אושרה תוכנית מתאר כוללנית לגבעת שמואל: 55,000 תושבים עד 2040

התוכנית מוסיפה 6,120 יחידות דיור למצב האושר כיום – ומגדירה גידול אוכלוסייה שנתי של 3.1% בעיר • " התוכנית מציעה מבנה עירוני מוגדר, המושתת על פיתוח עירוני איכותי"

שיתוף הכתבה
גבעת שמואל (שאטרסטוק)גבעת שמואל (שאטרסטוק)

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז אישרה לאחרונה את תוכנית המתאר הכוללנית לגבעת שמואל, ומטרתה המרכזית – הכנת התשתית לגידול אוכלוסין של 3.1% בשנה, עד ל-55,000 תושבים ב-2040. סך "קיבולת" יחידות הדיור בתוכנית המתאר עומד על 16,770, והצפיפות הכלל עירונית למ"ר תקטן מ-820.9 נפש לקמ"ר כיום, ל-340 נפש לקמ"ר בעתיד.

גבעת שמואל נמצאת ממזרח לתל אביב, סמוך לפתח תקווה. שטח השיפוט של העיר הוא 2,576 דונם, שמציבים אותה במקום האחרון מבין הערים בישראל מבחינת שטח השיפוט. בסוף שנת 2015 מנתה העיר כ-25,300 תושבים, צמיחה של כ-15,000 תושבים בתוך שני עשורים. מספר הנפשות המוצע למשק בית עומד על כ-3.2 נפשות. 

הכנת תוכנית המתאר הכוללנית לעיר החלה עוד בשנת 2013. על פי דברי ההסבר שלה, התוכנית "נידונה בפורומים שונים: ועדות עבודה והיגוי, דיונים עם צוות ההנדסה העירוני ונבחרי העיר. במקביל, התבצע תהליך שיתוף ציבור. מדובר בתוכנית המהווה שינוי לתוכנית המתאר התקפה של העיר, ממ/950".

על פי התוכנית, המצב הקיים כיום מצביע על 10,475 יחידות דיור, המבטאות "מלאי מאושר" של כ-35,000 תושבים. התוכנית מציעה תוספת של 6,210 יחידות דיור, במטרה להגיע ל"קיבולת" האמורה של 16,770 יחידות דיור, שיאפשרו אכלוס של 55,000 תושבים. גודל משק בית ממוצע בעיר לאחר יישום התוכנית יישאר דומה, 3.3 נפשות.

יסוד המבנה העירוני המוצע הוא מרכז לינארי ראשי, שישמש כמרכז העסקי, הציבורי, הכלכלי והחברתי של העיר. המרכז הלינארי יתבסס על ציר עירוני מיוחד (מצפון לדרום) המחבר את העיר עם המוקדים המטרופוליניים הצמודים אליה"

"חזון העיר הוא לעיר בת-קיימא, קומפקטית ועירונית", נכתב בהסבר לתוכנית. "עיר של קהילה מגובשת, המהווה אבן שואבת ומופת להשכלה ולחינוך לפלורליזם בחברה הישראלית. עיר אוניברסיטאית המעניקה תרומה משמעותית למרחב המטרופוליני והישראלי כאחד.

תוכנית המתאר מנחה להמשך התפתחות העיר כחטיבה עירונית במטרופולין, ולהתחדשותה ברוח המקום ומורשת העיר. התוכנית מציעה מבנה עירוני מוגדר, המושתת על פיתוח עירוני איכותי, קומפקטיות עירונית ונגישות מיטבית. יסוד המבנה העירוני המוצע הוא מרכז לינארי ראשי, שישמש כמרכז העסקי, הציבורי, הכלכלי והחברתי של העיר. המרכז הלינארי יתבסס על ציר עירוני מיוחד (מצפון לדרום) המחבר את העיר עם המוקדים המטרופוליניים הצמודים אליה. 

הציר ירכז אליו פעילות עירונית בשלוש חוליות ראשיות לאורכה: בצפון - מרכז עירוני משולב, בעירוב שימושים של תעסוקה, מסחר ומגורים; באמצע - מרכז אזרחי בעל אופי ציבורי-אקדמי; בדרום - מרכז מסחרי קיים. השדרה תתחבר לאוניברסיטת בר אילן ותספק קישור בין העיר לבין מוסד זה, קישור המהווה תשתית פיזית ורעיונית לכינון זיקות הדדיות בין העיר לאוניברסיטה, ודרכה, למטרופולין ולמרחב הארצי".

עוד מציעה התוכנית "שלד עירוני ירוק, כחלק ממערך שטחים פתוחים עירוני ומטרופוליני. השלד הירוק ישתזר ברקמה הבנויה באופן רציף, כך שתיווצר המשכיות ירוקה עירונית. מוצע כי הפארקים והצירים הירוקים הרציפים יהיו ליניאריים, על מנת לחשוף כמות מקסימלית של תושבים לרשת זו. המבנה הקומפקטי של העיר יאפשר נגישות מהירה ונוחה להולכי רגל ולרוכבי אופניים, מאזורי המגורים בעיר לשלד הירוק.

תוכנית המתאר מעניקה חשיבות רבה לנושא הכלכלה העירונית בגבעת שמואל, ולהבטחת בסיס כלכלי איתן וארוך טווח לעיר, שיתמוך בגידולה בעשורים הבאים. תוכנית המתאר מציעה להעצים ולשדרג את אזורי התעסוקה בעיר, ומקנה להם כלים לפיתוח ולשגשוג"

תוכנית המתאר מעניקה חשיבות רבה לנושא הכלכלה העירונית בגבעת שמואל, ולהבטחת בסיס כלכלי איתן וארוך טווח לעיר, שיתמוך בגידולה בעשורים הבאים. תוכנית המתאר מציעה להעצים ולשדרג את אזורי התעסוקה בעיר, ומקנה להם כלים לפיתוח ולשגשוג הממנפים את מקומם המרכזי במטרופולין".

היוזמת והמגישה של תוכנית המתאר הכוללנית לגבעת שמואל היא הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעת שמואל. את התוכנית ערך עדן בר ממשרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים.

נציין כי בדצמבר האחרון אישרה הוועדה המחוזית מרכז תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בצפון העיר, שתכלול 719 יחידות דיור, 350 יחידות דיור עבור דיור מוגן, כ-96,500 מ''ר שטחי תעסוקה ומסחר, כ-28,000 מ"ר שטחי ציבור ופארק בשטח של כ-30 דונם.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תוכנית מתארעיריית גבעת שמואלהוועדה המקומי לתכנון ובנייה גבעת שמואלהוועדה המחוזית לתכנון ובניהמשרד בר לוי אדריכלים ומתכנני ערים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...