אור עקיבא:מכרז באזוה"ת הצפוני נסגר ב-3,462 שקל למ"ר

זאת לעומת מחיר של כ-1,807 שקל למ"ר – ואף נמוך מזה – בשנת 2011, באותו אזור תעשייה • הזוכה: חברת צומת ברזל לבנין, שתשלם עבור השטח 12.1 מיליון שקל

שיתוף הכתבה
קרדיט Depositphotosקרדיט Depositphotos

הזינוק האדיר במחירי הדירות בישראל מאז נכנסנו למאה ה-21, ובייחוד פרק הזמן שבין 2005 ל-2015, גרם לשינויים רבים בענף הנדל"ן. אחד מהם, באופן הכרחי, היה היציאה מהערים הגדולות והחיפוש אחר אלטרנטיבות, במקומות שבעבר נחשבו פריפריה רחוקה וזניחה. אחד המקומות שממחישים זאת בצורה הטובה ביותר הוא אור עקיבא, עיירת ספר לא אטרקטיבית בעליל ממש עד לפני כעשור – ואחד המקומות הנדל"ניים החמים של השנים האחרונות בישראל כולה.

הביקוש לנדל"ן בעיר הסמוכה לקיסריה, בעיקר בתחום המגורים, זינק באופן משמעותי בתקופה האחרונה. די להזכיר את נתוני התחלות הבנייה בעיר בין יולי 2018 ליוני 2019  - אור עקיבא הובילה אז את הרשימה הארצית, עם עלייה של 232% על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – כדי הבין זאת היטב.

דרך נהדרת נוספת לבחון את העלייה בביקוש לקרקעות נדל"ן באזור מסוים, ויש שיגידו כי דרך זו היא המשקפת את התהליכים העמוקים והאמיתיים באותו אזור, עוברת בבחינת מחירי הקרקעות לייעודים שאינם מגורים דווקא. ייעודים שמתאפיינים בתנודתיות נמוכה יותר מבחינת ביקושים, בהשוואה לנדל"ן למגורים. במילים אחרות, כאשר הביקוש לייעוד בתחום התעשייה, המסחר, המשרדים וכדומה עולה – זהו לרוב סימן למגמה שתימשך שנים ארוכות.

השתמשנו באמצעי זה כדי לבדוק את "הדופק הנדל"ני" באור עקיבא, והתוצאות ברורות: מחירי הקרקעות בייעוד תעשייה צמחו בכ-90% ויותר בתוך קצת פחות מעשור – ובאותו אזור בדיוק. מכרז מטעם רשות מקרקעי ישראל באזור התעשייה הצפוני של העיר, ששווק בהצלחה אך לפני ימים אחדים, אפשר לנו לבדוק זאת.

המכרז, אם כן, הציע שטח של 3,495 מ"ר בפארק התעשייה הצפוני. מדובר במכרז שמוצע במסגרת תוכנית המוסיפה זכויות בנייה על התוכנית הקיימת בפארק, תוכנית ש/490/בת. למכרז הוגשה הצעה אחת בלבד, וזו הייתה כמובן ההצעה הזוכה – של חברת צומת ברזל לבנין. סכום ההצעה: 12.1 מיליון שקל. החברה לא תידרש לשלם הוצאות פיתוח עבור שטח זה.

עליית המחירים נעה בין כ-90% לכמעט 185%, בתוך כעשר שנים. גם אם נתבונן במכרז מאוחר יותר, בשנת 2013, נגלה הבדלי מחירים זהים: במכרז זה נקבע מחיר למ"ר של 1,709 שקל – עלייה של יותר מ-100% בתוך שבע שנים

ההצעה הזו משקפת מחיר של 3,462 שקל למ"ר. כאשר בוחנים מכרזים דומים, בייעוד זהה – "תעשייה, תעשייה קלה ומלאכה" – ובאותו אזור תעשייה, ששווקו על ידי רמ"י בשנת 2011, המחירים נמוכים משמעותית: המכרז שבו הוגשה ההצעה הגבוהה ביותר קובע תג מחיר של כ-1,807 שקל למ"ר; מכרזים אחרים נמוכים עוד יותר, והנמוך מכולם קובע מחיר של 1,216 שקל למ"ר. 

מדובר בעליית מחירים שנעה בין כ-90% לכמעט 185%, בתוך כעשר שנים. גם אם נתבונן במכרז מאוחר יותר, בשנת 2013, נגלה הבדלי מחירים זהים: במכרז זה נקבע מחיר למ"ר של 1,709 שקל – עלייה של יותר מ-100% בתוך שבע שנים.

התוכנית המעודכנת לאזור התעשייה הצפוני באור עקיבא מקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל ועיריית אור עקיבא. היא משתרעת על פני 388 דונם, ומציעה 190,315 מ"ר שטחי תעסוקה ועוד 6,149 מ"ר שטחי מסחר. הפארק עצמו נמצא מרחק נסיעה קצר משכונת אור ים הנבנית בימים אלו בעיר – שכונה שנמצאת מעט מזרחית מאזור התעשייה, מעבר לכביש 2 (כביש החוף),ונחשבת לאחד הסמלים המרכזיים של ההתפתחות המואצת באור עקיבא בשנים האחרונות.

רק לאחרונה דיווחנו כאן על תוספת של כמעט 1,000 יחידות דיור לשכונה, שאושרה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אור עקיבא, במסגרת הקלות שבס-כחלון הידועות. השכונה מתוכננת לכלול כ-4,000 יחידות דיור חדשות, שבזכותן העיר צפויה להכפיל את מספר התושבים בה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלשכונת אור יםהוועדה המקומית לתכנון ובנייה אור עקיבאעיריית אור עקיבאפארק התעשייה הצפוני באור עקיבאמכרזים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...