הקניון בבירת פוארטו ריקו מציג יותר מ-310,000 מ"ר ריקים

מדובר בקניון שנפתח בשנת 2015, לאחר שהושקעו בו 475 מיליון דולר • פשיטות רגל של עסקים, עזיבה המונית של חנויות עוגן ואסונות טבע הורידו אותו אט-אט על הברכיים

שיתוף הכתבה
העיר סן חואן, בירת פוארטו ריקו (שאטרסטוק)העיר סן חואן, בירת פוארטו ריקו (שאטרסטוק)

בדרך לקורבן גדול נוסף של משבר הקורונה בארה"ב: לא מזמן סיפרנו כאן על הקשיים של חברת WeWork, שמחפשת נואשות שוכרים לשטחים הריקים שלה; ועוד לפני כן עסקנו במגדל מפורסם בלוס אנג'לס, שנמכר הרבה מתחת לתג המחיר שנקבע לו בשיא פריחת המשק; כעת נראה כי אייקון נוסף עומד בפני סגירה, או לכל הפחות בפני מהפך גדול – שכן מצבו בכי רע כרגע.

מדובר בקניון הגדול שבעיר הבירה של פוארטו ריקו, סן חואן – קניון שנבנה ב-2015 בהשקעה של 475 מיליון דולר, מתוך מחשבה שהתיירים הרבים שיגיעו אליו, אנשים אמידים בעלי ממון, יגרמו לו לפרוח ולהצליח. ואכן, הקניון הושק בקול תרועה רמה, אלא שאז קרו הרבה דברים בדרך, שהביאו אותו למצב קשה. הקורונה, כך נדמה, עשויה בוודאות רבה לתת לו את המכה הניצחת. 

זה התחיל עוד הרבה לפני שהגיעה לאמריקה מגפה מסוימת שמקורה בסין

אי-אפשר לומר שמצבו של קניון סן חואן נובע מהקורונה בלבד. לחלוטין לא. כאמור, הקניון הוקם ב-2015, אך נראה שזוהי נקודת הציון החגיגית היחידה בהיסטוריה הקצרה שלו: בעיות ממשלתיות, אסונות טבע, פשיטות רגל של עסקים ועזיבה של אחרים הביאו את הקניון הזה על עברי פי פחת. 

זה התחיל שנתיים לאחר ההשקה, אז הכה את האי הוריקן מריה, שגרם להרס רב והביא כמה מהחנויות הקניון לסגור את שעריהן לתקופה ארוכה. אותה סערה קשה הייתה כנראה זרז להכרזת ממשלת פוארטו ריקו על היותה פושטת רגל, וזאת בעקבות חוב של 123 מיליארד דולר. 

בהמשך, כאמור, עסקים שונים החלו לעזוב את הקניון. אולי הציפיות הגדולות ממנו, להתבסס על רכישותיהם של התיירים (שהרי האוכלוסייה בפוארטו ריקו אינה במעמד סוציואקונומי גבוה), היו אלו שגרמו לכך לקרות – אך בכל מקרה עוד ועוד עסקים עזבו את הקניון או פשטו רגל מסיבות כאלו ואחרות. הקניון החל להתרוקן.

ואז הגיעה הקורונה, שפשוט היוותה המשך מגמה – רק בצורה מואצת. בעקבות ההגבלות המפורסמות, שהוטלו במדינות רבות ברחבי העולם, הקניון כולו נסגר ל-76 יום. עבור עסקים רבים זה היה יותר מדי, ותהליך ההתרוקנות של הקניון נמשך. היום יותר משליש ממנו ריק – ומדובר בקניון בשטח 631,000 מ"ר. במילים אחרות, יותר מ-310,000 מ"ר בקניון עומדים ריקים.

כעת מנסים הבעלים, חברת מרכזי טאובמן, לגבש תוכנית שיקום לקניון. לדבריהם, כפי שפורסמו במגזין הניו יורקי The Real Deal, חנויות קמעונאות ובילוי הביעו התעניינות בכניסה לקניון כשוכרות חדשות, אך נכון להיום המצב נראה בכי רע.

הדוגמה הזו, אגב, לא מובאת סתם: אומנם פוארטו ריקו נמצאת בים הקריבי, אך היא נחשבת בת חסות של ארצות הברית ולכן מושפעת ממנה, מהכלכלה שלה – וכמובן מממדי המשבר. אם קניון גדול כל כך נקלע לקשיים חמורים כל כך, אפשר רק לשאול לאן מועדות פניו של תחום מרכזי הקניות העולמי – תחום שנהנה מפריחה אדירה ערב המשבר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נדל"ן בארה"במשבר הקורונהקניונים ומרכזי מסחרפוארטו ריקוסן חואן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...