כמו בחו"ל? החלטת מועצת מקרקעי ישראל: תותר הקמת שטחי מגורים, תעשייה ומסחר במתחמי רכבת ישראל

השיחות בנושא, בין המדינה לרכבת ישראל, החלו כבר בשנת 2003 – וכעת הבשילו סוף-סוף לכדי הסכם עקרונות, שאמור להיות מיושם בעתיד הקרוב • "הישג משמעותי וחשוב למשק"

שיתוף הכתבה
ישיבת מועצת מקרקעי ישראל שבה נחתם ההסכם עם הרכבת (דוברות רשות מקרקעי ישראל)ישיבת מועצת מקרקעי ישראל שבה נחתם ההסכם עם הרכבת (דוברות רשות מקרקעי ישראל)

מועצת מקרקעי ישראל, בראשותו שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, אישרה היום (ג') הסכם עקרונות אסטרטגי בין רשות מקרקעי ישראל לבין רכבת ישראל, שיאפשר שימושים סחירים בשטחי הרכבת שבניהול רשות מקרקעי ישראל . בכך מגיעות לסיומן כמעט 20 שנים של שיחות בנושא בין המדינה לבין רכבת ישראל.

יש בהסכם כדי לחולל צמיחה ופיתוח משמעותיים בכל הקשור לניצול יעיל של מתחמי הרכבת. מדובר בעוד הסכם אסטרטגי שרשות מקרקעי ישראל מקדמת מול חברות ממשלתיות, במגמה לייעל את שימושי הקרקע, להביא לשימוש מיטבי בשטחים בנויים ולהגדיל את היצע יחידות הדיור באזורי הביקוש"

המועצה אישרה את חתימת ההסכם החדש, שלדברי אנשיה "יש בו כדי לחולל צמיחה ופיתוח משמעותיים בכל הקשור לניצול יעיל של מתחמי הרכבת. מדובר בעוד הסכם אסטרטגי שרשות מקרקעי ישראל מקדמת מול חברות ממשלתיות, במגמה לייעל את שימושי הקרקע, להביא לשימוש מיטבי בשטחים בנויים ולהגדיל את היצע יחידות הדיור באזורי הביקוש, לטובת כלכלת ישראל".
 
ההסכם קובע עקרונות מנחים שעל בסיסם יעודכנו ההסכמים הקיימים מול הרכבת, כך שייתנו מענה להסרת החסמים ולשיווק מתחמי הרכבת, לאחר שבמשך שנים לא עלה בידי חברת הבת של הרכבת לשווק למטרות סחירות את מתחמיה. הסיכום מאפשר לרמ"י לשווק, בשיתוף עם הרכבת, שטחים המצויים במתחמי הרכבת הכוללים זכויות סחירות, כאמור, לרבות זכויות למגורים, שטחי תעסוקה ומסחר, בהתאם לתכנון הקיים והעתידי, לאחר שאלו יתוכננו על ידי שני הצדדים.
 
מתחמים אלו ישווקו במסגרת מכרז פומבי בהתאם לכללים הנהוגים ברמ"י, בשיטת המרבה במחיר, וזאת על מנת שהרכבת תוכל לממש ולנצל את כלל זכויות הבנייה, בכלל מתחמיה, באופן שיפיק מהשטחים את השימוש המיטבי והיעיל ביותר מבחינה תכנונית וכלכלית לתועלת הציבור.

על פי ההסכם נקבעו כללים ליישום הצעד, לרבות הקמת צוות היגוי משותף אשר יבחן את יישום עקרונות המודל העסקי, ייתן מענה להסרת חסמים ויעדכן על אודות סטטוס שיווק המתחמים לגורמים הרלוונטיים"

"ההסכם נערך לאחר מו"מ פורה ומשותף בין הצדדים", נכתב בהודעת רמ"י שיצאה היום. "על פי ההסכם נקבעו כללים ליישום הצעד, לרבות הקמת צוות היגוי משותף אשר יבחן את יישום עקרונות המודל העסקי, ייתן מענה להסרת חסמים ויעדכן על אודות סטטוס שיווק המתחמים לגורמים הרלוונטיים".

הרשות צירפה בהודעתה רשימה חלקית של מתחמי תחנות הרכבת שבהם יתאפשר תכנון ושיווק משותף בין רכבת ישראל ורשות מקרקעי ישראל (כאומדן בלבד):

יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן: "ההסכם שמועצת מקרקעי ישראל אישרה היום מהווה בשורה של ממש לרכבת ישראל ולמשתמשיה, תוך שיתוף פעולה בין המשרדים שהוביל להכשרת קרקע חדשה במקומות מרכזיים למגורים ולמסחר. מתחמי הרכבת החדשים ייטיבו עם המשק ויוסיפו יח"ד למגורים ומסחר בזמן שהביקוש עולה על ההיצע. זהו מהלך מבורך ואני מברך על ההישג הזה".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ תא"ל במיל' מירי רגב: "עם כניסתי לתפקיד שרת התחבורה הצבתי בפני הנהלת רכבת ישראל את המשימה למימוש החזון ליצירת חיבוריות וקישוריות תחבורתיים, בין השאר באמצעות פיתוח מרכזי מסחר, בשיתוף עם רמ"י, שיאפשרו לנוסעי התחבורה הציבורית שירותים עם ערך מוסף לנוסעי התחבורה הציבורית. אני רוצה להודות ליו"ר הדירקטוריון עו"ד משה שמעוני, שמקדם את פיתוח תשתית המסחר בתחנות רכבת ישראל לרווחת ציבור הנוסעים".

יש פה בשורה של ממש בתחום הייעול בשימושי קרקע. אני שמח שהיום יצא לדרך מודל המאפשר לנצל את התועלות המשקיות הטמונות במתחמים אלה, הן בהיבט המשקי והן בהיבט האורבני. בתקופה הקרובה ישווקו רמ"י והרכבת את מתחמי מודיעין, רחובות ויבנה"

מנהל רשות מקרקעי ישראל , עו"ד יעקב (ינקי) קוינט: "יש פה בשורה של ממש בתחום הייעול בשימושי קרקע. משנת 2003 מתנהל שיח ומו"מ בין המדינה לרכבת ישראל בעניין שיווק מתחמי הרכבת. אני שמח שהיום יצא לדרך מודל המאפשר לנצל את התועלות המשקיות הטמונות במתחמים אלה, הן בהיבט המשקי והן בהיבט האורבני. בתקופה הקרובה ישווקו רמ"י והרכבת את מתחמי מודיעין, רחובות ויבנה".

מאיר פרי, מנהל אגף בכיר אסטרטגיה תכנון ומדיניות, אשר הוביל את ההסכם מטעם רשות מקרקעי ישראל : "מדובר בהישג משמעותי וחשוב למשק, המתאפשר הודות להסכם אסטרטגי בין חברת הרכבת לרשות מקרקעי ישראל. במסגרת ההחלטה, ישווקו לתועלת הציבור מתחמי הרכבת בעירוב שימושים וכמקשה אחת. כך, לצד פיתוח כלכלי משמעותי במתמחים אלה, עתידות לצמוח יח"ד למגורים, שטחי תעסוקה ומסחר. 

הסכם זה, מצטרף לשורה ארוכה של מהלכים אסטרטגיים שמובילה הרשות בכל רחבי הארץ בשנים האחרונות, אשר מייעלים ומנהלים את הקרקע בצורה מיטבית ובראייה לאומית ארוכת טווח, המתאימה לצרכיו העדכניים והעתידיים של המשק בהיבטי דיור, תחבורה ואנרגיה, אשר יהיו לתועלת משקית וציבורית רחבה מאוד".

עוד אישרה הבוקר מועצת מקרקעי ישראל את הצעת משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל להאריך את תוקף החלטת המועצה לחתימת הסכמי גג עם רשויות מקומיות לטובת הסרת חסמי שיווק ופיתוח, עד לסוף 2021. "ההחלטה שעברה היום מאשררת למעשה את מודל הסכמי הגג ככלי ממשלתי", נכתב בהודעה שמסר משרד הבינוי והשיכון בעניין, "והיא תאפשר למשרד ולרשות מקרקעי ישראל לחתום על הסכמי גג נוספים בשנה הקרובה.
 
על פי תכנית העבודה, שוקדים בימים אלה במשרד הבינוי והשיכון על בניית הסכמי גג חדשים נוספים, ביניהם עם המועצה המקומית בני עייש, עם עיריית רחובות, עם מועצת רכסים, עם מועצת טמרה ועם מועצת מעלה אדומים, בהיקף כולל של כ-45,000 יח"ד חדשות. במקביל מקדמים ברמ"י הסכמים חדשים מול קריית גת מערב, נס ציונה, כפר סבא, אום אל פאחם ופתח תקווה, בהיקף של 44,600 יח"ד".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמאיר פרייעקב ליצמןמועצת מקרקעי ישראלרכבת ישראלמירי רגבינקי קוינט
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...