אושרה תוכנית המתאר לשפרעם; היעד: צמיחה ל-98,000 תושבים; יתווספו כ-1.2 מיליון מ"ר שטחי תעסוקה

מדובר בתוכנית החולשת על פני כ-19,582 דונם, ומוסיפה גם 831,000 מ"ר שטחים למבני ציבור • "שפרעם נמצאת היום ב'תפר' שבין כפר לעיר"

שיתוף הכתבה
שפרעם (שאטרסטוק)שפרעם (שאטרסטוק)

תוכנית נוספת להרחבה משמעותית של יישוב ערבי בצפון: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון הודיעה לאחרונה על אישור תוכנית המתאר הכוללנית לשפרעם. היעד – צמיחת העיר מכ-41,000 תושבים (נכון לשנת 2017) עד ל-98,000 תושבים. 

מדובר בתוכנית בהיקפים גדולים במיוחד: שטחה הכולל הוא כ-19,582 דונם, והיא מוסיפה ליישוב 98,333 מ"ר שטחי מסחר, 831,000 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור – ולא פחות מ-1.23 מיליון מ"ר של שטחי תעסוקה. מטרות התוכנית הן לספק מענה תכנוני כולל לעיר שפרעם, פיתוח רובע מזרחי חדש, יצירת שלד עירוני בהיר המקשר את כל חלקי העיר, חיזוק והעצמת מרכז העיר ועוד.

המאפיינים הכפריים באים לידי ביטוי בבנייה הדלילה, במחסור בתשתיות ובנכונות מוגבלת של בעלי קרקע פרטית להפרשה לצורכי ציבור. המאפיינים ה'עירוניים' משתקפים במגמת ההגירה החיובית, באחוז גבוה יחסית של שכירות למגורים ובמגמה של עירוב שימושים "

"ניתוח המצב הקיים מלמד על כך ששפרעם נמצאת היום ב'תפר' שבין כפר לעיר", נכתב בדברי ההסבר לתוכנית. "המאפיינים הכפריים שבה באים לידי ביטוי בין היתר בבנייה הדלילה, במחסור בתשתיות ובנכונות מוגבלת של בעלי קרקע פרטית להפרשה לצורכי ציבור. המאפיינים ה'עירוניים' משתקפים במגמת ההגירה החיובית המתמשכת של אוכלוסייה צעירה, באחוז גבוה יחסית של שכירות למגורים ובמגמה של עירוב שימושים לאורך צירים ראשיים. 

שפרעם, כעיר הטרוגנית הכוללת בתוכה קהילות שונות (מוסלמים, נוצרים, דרוזים ובדואים) יכולה לספק צרכים עירוניים לאוכלוסייה שמחפשת איכות חיים, עירוניות, אך גם קהילתיות ואינטימיות. הפוטנציאל של שפרעם להפוך מכפר לעיר מעוגן גם במגמות הללו וגם במקומה האטרקטיבי במרחב, סמוך לצירים ארציים ראשיים, ובקרבה לטבעת הפנימית של מטרופולין חיפה".

ביישוב קיים היקף בלתי מבוטל של מגרשים ריקים למגורים, ושיעור מימוש היח"ד עומד על כ-27% מהקיבולת התכנונית המאושרת. צפיפות האוכלוסייה הקיימת היא שבע נפשות לדונם נטו. אם כל זכויות הבנייה המאושרות יתממשו, הצפיפות תגיע כ-6.8 יחידות דיור לדונם נטו, כלומר 26 נפשות לדונם נטו"

במסגרת הכנת התוכנית נעשתה סקירה של היישוב במצבו כיום, וכך נכתב שם: "ביישוב קיים היקף בלתי מבוטל של מגרשים ריקים למגורים, ושיעור מימוש היח"ד עומד על כ-27% מהקיבולת התכנונית המאושרת בתחום תוכנית מתאר ג/7025. צפיפות האוכלוסייה הקיימת היא שבע נפשות לדונם נטו. אם כל זכויות הבנייה המאושרות יתממשו, הצפיפות תגיע כ-6.8 יחידות דיור לדונם נטו, כלומר 26 נפשות לדונם נטו. הניתוח הכמותי מצביע כי השטחים הניתנים למימוש מתאימים להיקף אוכלוסייה של כ-30,000 נפש בלבד, וכי חסרים שטחים פתוחים בהיקף של כ-130 דונם.

השטחים המניבים ביישוב מרוכזים בחלקים הדרום-מזרחיים של העיר, וממומשים באופן בחלקי. פעילותו של אזור התעשייה הקיים מהווה מטרד לשכונות המגורים הסמוכות. לעיר עתודות קרקע לפיתוח תעשייה שלא מומשו בשל התחרות במרחב, בשל יכולת כלכלית נמוכה יחסית של התושבים ובשל ריבוי קרקעות פרטיות עם מספר רב של בעלים.

היקף שטחי מבני הציבור ברמה הסטטוטורית נראה על פניו כמספיק. יש בהם כאלו שאינם מנוצלים, ויש אחרים המשמשים לפונקציות אחרות. עיקר השטחים הלא מנוצלים נמצאים בשכונות במעטפת העיר. מרכז העיר מתאפיין במחסור בשטחי ציבור. חלק גדול מהתלמידים לומדים במוסדות פרטיים, המצויים בשטחים פרטיים, כולל כאלו שאינם מוגדרים כשטחי ציבור.

קיים ביישוב חוסר גדול בגנים שכונתיים ובמתקני משחק נאותים; שטח ציבורי פתוח מאושר במזרח העיר לא מפותח ולא מנוצל; חיבורי הכבישים למערכת הארצית והאזורית ברמה טובה, אך מערכת התחבורה הפנים עירונית הינה ברמה סבירה בלבד"

קיים ביישוב חוסר גדול בגנים שכונתיים ובמתקני משחק נאותים; שטח ציבורי פתוח מאושר במזרח העיר לא מפותח ולא מנוצל; חיבורי הכבישים למערכת הארצית והאזורית ברמה טובה, אך מערכת התחבורה הפנים עירונית הינה ברמה סבירה בלבד. קיים מחסור במקומות חניה, במערכת דרכים עוקפת שתפחית תנועות מהציר הראשי ובתשתית לתחבורה ציבורית".

האתגר הגדול של התוכנית, כך לפי מנסחיה, הוא לפתח ולהדגיש את המרכיבים שיוצרים עירוניות: שלד תחבורתי, רקמת בינוי, מרחבים ציבוריים איכותיים, כלכלה עירונית, שירותים עירוניים ותשתיות נאותות. "שילובם של מרכיבים אלו ברקמה הקיימת, תוך שימור הייחודיות והרקע ההיסטורי של המקום, תייצר בסיס ליישוב איכותי שבכוחו לתת מענה לאוכלוסייה הקיימת ולביקוש ההולך וגובר למגורים עירוניים במגזר". על פי התוכנית, אזור הכניסה המזרחית של שפרעם יפותח כמוקד עירוני דומיננטי, אשר יתפקד כנדבך עירוני ויקושר אל מרכז העיר.

שילובם של מרכיבים אלו ברקמה הקיימת, תוך שימור הייחודיות והרקע ההיסטורי של המקום, תייצר בסיס ליישוב איכותי שבכוחו לתת מענה לאוכלוסייה הקיימת ולביקוש ההולך וגובר למגורים עירוניים במגזר"

את התוכנית הגישה המועצה המקומית שפרעם, והיזמית היא הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, בראשות אורי אילן. העורכת הראשית היא אדריכלית דורית שפינט ממשרד גורדון אדריכלים ומתכנני ערים; יועצת הנוף היא אדריכלית הנוף טלי טוך ממשרד טוך סרגוסי אדריכלות נוף ; הכלכלנית רות לובנטל היא אחת היועצות לתוכנית.

לעיון במסמכי התוכנית לחצו כאן

על רקע אישור התוכנית נזכיר כי בתחילת אפריל, כפי שפרסמנו כאן, אישר בית המשפט העליון את תוכנית תמל/1036, היא התוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בעיר – ובכך הפך את החלטתו של בית המשפט המחוזי בחיפה ממרץ 2020.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט העליוןעירוב שימושיםאדריכלית דורית שפינטמשרד גורדון אדריכלים ומתכנני עריםאורי אילןתמל/1036הוועדה המחוזית לתכנון ובניההמועצה המקומית שפרעםאדריכלית הנוף טלי טוךמשרד טוך סרגוסי אדריכלות נוףהכלכלנית רות לובנטל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...