המחוזית מרכז אישרה למתן תוקף את תוכנית מתחם היקב בראשל"צ; יציע 600 יח"ד וכ-21,150 מ"ר שטחי תעסוקה

התוכנית תכלול גם כ-19,400 מ"ר שטחי מסחר וכ-7,000 מ"ר שטחי ציבור, והמבנים בה יתנשאו עד לגבוה של 30 קומות • התוכנית מציעה גם צעדים שונים לשימור מבני היקב ההיסטוריים

שיתוף הכתבה
הדמיית מתחם היקב בראשון לציון (יותם כהן - שגיא אדריכלים)הדמיית מתחם היקב בראשון לציון (יותם כהן - שגיא אדריכלים)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה היום (א') למתן תוקף את תוכנית מתחם היקב בראשון לציון. התוכנית, על שטח של כ-37 דונם, ממוקמת במרכז העיר - מול בניין העירייה, ונחשבת לאחת התוכניות החשובות בכל הנוגע לשימור ההיסטוריה של ראשון לציון.

התוכנית כוללת 600 יחידות דיור, שייבנו בשני מגדלים בגובה של 25 ו-30 קומות וישלבו מסחר ותעסוקה. מבנה מגורים נוסף, בן שמונה קומות, יוקם בשטח הצמוד לרחוב טיומקין. מתוך כלל יחידות הדיור, 150 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות ו-250 דירות יוקצו עבור דיור מוגן. 

התוכנית כוללת מגדל של עד 30 קומות שישלב בין דיור מוגן ומבני ציבור, מבנה של תשע קומות שישמש לתעסוקה ומבנה של שלוש קומות לשטחי ציבור על רחוב הכרמל. בסך הכול כוללת התוכנית כ-21,150 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-19,400 מ"ר עבור שטחי מסחר ו-7,100 מ"ר עבור שטחי ציבור. במתחם מבנים לשימור, שעליהם נרחיב בהמשך, שישמשו למסחר ולתעסוקה. 

התוכנית המקורית שהוגשה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קבעה את הבינוי על 44 קומות לכל היותר – אך הוועדה המחוזית צמצמה את זכויות הבנייה במתחם

כפי שפרסמנו כאן בספטמבר 2019, עת אושרה התוכנית להפקדה בוועדה המחוזית, התוכנית המקורית שהוגשה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קבעה את הבינוי על 44 קומות לכל היותר – אך הוועדה המחוזית צמצמה את זכויות הבנייה במתחם.

מתחם היקב, שהקמתו החלה בסוף המאה ה-19, הוא "אתר מורשת בעל חשיבות ברמה הארצית", כך לפי אנשי מנהל התכנון , ומהווה חלק בלתי נפרד מסיפור התפתחותה ההיסטורית והאורבנית של ראשון לציון. היקב נחשב למפעל התעשייה המודרני הראשון בארץ ישראל, וסיפורו ההיסטורי משקף את סיפורה של ההתיישבות הציונית בארץ ישראל.

המתחם מורכב ממגוון מבנים אשר הוקמו בתקופות שונות, ומהווים אוסף נדיר של שיטות וטכנולוגיות בנייה שונות, מסוף המאה ה-19 ועד לשנות ה-50 של המאה ה-20. "בכמה מהמבנים, ובמיוחד במבנה המרכזי של היקב, השתמרו אולמות וחללי פנים מרשימים וייחודיים בגודלם ובאיכותם, המשקפים את תפקודם התעשייתי ואת היכולת הטכנולוגית הגבוהה שבה נבנו", נכתב בהודעה.

הגשת בקשה להיתר לעבודות הצלה וייצוב המבנים לשימור - תנאי למתן תוקף לתוכנית

"הוועדה שמה דגש בשילובם של מבני היקב ההיסטוריים בתוכנית, ולכן קבעה תנאים על מנת להבטיח בראש ובראשונה ביצוע עבודות הצלה וייצוב למבנים וביצוע שימור בפועל", כך בהודעת מנהל התכנון . "לפיכך, הגשת בקשה להיתר לעבודות הצלה וייצוב המבנים לשימור תהווה תנאי למתן תוקף לתוכנית. אם ולא יושלמו עבודות ההצלה והייצוב עד שנתיים מיום אישור התוכנית, יבוטלו זכויות הבנייה המוקנות מתוקף התוכנית. 

היתר הבנייה הראשון לבנייה החדשה במתחם הותנה בהוצאת היתר בנייה לשימור מלא של מבני היקב המרכזי. בתחום המתחם לשימור לא תותר בנייה חדשה בתת-הקרקע או חפירת מרתפי חניה, זאת כדי שלא ייפגעו חזיתות המבנים לשימור"

נוסף על כך, הותנה היתר הבנייה הראשון לבנייה החדשה במתחם בהוצאת היתר בנייה לשימור מלא של מבני היקב המרכזי. בתחום המתחם לשימור לא תותר בנייה חדשה בתת-הקרקע או חפירת מרתפי חניה, זאת כדי שלא ייפגעו חזיתות המבנים לשימור. כמו כן, הוועדה המחוזית החליטה לכלול בשטח התוכנית גם את 'בית התבשיל' כחלק מתוכנית השימור, וקבעה כי יש לבטל את זכויות הבנייה במתחם שטרם נוצלו, וזאת על מנת לא לפגוע בערכי השימור.
  
בהקשר זה, הוועדה המחוזית הוסיפה וקראה לוועדת השימור של הרשות המקומית שתבחן את הצורך בביצוע מיידי של עבודות אחזקה במבנים לשימור, ובמידת הצורך תפעיל את סמכותה בהתאם לסעיף 14 לתוספת הרביעית ותבצע את עבודות השימור בעצמה". 

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, שירה ברנד, ציינה כי "מטרת התוכנית, בראש ובראשונה היא לדאוג לשימור המבנים המרשימים, לפתיחתם ולהנגשתם לציבור הרחב, זאת בד בבד עם התאמת הבינוי למקום האסטרטגי, בלב העיר ראשון לציון, ועל תוואי קו הרכבת הקלה. עירוב השימושים יאפשר למקום להוות מפגש תוסס במשך שעות רבות, וינגיש את המבנים ההיסטוריים לאוכלוסייה כדי להכיר את אתר המורשת הייחודי וליהנות ממנו".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית ראשון לציוןהוועדה המקומית לתכנון ובנייה ראשון לציוןמבנים לשימורשירה ברנדמתחם היקב בראשון לציוןהוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...