חיים אביטן: "מפברואר אושרו למתן תוקף כ-23,600 יח"ד בהתחדשות עירונית; בשלוש שנים אישרנו 418,000 יח"ד"

חיים אביטן, יו"ר הרשות התחדשות עירונית, אמר בפסגת הנדל"ן 2020: "עד היום הוצאנו בערך 120 מיליון שקל לתכנון וקידום תוכניות"

שיתוף הכתבה
חיים אביטןחיים אביטן

"אם אני מסתכל על שלוש השנים האחרונות – הרשות עשתה הרבה מאוד. רק בשנת הקורונה, שנה קשה עם אי-ודאות רבה, אושרו למתן תוקף כ-23,600 יחידות דיור. בשלוש השנים האחרונות אישרנו, עם הרשויות המקומיות והוועדות השונות 418,000 יחידות דיור שנמצאות בתכנון בשלבים שונים. עד היום הוצאנו בערך 120 מיליון שקל לתכנון ולקידום תוכניות התחדשות עירונית ברשויות המקומיות".

כך אמר היום (ד') יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן, במסגרת פאנל "משנים תוכניות - התחדשות עירונית 2021", בהנחיית עו"ד קרן כהן בלחרסקי. בפאנל השתתפו גם אדריכלית דניאלה פוסק, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, ישראל גל, ראש עיריית קריית אונו, ואסף סימון, מנכ"ל חברת אפריקה התחדשות עירונית .

חיים אביטןחיים אביטן

אביטן הוסיף ואמר: "החזון והמטרה שלנו הם לבנות את המדינה – אבל בעיקר לתת מענה לפריפריה, היא חייבת לקבל פינוי-בינוי והתחדשות העירונית, וכאן המדינה תצטרך להכניס יד לכיס. לצד זה, אחד הדברים החשובים בהתחדשות הוא לייצר ודאות, ואנחנו עושים את זה לגבי כל עיר ועיר בעזרת המנהלות. לדעתי, אכן נוצרה יותר ודאות תכנונית ברשויות רבות".

פוסק אמרה בפאנל: "היעד שנקבע למחוז תל אביב הוא אישור 460,000 יחידות דיור עד שנת 2040, מהן 70% בהתחדשות עירונית. אנחנו נמצאים כבר בשיעור של כ-80% מיחידות הדיור שמאושרות המגיעות מפרויקטים להתחדשות עירונית.

התחום מתקדם כל הזמן. בישיבת המליאה האחרונה שלנו אישרנו את תוכנית ההתחדשות העירונית לגבעת רמב"ם בגבעתיים, שמבחינתי היא כבר התחדשות עירונית דור ב' – התחדשות שלוקחת שכונה או רובע גדולים ומתכננת אותם בראייה כוללת, באופן שמזהה את האזורים שנדרשים לפינוי-בינוי וקובעת סלי זכויות והפרשות ציבוריות, ובשאר האזור מאפשרת זכויות להריסה ובנייה. כך לא צריך להוציא מהתוכנית הזו תוכנית נוספת – זו תוכנית אחת בלבד להתחדשות עירונית, שממנה אפשר להוציא היתרי בנייה". 

דניאלה פוסקדניאלה פוסק

ישראל גל התייחס בפאנל להכתרת עירו כ"בירת ההתחדשות העירונית: ואמר: "לא היה פשוט בקריית אונו בתחילת הדרך. היו פרויקטים שהוגשו להם 1,000 התנגדויות לפעמים. התוכניות הללו נראות מפחידות ומרתיעות מבחינת התושבים. הסיפוק הגדול של כל ראש עיר הוא תהליך שמתחיל ב-1,000 מתנגדים, ומסתיים בזה שכולם מסכימים לפרויקט.

כשקם הפרויקט הראשון והשני, אנשים ראו כי טוב והיום כמעט אין מתנגדים. זה כמו אומנות: צריך לתת לתושב את האמונה שזה עושה טוב, שאנחנו רוצים לייצר לו את הטוב ביותר. בסופו של יום אנחנו מנחילים את החלום שמחכה בקצה, בעוד 10 שנים, מכניסים אותו אל התודעה של האנשים. העבודה שלנו היא לראות 30-20 שנה קדימה, ולהביא את זה לכלל יישום, וזה קשה מאוד. אנחנו צריכים לצייר לתושבים את החלום". 

ישראל גל, דניאלה פוסק, אסף סימוןישראל גל, דניאלה פוסק, אסף סימון

סימון התייחס בפאנל למציאות בתקופה הנוכחית, ואמר: "התחדשות העירונית בקורונה זה דבר מרתק. זה מצב שמלמד אותנו הרבה, וכשרואים את התוצאות מבינים שעשינו נכון. הנחת היסוד שלנו הייתה, ועדיין, שהקורונה תעבור. בסוף זה יחלוף, ואנחנו למדנו שבאי-ודאות צריך להגדיל פוזיציה – לאסוף פרויקטים ומתחמים, דווקא בזמן הזה, כשכולם חוששים והולכים אחורה. זה ההבדל בין שחקן אסטרטגי לשחקן מקומי.

אסף סימוןאסף סימון

ויש כאן היבט נוסף: פתאום הכול נעשה בזום, כל דיון וכל ישיבה במוסדות התכנון ובוועדות; לא צריך לחכות, לא צריך לחפש חניה, יש קשב לכולם - אחרון המתנגדים מקבל הזדמנות להביע את אשר על ליבו. הענף שלנו שמרני, ולכן כל דבר שיכול לגרום לדברים לזוז מהר יותר הוא דבר מבורך".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתחיים אביטןדניאלה פוסקאסף סימוןישראל גלמיכאל אסףדן קצ'נובסקי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...