האוצר: 21.7 אלף דירות נמכרו ברבעון השלישי; רכישות המשקיעים בשפל

שיתוף הכתבה
(קרדיט Depositphotos)(קרדיט Depositphotos)

ברבעון השלישי של 2018 נרכשו בישראל 21.7 אלף דירות (חדשות ויד שנייה),ירידה של 8% בסך העסקאות בהשוואה לרבעון המקביל ב-2017 וירידה של 5% לעומת הרבעון השני השנה – כך עולה מסקירת הכלכלן הראשי באוצר לענף המגורים ברבעון השלישי שפורסמה היום (א'). לדברי האוצר, מדובר ברמה הנמוכה ביותר של עסקאות מאז הרבעון האחרון של 2011 שעמד בצל המחאה החברתית. בניכוי מכירות הדירות במסגרת מחיר למשתכן , מתעצמים שיעורי הירידה ל-13% ו-7% בהתאמה. 

אזור ת"א ממשיך לבלוט בירידה חדה במספר העסקאות ברבעון השלישי. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה עומד מספר העסקאות  באזור זה על 5,000 עסקאות בלבד, רמת שפל היסטורי לאזור. ברבעון השלישי נרכשו באזור ת"א סך של 1,629 דירות – צניחה של 16% לעומת אשתקד וירידה של 2% לעומת הרבעון הקודם. 

מבחינת סוג הדירות, ברבעון השלישי סך של כ-6,700 דירות חדשות, ירידה של 2% לעומת אשתקד ועלייה של 5% לעומת הרבעון הקודם. 

ברבעון נרכשו 1,700 דירות חדשות במחירי שוק, ירידה של 17% לעומת הרבעון המקביל ב-2017 ושל 5% לעומת הרבעון הקודם. הירידה החודשית מתמשכת מאז הרבעון השני של 2016. 

כ-2,200 דירות חדשות נרכשו ברבעון השלישי במסגרת מחיר למשתכן ומחיר מטרה, זינוק של 60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ושל 28% לעומת הרבעון הקודם. בתשעת החודשים הראשונים של השנה נרכשו 6,400 דירות מחיר למשתכן ומחיר מטרה, זינוק של 85% לעומת אשתקד. 

כ-15 אלף דירות יד שנייה נרכשו ברבעון השלישי, ירידה של 11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וירידה של 9% בהשוואה לרבעון הקודם. הירידה מקיפה את כל האזורים בארץ כאשר אזור ת"א ממשיך לבלוט גם ברבעון זה בשיעור ירידה גבוה מהממוצע הארצי (15% לעומת 10.6% בהתאמה).

כ-9,000 דירות נרכשו במחירי שוק ע"י מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה - ללא שינוי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד אך בהשוואה לרבעון השלישי של 2016 מדובר בירידה של 18%. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של 2018 הסתכמו רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי ב-28 אלף דירות, ירידה של 2% לעומת אשתקד וירידה חדה יותר של 15% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016. עיקר הרכישות בשוק החופשי נעשות בפלח השוק של דירות יד שנייה, כאשר ברבעון השלישי השנה ריכזו רכישות אלו 81% מסך הדירות שנרכשו. כאשר בוחנים את רמות המחירים של דירות יד שנייה בולטת העובדה שרכישות אלו ברבעון השלישי השנה נעשות ברמות מחירים נמוכות יותר, הן בהשוואה לשני הרבעונים הקודמים והן בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. 

משפרי הדיור רכשו ברבעון השלישי 7,700 דירות בלבד, ירידה של 12% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. בסיכום תשעת החודשים הראשונים השנה נרכשו ע"י משפרי הדיור כ-26.2 אלף דירות בלבד, ירידה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד והרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2012. גם בסקירה הנוכחית האוצר אומר כי מגמת הירידה בסגמנט זה מלמדת על עומק הקיפאון בענף.

מכירות המשקיעים הסתכמו ברבעון השלישי ב-4,500 דירות, ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד וירידה של 8% בהשוואה לרבעון הקודם.

רכישות המשקיעים ברבעון השלישי הסתכמו ב-2,800 דירות, רמת שפל חדשה, ירידה של 35% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ושל 11% לעומת הרבעון הקודם. משקלם מסך הרכישות נשאר ברמת שפל של 13%. 

בשקלול שני הפרמטרים האלה, "מלאי" הדירות בידי משקיעים ירד ב-1,600 דירות, כפליים ממספר הדירות שנגרעו מהמלאי ברבעון המקביל אשתקד. מאז החל לרדת "מלאי" הדירות בידי משקיעים ברבעון השני של 2016 נגרעו ממנו כ-14 אלף דירות. 

האוצר מודד בסקירה גם את "סנטימנט המשקיעים" – היחס בין מספר הדירות שנרכשו על ידי משקיעים לבין מספר הדירות שנמכרו על ידם. ברבעון השלישי יחס זה ירד לשפל ונותר בטריטוריה השלילית זה הרבעון העשירי ברצף. בשלושת הרבעונים הראשונים השנה הממוצע שלו עומד על 0.66.

אגף הכלכלן הראשי באוצר בדק גם את תקופת ההמתנה שרוכשי הדירות מקבלנים נאלצים להמתין מרגע חתימת החוזה עד לקבלת הדירה בפועל, בהתבסס על דיווחי הקבלנים לרשות המסים. מסתמנת עלייה מתונה בפער הזמן הזה בהשוואה בין עסקאות שבוצעו ברבעון השלישי לאלו שבוצעו ברבעון הראשון השנה. כך, למשל אם ברבעון הראשון שליש מהרוכשים צפויים היו להמתין עד 12 חודשים לקבלת הדירה, וכנ"ל גם ברבעון השני, ברבעון השלישי עלה פרק זמן זה ל-14 חודשים. אזור רחובות בולט לטובה עם תקופות המתנה קצרות יחסית. הרבה דירות חדשות נמכרות ונמסרות מיידית או עם תקופת המתנה של עד 3 חודשים – 17% מהדירות שם לעומת שיעור ארצי של 11% עם תקופת המתנה כזו. באזור המרכז שיעור הדירות עם תקופת המתנה קצרה נמוך במיוחד.

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןמשרד האוצרדירות חדשותדירות יד שנייהאגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...