בדרך לרישום מדויק ויעיל יותר? "דו"ח האצת הליכי רישום זכויות במקרקעין" הוגש לשר המשפטים

מדובר בדו"ח שגובש על ידי צוון בין-משרדי מיוחד, והוגש על ידי המשנה ליועמ"ש, עו"ד ארז קמיניץ • "בעלי דירות מחזיקים בזכות חלשה יותר מזו שהייתה להם לו הדירה שלהם הייתה רשומה על שמם בטאבו" • לשון הדו"ח - בכתבה

שיתוף הכתבה
עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש (משרד המשפטים)עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועמ"ש (משרד המשפטים)

רישום המקרקעין יהפוך פשוט ויעיל יותר? המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), עו"ד ארז קמיניץ, הגיש היום לשר המשפטים, בני גנץ, את דו"ח הצוות הבין-משרדי להאצת הליכי רישום זכויות במקרקעין. הצוות פעל בהתאם להחלטת הממשלה, במטרה לאתר חסמים ולהציע פתרונות למציאות שבה זכויות דיירים במאות אלפי דירות בישראל לא נרשמות בפנקסי המקרקעין ( טאבו ). 

"משמעות מצב זה היא שבעלי הדירות מחזיקים בזכות חלשה יותר מזו שהייתה להם לו הדירה שלהם הייתה רשומה על שמם בטאבו, והדבר דורש תיקון", כך בדברי ההסבר לדו"ח. "הדו"ח מאתר חסמים ומציע פתרונות בתחום רישום המקרקעין, אשר כמה מהם ניתן ליישם כבר בטווח הזמן הקצר, ואחרים טעוני הליכי הסדרה, באמצעות חקיקה ראשית ותקנות". 

לשם מתן פתרונות ישימים יש לבצע שינוי תפיסתי, כך שהליך התכנון והליך הרישום יסונכרנו לכדי הליך אחוד – 'מתוכנית לרישום'. לכן, לשם ייעול רישום בזכויות בפנקסי המקרקעין, נדרש לייצר הרמוניה של ממש בין עולם התכנון לעולם הרישום"

הדו"ח כולל המלצות מסוגים שונים. ראשית, הצוות טוען כי "לשם מתן פתרונות ישימים יש לבצע שינוי תפיסתי, כך שהליך התכנון והליך הרישום יסונכרנו לכדי הליך אחוד – 'מתוכנית לרישום'. לכן, לשם ייעול רישום בזכויות בפנקסי המקרקעין, נדרש לייצר הרמוניה של ממש בין עולם התכנון לעולם הרישום, וזאת כבר בשלבי התכנון הראשוניים, כך שיקדמו גם את צרכי הרישום העתידיים".
 
הדו"ח כולל המלצות אשר נועדו להקל ולשפר את אופן עשיית העסקים בישראל ("Doing business"), תוך מחויבות ודאגה לשיפור מצבם של ציבור בעלי הדירות, הקבלנים והרוכשים בשוק הדיור ההולך ומתפתח. פתרונות אלו כוללים הצעות לפישוט הליכי הרישום גם ביחס לבנייה קיימת שהוקמה לפני שנים רבות, וגם ביחס לבניה חדשה או כזו הקורמת עור וגידים בימים אלו.
 
ההסדרים הפרטניים המוצעים בדו"ח רבים. כך לדוגמה ממליץ הדו"ח לעדכן את ההסדר החוקי הקיים בסעיף 125 לחוק התכנון והבנייה כיום. על פי ההצעה, סמכויות אישור התאמתם של התשריטים המעגנים את גבולות החלקות (תת"ג ותצ"ר), יאושרו תוך כדי ההליך התכנוני על ידי מוסד התכנון המאשר את התוכנית, ולא זמן רב אחרי אישור התוכנית ועל ידי יו"ר הוועדה המקומית, כפי המצב כיום. 

הדו"ח ממליץ לעדכן את ההסדר החוקי הקיים בסעיף 125 לחוק התכנון והבנייה כיום. על פי ההצעה, סמכויות אישור התאמתם של התשריטים המעגנים את גבולות החלקות (תת"ג ותצ"ר), יאושרו תוך כדי ההליך התכנוני על ידי מוסד התכנון המאשר את התוכנית, ולא זמן רב אחרי אישור התוכנית ועל ידי יו"ר הוועדה המקומית

"מדובר בהסדר שעשוי להישמע טכני, אך הוא צפוי להיות בעל השלכה מהותית על הסיכוי לרישומם של הזכויות בטאבו בלוחות זמנים יעילים", טוענים המנסחים. דוגמא נוספת היא ההמלצה לאגד למסמך אחד שני מסמכים דומים - היתר הבנייה שניתן לבית המשותף ותשריט הבית המשותף, שמוגש לטאבו. הכפילות במסמכים אלה כפי שקיימת כיום אינה הכרחית, והיא מייצרת בירוקרטיה עודפת ופתח לקשיים משפטיים. כך, הדו"ח מבקש להקל על הליך רישום הזכויות לאחר גמר התכנון, לתמרץ ולהבטיח כי הזכויות הדיירים יזכו להגנה הקניינית המרבית.  

לעיון בדו"ח לחצו כאן

בצוות הבין-משרדי השתתפו ראש הרשות לרישום והסדר זכויות במקרקעין ונציגי מנהל התכנון , מרכז למיפוי ישראל, רשות המיסים, רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון. הוא מתפרסם לאחר עבודת מטה שכללה הליכי שיתוף ציבור והתייעצויות עם גופים מהמגזר הפרטי והציבורי שלהם תפקיד משמעותי בשוק הדיור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד המשפטיםטאבוארז קמיניץרישום מקרקעין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...