המחוזי: חברת גלעד מצבות תפנה מפעל באשדוד – ותשלם 170,000 שקל

בית המשפט קיבל את תביעת המדינה נגד החברה – והורה כי הפינוי יתבצע עד לסוף יוני הקרוב • "הוכח בבירור כי מדינת ישראל היא בעלת הזכויות במקרקעין, ומתוך שכך, כי קיימת לה זכות לדרוש את פינויה של התובעת" • פסה"ד - בכתבה

שיתוף הכתבה
מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט (שלומי אמסלם, לע"מ)מנהל רשות מקרקעי ישראל, ינקי קוינט (שלומי אמסלם, לע"מ)

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את תביעת המדינה, והורה לאחרונה על פינוי מפעל מצבות הפועל כבר יותר מ-14 שנים על מקרקעי ציבור בסמוך לבית העלמין באשדוד. עוד הורה בית המשפט לחברה המפעילה את המקום, חברת גלעד מצבות, לשלם דמי שימוש למדינה בסך של 170,000 שקל. לחברה ניתנו כחמישה חודשים להשלים את הפינוי.

על פי כתב התביעה, משנת 2006 מחזיקה חברת גלעד מצבות את המקרקעין שלא כדין, וללא תשלום דמי שימוש לרשות מקרקעי ישראל. בשנת 2015 הגישה החברה תביעה לבית המשפט ועתרה להכרה בזכויותיה הקנייניות במקרקעין. פרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשם רשות מקרקעי ישראל , הגישה תביעה נגדית, שבמסגרתה עתרה לסילוק ידה של חברת גלעד מצבות מהמקרקעין, ולתשלום דמי שימוש בגין השימוש שעשתה במקרקעין שלא כדין, שכן החברה נטולת זכויות כלשהן בהם.

"השופט יעקב דנינו דחה את מלוא טענותיה של הנתבעת, ונתן פסק דין לסילוק ידה מהמקרקעין, לאחר שבא לכלל מסקנה כי חברת גלעד מצבות נעדרת זכויות כלשהן במקרקעין", נמסר ממשרד המשפטים. "בית המשפט דחה גם את טענות החברה ביחס להבטחה שלטונית ולזכויות מכוח רישיון או דיירות מוגנת, והוסיף כי על אף שהחברה והקודמים לה מחזיקים במקרקעין עשרות שנים, אין בכך כדי להקנות לה זכויות כלשהן במקרקעין.

בית המשפט דחה גם את טענות החברה ביחס להבטחה שלטונית ולזכויות מכוח רישיון או דיירות מוגנת, והוסיף כי על אף שהחברה והקודמים לה מחזיקים במקרקעין עשרות שנים, אין בכך כדי להקנות לה זכויות כלשהן במקרקעין"

עוד קבע בית המשפט המחוזי, כי הוכח בבירור שמדינת ישראל היא בעלת הזכויות במקרקעין, ועל כן קיימת לה זכות לדרוש את סילוק ידה של החברה מהמקרקעין. זאת בהתבסס על תוכנית איחוד וחלוקה והקצאת שטחים למדינה מכוחה, עוד בטרם הושלמה ההקצאה ברישום הזכות בפנקסי המקרקעין, ובהינתן שמדובר בזכותו של הזכאי לפי תוכנית נגד מחזיק במקרקעין שאין לו זכות קניינית במקרקעין".

על פי פסק הדין, המדינה זכאית לדרוש את סילוק ידה של החברה מהמקרקעין, על אף שהקרקע הופקעה לטובת עיריית אשדוד, וזאת מכוח זכויותיה של המדינה בתוכנית איחוד וחלוקה, גם אם טרם נרשמו זכויות אלו. לצד תשלום דמי השימוש הטיל בית המשפט לחובת חברת גלעד מצבות הוצאות משפט בגובה 50,000 שקל, בין השאר לאור העובדה כי החברה מחזיקה במקרקעין שלא כדין מזה כ-14 שנים, ונהנית מהפעלת מפעל המצבות במקרקעין, מבלי שהיא משלמת דמי שימוש כלשהם לרשות מקרקעי ישראל במשך כל תקופת השימוש.

כאמור, על החברה לפנות את המקרקעין לכל המאוחר עד סוף יוני 2021. מצד משרד המשפטים נוהל ההליך על ידי עו"ד איתן כהן מפרקליטות מחוז דרום (אזרחי), בשיתוף עם עו"ד רפאל חרל"פ מהלשכה המשפטית ברשות מקרקעי ישראל (מרחב ירושלים).

לעיון בפסק הדין לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלפרקליטות המדינהבית המשפט המחוזיהשופט יעקב דנינוגלעד מצבות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...