צניחה של 20% במספר הקבלנים הפעילים בשנים האחרונות

נתוני CofaceBdi: כ-3,000 קבלנים סגרו פעילות מתחילת 2011 • למרות זאת, כמעט מחצית מהם צופים גידול בפעילות הענף ו-74% צופים גידול בפעילות החברה שלהם

שיתוף הכתבה
צניחה של 20% במספר הקבלנים הפעילים בשנים האחרונות צניחה של 20% במספר הקבלנים הפעילים בשנים האחרונות

כמעט 3,000 קבלנים נאלצו לסגור ולהפסיק פעילות מאז תחילת שנת 2011 – כך עולה מסקירה שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi לקראת כנס ארגון הקבלנים והבונים תל אביב-יפו-בת ים שנערך באילת בסוף השבוע. לעומת הקבלנים שסגרו, רק 1,591 קבלנים חדשים הצטרפו לשוק. מבחינה אבסולוטית, כיום פעילים בישראל 5,500 קבלנים לעומת 7,100 בתחילת 2011 – צניחה של 20%. 

ניתן להסביר את הכמות הגדולה של הקבלנים שהפסיקו פעילותם בסיכון הגבוה של ענף הבנייה בישראל. לפי המדד שעורכת CofaceBdi, הסיכון בענף עולה ברבעונים האחרונים למרות יציבות מסוימת של הסיכון במשק כולו. המשמעות היא שיותר חברות בענף הבנייה נקלעות לחדלות פרעון ולהליכים של הקפאה הליכים, ואף לסגירת חברות.

לפי הנתונים, ענף התשתית נמצא ברבעון השלישי של 2018 ברמת סיכון של 7.45, קבלני הבנייה נמצאים ברמת סיכון ממוצעת של 7.32 בענף, עלייה חדה יחסית לעומת 7.14 ברבעון הרביעי של 2017. גם בענפי תשומות הבנייה, הנדל"ן המניב וענף אחזקות הבנייה נרשמה עלייה בסיכון ברבעונים האחרונים.

לדברי איל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת CofaceBdi, "מדובר בנתונים מדאיגים עבור הכלכלה הישראלית בכלל, ענף הבנייה בפרט, ועבור מאמצי הממשלה לטפל במחירי הדיור. ברור לכולם שהגדלת היצע הדירות בישראל הוא הצד הבעייתי במשוואה וכדי לספק מאות אלפי יחידות דיור חדשות הדרושות לישראל בשנים הקרובות, יש צורך בחברות יציבות שיבנו אותן במהירות. כאשר מספר השחקנים בשוק הולך וקטן והסיכון גדל, לא רק שהתחרות בענף נפגעת אלא גם היכולת של הענף לייצר את אותן כמות דירות".

הקבלנים אופטימיים 

למרות נתוני סגירת הפעילות, הקבלנים עצמם עדיין אופטימיים וכמעט מחצית מהם מעריכים כי יחול גידול בפעילות הענף בשנת 2019. בסקר ציפיות הקבלנים שערכה CofaceBdi לקראת הכנס, 45% מהם ציינו כי הם צופים גידול או גידול מהותי בהיקף פעילות הענף, ו-73% ענו כי הם צופים גידול או גידול מהותי בהיקף הפעילות של החברה בה הם עובדים.

74% מהקבלנים צופים עלייה בהיקף הפעילות בתחום ההתחדשות העירונית בשלוש השנים הקרובות, לעומת 10% שצופים קיטון ו-16% שחושבים שהיקף הפעילות בתחום זה יהיה ללא שינוי.

כמו כן נשאלו מנהלי חברות הבנייה האם עלות המימון שלהם התייקרה ורק 20% ענו תשובה חיובית. בשנה שעברה 40% מהנשאלים ענו כי עלות המימון התייקרה, ושנה קודם לכן ענו כך 60% מהנשאלים. 

בנוגע לצפי מחירי הדירות בשנה הקרובה ענו 47% מהקבלנים כי המחירים יעלו, ו-2% מהם ענו כי המחירים "יעלו מאד". רק 11% מהקבלנים צופים ירידה במחירי הדיור. 40% מהם צופים שהמחירים יישארו ללא שינוי. מבין הקבלנים שצופים עליית מחירים, העלייה הממוצעת הצפויה לדעתם עומדת על 5.1%. 

חברת המידע העסקי בודקת גם את הנתונים הפיננסיים של הקבלנים, ושיעורי הרווח שלהם שמעידים על ההתמודדות שלהם עם תנאי השוק. לפי הממצאים, מרבית החברות הקבלניות הצליחו לשפר את היחסים הפיננסיים שלהם בשנה החולפת. כך למשל, קבלני הבניין הגדולים הצליחו להגדיל את שיעור ההון העצמי שלהם מסך המאזן לרמה של 25.7% במחצית הראשונה של 2018, לעומת 23.9% בתקופה המקבילה אשתקד. 

כמו כן הקבלנים הציגו שיפור בשיעור הרווח הנקי, שיעור הרווח התפעולי ושיעור הרווח הגולמי מסך ההכנסות. את השיפור הציגו גם קבלנים בסדר גודל קטן ובינוני, כשקבלני הביצוע מציגים רווחיות גבוהה יותר מזו של החברות היזמיות. קבלני הביצוע הגדולים נהנו במחצית הראשונה של 2018 משיעור רווח תפעולי של כ- 12.7% לעומת שיעור רווח תפעולי של 51.5% בקרב היזמים וחברות הנדל"ן המניב.

לדברי יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים של תל אביב-יפו-בת ים, "נתוני צניחת מספר הקבלנים בשוק מדאיגים מאוד אך לא מפתיעים. המחסור בדירות בישראל צריך להדאיג את כולנו כיוון שהוא בעל השלכות והשפעה על הפערים החברתיים והכלכליים בחברה הישראלית ומשמר אותם. לא יתכן שקרוב ל-40% ממחירה של דירה בישראל מורכב ממיסוי, וזה עוד לפני חישוב של רכיב הקרקע - מס שבח , מס רכישה , מע"מ, היטלי פיתוח, אגרות, מיסי קניה, מס מעסיקים ועוד. איך המדינה מצפה שהקבלנים יוכלו להוריד מחירים, כשהם והרוכשים נאלצים לשלם כל כך הרבה מסים? הממשלה עושה ניסיונות רבים לחלץ את שוק הדיור ממצבו העגום , אולם מסתבר כי היא פועלת בכיוונים לא נכונים".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:CofaceBdiכנס ארגון הקבלנים והבוניםאייל ינאיענף הנדל"ן ענף הבנייהמחירי הדיוריהודה כתב
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...