך
  • © כל הזכויות שמורות למרכז הנדל"ן ישראל - סקאלה ד.מ בע"מ Scala Group D.M
search